کد خبر: 289370
|
۱۳۹۸/۰۲/۰۹ ۱۴:۱۱:۲۷
| |

ذبیح‌الله خداییان، معاون حقوقی سابق قوه‌قضاییه:

بیش از 30 آیین نامه مهم با همکاری دستگاه‌های دیگر تهیه شد

ذبیح‌الله خداییان، معاون حقوقی سابق قوه‌قضاییه گفت: مهمترین وظیفه ما در معاونت حقوقی تهیه لوایح قضایی است.

بیش از 30 آیین نامه مهم با همکاری دستگاه‌های دیگر تهیه شد
کد خبر: 289370
|
۱۳۹۸/۰۲/۰۹ ۱۴:۱۱:۲۷

اعتمادآنلاین| ذبیح‌الله خداییان، معاون حقوقی سابق قوه‌قضاییه در مراسم تودیع و معارفه از سمت معاونت حقوقی قوه قضاییه و معارفه معاون جدید حقوقی دستگاه قضایی که با حضور مقامات قضایی در مجتمع قضایی امام خمینی برگزار شد، بیان کرد: معاونت حقوقی یکی از معاونت‌های اساسی در قوه قضاییه است که براساس اصل 158 قانون اساسی این معاونت تشکیل شده و تهیه لوایح قضایی از جمله وظایف ما است.

وی با اشاره به تهیه لوایح قضایی به عنوان مهمترین وظیفه معاونت حقوقی، گفت: بیش از 30 آیین نامه مهم در این معاونت با همکاری دستگاه‌های دیگر تهیه شد. همچنین در این 5 سال حدود 22 سوال از اداره استعلام قوه قضاییه صورت گرفته است.

خداییان با بیان اینکه تنقیح قوانین و مقررات نیز بر عهده اداره حقوقی است، گفت: 7 الی 8 قانون را تنقیح کردیم و به صورت کتابچه درآورده شد و 17 عنوان دیگر در مورد محیط زیست را انجام دادیم که کار بی سابقه ای است که ان‌شاءلله ادامه می یابد. 70 میلیون پرونده را خلاصه نویسی و ثبت و اسکن کردیم و 142 میلیون پرونده پالایش و 108 میلیون پرونده را ثبت کردیم و 109 میلیون پرونده را اسکن کردیم‌. برای اولین بار در طول 80 سال هیات انتظامی مترجمین را تشکیل دادیم. حدود 1700 مورد بازرسی از مترجمین داشتیم.

وی افزود: با انجام این کار 74 هزار متر مربع از فضاهای اشغال شده دادگستری‌ها آزاد شد و در اختیار همکاران قرار داده شد.

معاون حقوقی سابق قوه قضاییه افزود: ساماندهی مترجمان رسمی کار مهم ماست که سابقه‌ای 80 ساله دارند، گاهی اوقات نمی‌دانستیم چند نفر مترجم داریم و با بازرسی‌های زیادی که همکاران داشتند توانستیم اینها را ساماندهی کنیم. دارالترجمه‌های زیادی در کشور فعال بودند که خیلی از اینها غیر رسمی بودند و برای اولین بار در طول 80 سال ما هیأت انتظامی مترجمین را تشکیل دادیم و در سال 94، 300 نفر و در سال 97، 250 نفر را به عنوان مترجم جذب کردیم. با انجام این آزمون تعداد مترجمین ما 2 برابر افزایش پیدا کرد و این چیزی جز زحمت و تلاش همکارانم نیست.

وی افزود: کار معاونت حقوقی شاید زود بازده نباشد اما وظیفه‌ای که این معاونت دارد اگر به خوبی انجام شود موجب تحول در تمام قسمت‌های قضایی مانند قانون مجازات، قانون آئین دادرسی خواهد شد.

معاون حقوقی سابق قوه قضاییه تصریح کرد: ما در معاونت حقوقی مهمترین کاری که داشتیم تهیه و تدوین مقررات و قوانین بود که برای تهیه قوانین ما ساعت‌ها و روزها کار کارشناسی انجام می‌دهیم. کارهای تحقیقاتی، پژوهشی، اخذ نظرات قضات استان‌ها، مطالعات تطبیقی در حقوق سایر کشورها و نهایتاً تبدیل به یک لایحه و یک پیش نویس می‌شود که در کمیسیون‌های معاونت طرح می‌شود که در این کمیسیون‌ها اساتید برجسته دانشگاه‌ها دعوت می‌شوند، از کسانی که تحصیلات فقهی دارند دعوت می‌شود و نتیجه آن تبدیل به قانون می‌شود که تا الان بیش از 32 لایحه قضایی شده است.

وی افزود: قانون تعزیرات، اصلاح قانون آئین دادرسی کیفری، قانون ثبت شرکت‌های تجاری، لایحه نحوه اداره آپارتمان‌ها و ده‌ها لایحه از جمله اصلاح قانون مبارزه با قاچاق انسان، اسلحه و مهمات و موارد دیگر که بعضی از اینها به مراجع قانونی ارسال شده و بعضی نیز در حال رسیدگی هستند که آیت الله رئیسی وقت گذاشتند تا بقیه لوایح هم برای اجرا ارسال شود.

خداییان افزود: در این مدت برابر 15 سال قبلی قوه قضاییه، ما لایحه قضایی و آئین نامه و دستورالعمل تهیه کردیم که اگر اینها به مراجع قضایی ارسال شود تحول خوبی در نظام آئین‌نامه‌ای ما صورت خواهد گرفت و سعی کردیم کمترین نقص را این لوایح داشته باشد.

معاون سابق حقوقی قوه قضاییه گفت: کار دیگر معاونت حقوقی، پاسخ استعلامات قوه قضاییه است. هرچند نظرات آراء حقوقی همانند آراء وحدت رویه لازم الاجرا نیستند اما در رأی قاضی مثمر ثمر هستند. ما در این مدت با همکاری همکاران سعی کردیم علاوه بر کمیسیون‌های اصلی، کمیسیون‌های فرعی نیز تشکیل شود و به این سوالات پاسخ داده شود.


وی افزود: انصافاً تک تک همکاران قضایی و اداری در این مدت وقت گذاشتند. خوشبختانه جناب آقای مصدق که به این مسئولیت گماشته شدند به نظر من بهترین گزینه برای معاونت حقوقی بود و حجت الاسلام و المسلمین مصدق از چهره‌های شناخته شده علمی و قضایی است و در این مدت همکاری‌های بسیاری را با ما داشتند.

وی در ادامه از زحمات محسنی اژه‌ای تشکر کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها