کد خبر: 227049
|
۱۳۹۷/۰۵/۲۹ ۰۹:۴۵:۰۰
| |

نجفقلی حبیبی رئیس اسبق دانشگاه علامه طباطبایی و فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

فساد افسارگسیخته همه جا راه یافته است/ ناظران تاکنون کجا بودند که این احتکار کردن‌ها رخ داده است؟/ مراقب باشیم شورای عالی هماهنگی اقتصادی، اختیارات مجلس را کم نکند

عضو هیئت امنای کتابخانه ملی گفت: شورای هماهنگی اقتصادی که به دستور مقام معظم رهبری احتمالا با عنایت به بند 7 و 8 اصل 110 قانون اساسی تشکیل شده، فرصت مغتنمی است فقط برای حل معضل جاری کشور. اما باید این شورا توجه داشته باشد که در مدیریت کشور بنیان‌هایی را نگذارد که اختیارات مجلس، دولت و قوه قضاییه  که در قانون اساسی آمده است آسیب ببیند.

فساد افسارگسیخته همه جا راه یافته است/ ناظران تاکنون کجا بودند که این احتکار کردن‌ها رخ داده است؟/ مراقب باشیم شورای عالی هماهنگی اقتصادی، اختیارات مجلس را کم نکند
کد خبر: 227049
|
۱۳۹۷/۰۵/۲۹ ۰۹:۴۵:۰۰

اعتمادآنلاین| در چند وقت اخیر هر روز خبری جدید برای تدابیر ویژه قوای مختلف نظام برای مبارزه با مفاسد اقتصادی منتشر می‌شود؛ از تشکیل دادگاه‌های ویژه گرفته تا بسته جدیدی اقتصادی دولت. سالهاست که افراد مختلفی از هر دو جناح هشدار داده‌اند که اگر فساد را کنترل نکنیم کشور وارد بحرانی می‌شود که بیرون آمدن از آن بسیار دشوار خواهد بود. چند وقت قبل احمد توکلی هم در همین راستا چندی پیش گفت کخ فساد می‌تواند ریشه نظام را بسوزاند.

اما این فقط احمد توکلی نیست که این عقیده را دراد؛ بسیاری از کارشناسان اقتصادی و سیاسی کشور مهم‌ترین بحران امروز کشور ما را بحث فساد و مهم‌ترین اولویت دولت را مبارزه با این پدیده می‌دانند. در این باره نجفقلی حبیبی استاد دانشگاه و رئیس اسبق دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است مهم‌ترین مسئله کشور بحث فساد است و این گرانی‌ها، بحران ارز و...، علاوه بر ندانم‌کاری‌های برخی از مسئولان ناشی از گسترش فساد است.

او در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین» با بیان اینکه اگر متولیان امور مبارزه با فساد را جدی بگیرند و بدون ملاحظه به آن بپردازند، بخش مهمی از مشکلات کشور حل می‌شود،‌ گفت: در سالهای اخیر فساد مثل خوره به جان کشور افتاده و آرام آرام به خیلی جاها سرک کشید و چنان قبح آن از میان رفت که حتی در تعارفات اجتماعی بدون هیچ احساس زشتی راه پیدا کرده است. تا شما یک خدمتی که وظیفه‌تان بوده برای کسی انجام می‌دهید در مقابل تشکر این جمله گفته می شود «خیلی ممنون جبران می کنم» یعنی چنان جا افتاده که حتماً در مقابل کاری که کسی به عنوان وظیفه اداری انجام داده باید یک نوع پاداشی دریافت کند.

حبیبی ادامه داد: فساد در این سال‌ها افسار گسیخته همه جا راه یافت و حالا زحمت بسیار باید کشیده شود آن هم با یک عزم ملی و بهره گیری از همه ظرفیتهای تخصصی و ساماندهی امکانات جدید واز جمله زمینه‌سازی و اطمینان‌بخشی به جامعه برای افزایش نظارت عمومی. باید مردم اطمینان پیدا بکنند به درستی عمل متولیان و چنین است که باید خود متولیان مبارزه با فساد با درست و دقیق عمل کردن، احساس مسئولیت را در همه افراد جامعه برای مراقبت از سلامت معنوی جامعه ومانع شدن از بروز فساد بالا ببرند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: این روزها نمونه‌هایی از این همکاری عمومی در گزارش اطلاعاتی از محل اختفای انبارهای اجناس احتکار شده توسط مردم گزارش می‌شود. وقتی مردم مطمئن شوند، حتما همکاری خواهند کرد به شرطی که دستگاه‌های مسئول کار خود را در جهت حفظ منافع عموم خوب انجام دهند به گونه‌ای که مردم از درستی کار مطمئن شوند.

این استاد دانشگاه مطرح کرد: مسئله بعدی یافتن بهترین راه‌حل‌هاست. جمله‌ای امام خمینی (ره) دارند که خیلی مهم است؛ ایشان می‌فرمایند: مجلس جایی است برای گفت‌وگو برای یافتن بهترین راه‌حل‌ها.

او ادامه داد: این موضوع که چگونه اقتصاد کشور درست می شود، حتما راهی دارد که باید آن را پیدا کرد. مثلاً گاهی میلیاردها تومان خرج می‌شود تا برق یا گاز را به یک منطقه دورافتاده برسانند در حالی که برخی صاحب نظران بر این باورند و بارها نیز گفته‌اند که می‌توان با انرژی خورشیدی هزینه‌ها را چندین برابر کاهش داد؛ این می‌شود یافتن بهترین راه‌حل. ما دنبال این راه نرفتیم و اکنون که به بحران خورده‌ایم تازه داریم به دنبال راه‌های جایگزین می‌رویم.

رئیس اسبق دانشگاه علامه طباطیایی گفت: یافتن بهترین راه‌حل‌ها به مشورت با صاحب‌نظران، گوش دادن به نظرات صاحبان تخصص نیاز دارد. یک عده‌ای از مدیران تصور می‌کنند که عقل کل هستند و احتیاجی به مشورت ندارند و این موضوع یکی از معضلات ما برای برون‌رفت از دشواری‌هاست.

او افزود: کشورهای پیشرفته دنیا هم مصیبت‌های امروز ما را زمانی داشته‌اند با اینکه منابعی را که ما در اختیار داریم نداشتند اما به دنبال بهترین راه‌حل‌ها رفتند و آنها را یافتند.

حبیبی عنوان کرد: سالهاست بحث مبارزه با فساد مطرح است اما اگر درست جست‌وجو می‌کردیم حتماً راهی را پیدا می‌کردیم تا این اتفاقاتی که اکنون افتاده، نیفتد.

او گفت: چند روز است تلویزیون گزارش‌های زیادی از انبارهایی که اجناس در آنها احتکار شده نشان می‌دهد، ناظران تاکنون کجا بودند که این اتفاقات و احتکار کردن‌ها رخ داده است؟

این عضو هیئت امنای کتابخانه ملی گفت: دردسری که اکنون در اقتصاد و در مسئله ارز اتفاق افتاده عده‌ای از مسئولان را تکان داد در حالی که همیشه باید برای متولیان امور این تکان خوردن‌ها، باشد.

او ادامه داد: این همه گفته می‌شود مسئولان از صاحب نظران دانشگاهی و کارشناسان استفاده کنند اما چنان که باید اقدامی نشده است. چند روز پیش خبری در این مورد منتشر شد وتازه این اقدام کلید خورده است و امیدواریم جدی گرفته شود و ادامه یابد تا از همه تجربه ها و دانسته ها استفاده شود.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: مسئله خیلی ساده است؛ هر کس که چیزی را نمی‌داند باید از اهل فن بپرسد (فاسألوا آهل الذکر). همیشه باید این امکان وجود داشته باشد که دانشمندان، متخصصان و صاحب‌نظران طرف مشورت باشند. در اینجا نیازی نیست که این افراد وابسته به نظام باشند یا نه ؛ هر کسی که در این مملکت زندگی می‌کند و تخصص دارد و دلش برای این کشور می‌سوزد باید محترم شمرده شود و مورد مشورت قرار بگیرد.

نجفقلی حبیبی با اشاره به تشکیل شورای عالی هماهنگی اقتصادی، بیان داشت: شورای هماهنگی اقتصادی که به دستور مقام معظم رهبری احتمالا با عنایت به بند 7 و 8 اصل 110 قانون اساسی تشکیل شده، فرصت مغتنمی است فقط برای حل معضل جاری کشور اما باید این شورا توجه داشته باشد که در مدیریت کشور بنیان‌هایی را نگذارد که اختیارات مجلس، دولت و قوه قضاییه که در قانون اساسی آمده است آسیب ببیند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها