کد خبر: 236364
|
۱۳۹۷/۰۷/۱۲ ۰۷:۲۸:۰۰
| |

جواد امام، مدیرعامل بنیاد باران:

اگر تعامل دو طرفه و مشورت باشد، اعتراضات به دولت کاهش پیدا می‌کند

جواد امام، مدیرعامل بنیاد باران گفت:اگر تعامل وجود داشت، محدودیت‌ها هم به جریانات سیاسی منتقل می‌شد و طرفین با درک بهتر برخورد کرده و قضاوت درست‌تر و دقیق‌تری خواهند داشت.

اگر تعامل دو طرفه و مشورت باشد، اعتراضات به دولت کاهش پیدا می‌کند
کد خبر: 236364
|
۱۳۹۷/۰۷/۱۲ ۰۷:۲۸:۰۰

اعتمادآنلاین| جواد امام، مدیرعامل بنیاد باران می گوید: نفس دعوت از اصلاح‌طلبان برای تعامل مهم است. اگر این تعامل جدی‌ باشد و حرف‌ها شنیده شود، کمک مهمی است که بتواند فاصله‌ای که میان اصلاحات و دولت روحانی اتفاق افتاده است را کاهش دهد و مقداری نگرانی‌ها را رفع کند.



ارزیابی شما از برگزاری نشست دوباره روحانی با اصلاح‌طلبان پس از گذشت بیش از یک سال و این دعوت چیست؟

اگر واقعا در این جلسه حرف فعالان سیاسی اصلاح‌طلب شنیده شود و در تصمیمات لحاظ شود و تعامل دو طرفه‌ای میان دولت و اصلاح‌طلبان اتفاق افتد، برای کشور، ملت ودولت مفید خواهد بود.

به نظر شما دعوت روحانی از اصلاح‌طلبان چه پیامی دارد؟

نفس دعوت از اصلاح‌طلبان برای تعامل مهم است. اگر این تعامل جدی‌ باشد و حرف‌ها شنیده شود، کمک مهمی است که بتواند فاصله‌ای که میان اصلاحات و دولت روحانی اتفاق افتاده است را کاهش دهد و مقداری نگرانی‌ها را رفع کند. اگر تعامل دوطرفه باشد و روحانی بتواند شرایط مشارکت در تصمیم‌گیری‌ها را فراهم کند قاعدتا اعتراضات نسبت به دولت هم کاهش پیدا خواهد کرد.

در دوره دوم روی کار آمدن حسن روحانی بحث جدی که مطرح بود، گردش به راست او بود. پس از گذشت زمان و با تشدید شرایط بحرانی اقتصادی بحث‌های جریانی و جناحی هم به محاق رفت و حرفی از این گردش به راست در میان نبود. به نظر شما می‌توان این برداشت را داشت که آغاز این تعامل باعث بازگشت روحانی به جریانی شود که باعث روی کار آمدن او شده است؟

نباید فراموش کرد که به وجود آمدن چنین فضایی که از آن یاد کردید به دلیل همین روند عدم تعاملی است که روحانی بعد از روی کار آمدن دولت دوم پیش گرفت. به هر حال اگر تعامل وجود داشت، محدودیت‌ها هم به جریانات سیاسی منتقل می‌شد و طرفین با درک بهتر برخورد کرده و قضاوت درست‌تر و دقیق‌تری خواهند داشت. اشکال کار همین بود که تعامل وجود نداشت و شاید باعث شده که قضاوت‌ها درست نباشد. اینکه گفته می‌شود، تعامل ایجاد شود و در تصمیمات مشارکت وجود داشته ‌باشد لزوما به این معنا نیست که افراد اصلاح‌طلب حضور فیزیکی داشته باشند و اگر مشارکت داده شوند، بتوان بخشی از مشکلات را برطرف کرد اما عملا با نگاهی به حضور دوباره حسن روحانی در پاستور متوجه می‌شویم که در ارتباط با جریان اصلاح‌طلب هم به لحاظ تعامل و هم به لحاظ به کارگیری نیروها ضعیف عمل شده است.

به نظر شما دقیقا انتظار اصلاح‌طلبان از دولت چیست؟

به هر حال اگر جلسات به صورت منظم برگزار شود، حداقل مزیتی که دارد، این است که خواسته‌های طرفین به صورت مشخص و صریح و دقیق بیان می‌شود و این سرمایه عظیمی که باعث حمایت و اقبال مردم نسبت به آقای روحانی بوده‌ به کار گرفته نشده است. روحانی نشان داده که نسبت به 24 میلیونی که اغلب آنها خاستگاه و پایگاه اصلاح‌طلبی داشته‌اند، بی‌توجهی نشان داده است. الان مردم نسبت به شعارهایی که آقای روحانی در سال 96 مطرح کرده مطالبه‌گری می‌کنند که باید جدی گرفته شود.

با توجه به اینکه تغییر و تحولات کابینه در راه است، فکر می‌کنید انتخاب چگونگی انتخاب این وزرا و افرادی که انتخاب می‌شوند در ترمیم رابطه اصلاح‌طلبان با دولت تاثیرگذار خواهد بود؟

مهم‌تر از یکی، دو وزیر و تغییرات محدود، انتخاب مدیران باانگیزه و تیم منسجم و هماهنگ است. فکر نمی‌کنم که با تغییر یکی، دو نفر در یکی، دو وزارتخانه اتفاقی بیفتد.fبنابراین حتما این تغییر و تحولات در رابطه اصلاح‌طلبان با دولت تاثیرگذار خواهد بود، مشروط بر اینکه دولت نظرات کارشناسی را بشنود و به آن عمل کند اگر قرار باشد فقط این نظرات شنیده شود اما به آن عمل نشود و تصمیم دیگری گرفته شود و توجهی به بدنه اجتماعی نداشته‌ باشیم، فاصله‌ها تشدید می‌شود.

منبع: اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها