کد خبر: 248086
|
۱۳۹۷/۰۹/۰۸ ۰۸:۱۵:۰۰
| |

گزارش اعتمادآنلاین از پرچم‌داران مخالفت با دولت در بهارستان

چهره‌های جنجالی مجلس دهم چه کسانی هستند؟

پرچم‌داران افراط‌گری و تندروی این روزها در مجلس در پی رقم زدن اتفاقات جدید هستند. برای اولین بار طرح زیر سوال بردن صلاحیت رییس مجلس را کلید زده‌اند و طرح استیضاح وزیر امور خارجه را در دستور کار دارند.

چهره‌های جنجالی مجلس دهم چه کسانی هستند؟
کد خبر: 248086
|
۱۳۹۷/۰۹/۰۸ ۰۸:۱۵:۰۰

اعتمادآنلاین| تندروی و جنجال خصیصه عده محدودی در مجلس است. هرچند که با روی کار آمدن مجلس دهم پرونده بسیاری از تندروها و تندروی‌ها در مجلس نهم بسته شد، اما با گذشت حدود سه سال از این مجلس و کم‌رنگ شدن نقش مستقلین و فراکسیون امیدی‌ها در برخی موارد مانند لایحه CFT و FATF بار دیگر اقلیت پر سروصدا قدرت گرفته‌اند.

به گزارش اعتمادآنلاین، به خاطر همین تندروی‌ها است که برخلاف آیین‌نامه داخلی مجلس نمایندگان عضو جبهه پایداری و نزدیک به این تفکر اصولگرا طومار افراط‌گرایی را سرتا سر مجلس پهن می‌کنند و برجام را به آتش می‌کشند.

حالا هم با تاکید ظریف به رواج پولشویی در کشور و جلوگیری از آن با تصویب لایحه CFT، روی صحبت ظریف را متوجه خود دانسته و عَلم استیضاح او و علی لاریجانی رییس‌مجلس را بالا گرفته‌اند.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه چند روز پیش در گفت‌وگوی تصویری با «خبرآنلاین» بر وجود پولشویی در کشور تاکید کرده و گفته بود که مخالفان تصویب لایحه CFT منافع خود را در خطر می‌بینند و اشاره به همین موضوع موجب شده تا صدای تندروها بالا رود و استیضاح او را به جریان بیندازند.

شاید برای اثبات جدیت در نظر و کار این عده در مجلس است که آن‌ها حالا در تلاش هستند تا تلافی این سال‌هایی را که علی لاریجانی در جایگاه ریاست مجلس نسبت به آن‌ها بی‌توجه بوده یکجا دربیاورند. به خاط همین است که با امضای حدود 27 نفر از تندترین چهره‌های حاضر در مجلس طرح استیضاح و برکناری او کلید خورده است.

اما فارغ از اتفاقات و جنجالی که این گروهِ همیشه اقلیت پرسروصدا در مجلس راه می‌اندازند شاید جالب‌ترین موضوع، عقبه این افراد است. هویت این چهره‌های تندرو چیست و از کجا می‌آیند؟

جنجال‌‌دوستان مجلس

بعد از چهره‌های غوغاسالاری که مجلس نهم را به جایگاهی برای جنجال و سروصدا تبدیل کرده بودند و مردم به آنها در انتخابات مجلس دهم «نه» گفتند، به نظر می‌آید که حالا برخی نمایندگانی که از نظر فکری به آنها نزدیک‌ترند حسابی جای آن‌ها را خالی دیده‌اند؛ برهمین اساس همه سعی خود را می‌کنند تا پرچم‌دارشان معرفی شوند. اما این نمایندگان چه کسانی هستند؟

*جواد کریمی قدوسی، نماینده مشهد و عضو کمیسیون امنیت ملی است که از مجلس هشتم در این جایگاه قرار دارد. او اگرچه رسما عضویتی در جبهه پایداری ندارد و همیشه هم پیوستگی و ارتباط با آنها را تکذیب کرده‌ است اما از نظر فکری به شدت به این گروه تشکل اصولگرا نزدیک است؛ به گونه‌ای که کمتر کسی او را از این جریان جدا می‌داند و افرادی که با او مخالف هستند خود به خود او را عضو این حزب می‌دانند.

این نماینده اصولگرا جزو جنجالی‌ترین چهره‌های حال حاضر مجلس است و معمولا مشهور است به اینکه مباحثی را مطرح می‌کند اما مستند نیستند و در بیشتر موارد تایید نمی‌شوند؛ حضور یک جاسوس در تیم مذاکره کننده هسته‌ای و نامه‌نگاری ظریف با وزیر امور خارجه آمریکا از جمله این موارد بودند که به وسیله وزارت امور خارجه تکذیب شدند. کریمی‌قدوسی همچنین در اولین سالگرد حضور روحانی در جایگاه ریاست‌جمهوری او را متهم به «دادن اطلاعات مهم فقهی به انگلستان» کرد. او همچنین استفاده از کلیدواژه «اعتدال» به‌وسیله دولت را برنامه‌ای برای براندازی دانسته است. این نماینده اصولگرای مجلس از مخالفان اصلی توافق هسته‌ای در مجلس نهم بود و با روی کار آمدن دولت‌ روحانی از شاخص‌ترین چهره‌های مخالف با سیاست‌های رییس‌جمهور در مجلس است. علاوه بر اینکه اوگاه اظهارنظرهای فردی علیه دولت و به‌ویژه وزارت امور خارجه دارد در همه طومارنویسی‌ها و تجمعات و جنجال‌ها در مجلس برای اعلام مخالفت عضو موثر بوده است.

کریمی‌قدوسی تحصیلکرده رشته حقوق است و قبل از نمایندگی فرمانده بسیج خراسان رضوی بوده است.

*حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده شاهین‌شهر که در کمیسیون برنامه و بودجه عضویت دارد یکی از شاخص‌ترین این چهره‌هاست. او که حضور در مجلس نهم را هم در کارنامه دارد این روزها در غیاب چهره‌های شاخص عضو جبهه پایداری به یکی از پررنگ‌ترین لیدرهای این جریان فکری بدل شده است. اگرچه او هیچ‌گاه عضویت رسمی در این جبهه نداشته است. لایحه، مصوبه و طرحی نیست که دولت به صحن مجلس بفرستد و او به راحتی از کنار آن عبور کند.


او پیش از نمایندگی مجلس فرماندار ویژه کاشان در دوره احمدی‌نژاد، فرمانده سپاه اصفهان در دهه 70 و اوایل 80 و فرمانده سپاه برخوار در دهه 70 بوده است.

*نصرالله پژمانفر نماینده مشهد و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس است که عضویت مستقیم در جبهه پایداری دارد. او که در مجلس نهم هم حضور داشته مسئولیت این حزب اصولگرای تندرو را در مشهد برعهده دارد. این نماینده اصولگرای مجلس شاخص‌ترین چهره جبهه پایداری در مجلس است و از مخالفان اصلی سیاست‌های دولت به حساب می‌آید. او در پهن کردن طومار علیه لوایح چهارگانه جز نفرات اصلی بود.

پژمانفر پیش از این رییس حوزه علمیه خراسان بوده است.

تندروها در مجلس

*مجتبی ذوالنوری، نماینده قم و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس که از مخالفان اصلی با برنامه هسته‌ای دولت و به شدت با CFT و تصویب لوایح چهارگانه مخالف است. این نماینده اصولگرا هم مواضعی نزدیک به جبهه پایداری دارد اما با اصرار زیادی تاکید می‌کند که عضویت در این جبهه ندارد و در اولین ماه‌های حضور در مجلس به انتقاد از خبرنگارانی پرداخت که او را عضو جبهه پایداری معرفی کرده بودند.

ذوالنوری با طرح موضوع حضور 2500 دوتابعیتی در سطوح بالای دولت گفته بود هرزمان لازم باشد مدارک این ادعا را منتشر می‌کند اما با وجود تکذیب این موضوع از طرف وزارت اطلاعات، تا به حال مدارکی ارائه نکرده است.

او پیش از این، سال‌ها جانشین نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده‌است.


*احمد سالک، نماینده اصفهان و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس و از چهره‌های نزدیک به جبهه پایداری است. او نماینده اول، سوم، چهارم، نهم و دهم مجلس که از مخالفان سیاست‌های دولت هم در عرصه سیاست‌خارجی و هم فرهنگی است.

*محسن کوهکن، نماینده لنجان و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری است اما با وجود اینکه قرابتی با جبهه پایداری ندارد در بسیاری از موارد از نظر فکری در خط آنها قرار می‌گیرد. او در واکنش به اقدام رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر اعلام خروج از برجام نسخه‌ای از این توافق را به صورت نمادین به آتش کشید. او در مجالس چهارم، هفتم و هشتم حضور داشته است.

مجلس

*سیدجواد ابطحی، نماینده خمینی‌شهر و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم گرچه عضو جبهه پایداری نیست اما از نظر فکری به آنها نزدیک است. او پیش از این در مجلس هشتم هم حضور داشته و علاوه بر مخالفت با سیاست‌های دولت از مخالفان محمدجواد ظریف به حساب می‌آید. ابطحی پیش از این هم در رای اعتماد به وزرای دولت در مخالفت با ظریف صحبت کرده بود و او را «آقای برجام» خواند. همچنین از جمله نمایندگانی بود که در آتش زدن پرچم و توافق برجام در پی خروج آمریکا و پهن کردن طومار در مجلس در مخالف با لوایح چهارگانه حضور داشته است. ابطحی همچنین در جریان بررسی لایحه CFT و مخالفت با بررسی و تصویب آن در مجلس به تریبون جلوی هیات‌رییسه مجلس رفت و در اعتراض به این اتفاق آیین‌نامه داخلی مجلس را پاره و به سمت هیات‌رییسه و لاریجانی پرتاب کرد.

ابطحی

*سیدحسین نقوی حسینی، نماینده ورامین و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از مخالفان سیاست‌های دولت و لوایح چهارگانه است. او که پیش از این در مجالس هشتم و نهم هم حضور داشته تلاش می‌کند که مخالفت‌های متفاوتی داشته باشد و آنچنان در برنامه‌ریزی‌های عملی دیگر اصولگرایان تندرو مشارکت شفاف نمی‌کند.


*جمشید جعفرپور، نماینده لارستان و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس که از چهره‌های نزدیک به جبهه پایداری به حساب می‌آید علاوه بر مخالفت با سیاست‌های دولت در عرصه سیاست خارجی و همچنین فرهنگی مخالف است. او پیش از این در مجلس نهم هم حضور داشته است.

*محمدعلی پورمختار، نماینده کبودرآهنگ و عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس او از اصولگرایان تندرو در مجلس به حساب می‌آید که علاوه بر مخالفت با لوایح چهارگانه موضوع رییس‌جمهور نظامی را هم مطرح کرد. با طرح این موضوع از طرف او که از اعضای جمنا به حساب می‌آید موضوع تلاش برای استعفای روحانی مطرح شد. پورمختار همچنین در مجلس نهم رییس کمیسیون اصل 90 بود، پیش از این هم در سپاه فعال بوده است.

*نادر قاضی‌پور، نماینده ارومیه و عضو کمیسیون صنایع و معادن از نظر فکری و رویکردی اصولگرای تندرو و نزدیک به جبهه پایداری است. او از جمله پرسروصداترین نمایندگان در مجلس است که روزی با گلابی خوردن و روزی با پوشش خاص سوژه رسانه‌ها می‌شود. البته همه پررنگ بودن نقش او مربوط به سروصدا در مجلس و مخالفت با سیاست‌های دولت خلاصه نمی‌شود بلکه گهگاه صحبت‌های او هم جنجال‌آفرین می‌شود. قاضی‌پور در جریان انتخابات سال 94 مجلس در جمع هواداران خود صحبت‌هایی را درباره زنان مطرح کرد که باعث اعتراض جامعه زنان شد. این نماینده اصولگرای مجلس همچنین در اوایل مجلس دهم به ضرب و شتم با یکی از خبرنگاران پرداخت که بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها داشت. او از مجلس هشتم نماینده مجلس است و از مخالفان لوایح چهارگانه و CFT به حساب می‌آید و در بیشتر آشوب‌های مخالفان در این باره شرکت داشته است.

قاضی‌پور پیش از نمایندگی و در سال 82 به عنوان فرمانده گردان توپخانه امام جعفر صادق (ع) تیپ یکم از طرف فرمانده لشکر 3 نیروی مخصوص منصوب شد.تندروها در مجلس


*محمد دهقان نقندر، چناران و طرقبه و عضو جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی است. دهقانی از دوره هفتم در مجلس حضور دارد و و سال 89 در بیانیه‌ای که در مجلس قرائت کرد خواستار اشد مجازات برای محصوران شد. این نماینده مجلس در جریان انتخابات سال 96 مسئول ستاد انتخاباتی محمدباقر قالیباف بود. او اگرچه در آتش زدن برجام در مجلس شرکت نداشت اما همواره با توافق هسته‌ای و لوایح چهارگانه مخالفت کرده و از مخالفان سیاست‌های دولت به حساب می‌آید.

*عباس گودرزی، نماینده بروجرد و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با وجود اینکه اولین تجربه حضور در مجلس را دارد اما در مخالفت‌ها با سیاست‌های دولت به شدت فعال است. او از مخالفان لوایح چهارگانه است و در جریان آتش زدن برجام و طوماربازی در مجلس فعال بود. او مورد حمایت محافظه‌کاران و اصولگرایان تندور در حوزه انتخابیه خود بوده و از نظر فکری نزدیک به جبهه پایداری است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها