کد خبر: 194016
|
۱۳۹۷/۰۳/۲۸ ۱۲:۴۵:۰۰
| |

دیالوگ امنیتی‌ها و تعیین مرزهای مأموریتی

مجتبی حسینی، سردبیر اعتمادآنلاین با اشاره به موازی کاری سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی کشور درباره مرجع کشف و شناسایی جاسوس نوشت: دیالوگ مدیران اطلاعاتی و امنیتی کشور، طرح اختلافات و تلاش برای رسیدن به راهبردی متمرکز در وظایف و همچنین تعیین مرزهای دقیق ماموریتی می‌تواند جلوی موازی کاری اطلاعاتی و اسراف توانمندی‌های این سازمان را بگیرد.

دیالوگ امنیتی‌ها و تعیین مرزهای مأموریتی
کد خبر: 194016
|
۱۳۹۷/۰۳/۲۸ ۱۲:۴۵:۰۰

اعتمادآنلاین| مجتبی حسینی سردبیر «اعتمادآنلاین» در یادداشتی نوشت: مدتی است که مرجع کشف، شناسایی و برخورد با جاسوس و تیم‌های جاسوسی محل اختلاف سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی کشور شده و حتی پای دستگاه قضایی را نیز به این ماجرا بازکرده است. فارغ از اینکه عده‌ای مسئولین، مرجع اصلی رسیدگی‌کننده به چنین پرونده‌هایی را وزارت اطلاعات و جمعی دیگر آن را مرتبط با وظایف سازمان اطلاعات سپاه می‌دانند طرح این پرسش در شرایط کنونی حائز اهمیت است که انتقال پیام اختلاف میان سازمان‌های اطلاعاتی کشور به افکار عمومی و داغ نگه داشتن این اختلافات به نفع چه کسی است؟

آیا مردم از اینکه پاسداران امنیتی کشور اینگونه دچار زاویه حاده هستند خوشحال می‌شوند یا آنکه در میان هلهله خبرهای بد و بدتر بر اضطراب و نگرانی‌شان افزوده می‌شود و امید و اعتماد خود را به این سیستم‌ها که نقش چشم و گوش نظام را برعهده دارند از دست می‌دهند؟

شاید برخی در پاسخ به این پرسش بگویند که از معایب داشتن سازمان‌های امنیتی متعدد همین اختلافات و از بین رفتن مرزبندی‌های حرفه‌ای است اما این حرف را تنها کسانی می‌زنند که شناخت و آگاهی کاملی از سازمان‌های امنیتی موجود جهانی ندارند.

در حال حاضر در همه کشورهای بزرگ و دموکراتیک انواع و اقسام نهاد و سازمان اطلاعاتی وجود دارد اما هیچکدام موازی هم نیستند و یکدیگر را خنثی نمی‌کنند . طراحی قانونی آنها به‌گونه ای است که امکان تداخل ماموریتی بین این نهادها وجود ندارد بلکه همه این سازمان‌ها در مدار اطلاعاتی و حیطه تعیین‌شده خدمات اطلاعاتی و امنیتی ارایه می‌کنند.

مختصات مدار اطلاعاتی و تقسیم‌بندی فعالیت‌های سرویس های امنیتی این کشورها مبتنی بر قانون و منافع شان تعریف شده و مرزهای حرفه‌ای آنان کاملا شفاف و روشن است و از همین رو بسترهای ایجاد دوگانگی یا چندگانگی در حوزه ماموریت‌ها به هیچ عنوان وجود ندارد.

مطالعه وظایف سازمان‌های جاسوسی جهانی حاکی از آن است که «مرزهای ماموریتی» این نهادها بر اساس استراتژی اطلاعاتی‌ای است که در سیاستگذاری متمرکز، در اجرا غیرمتمرکز و در اجزا هماهنگ عمل می‌کنند تا راندمانی قابل قبول و منطبق با مطالبتشان کسب کنند.

ایران همانند همه کشورهای موثر و قدرتمند جهان دارای سازمان‌ها و سرویس‌های متعدد اطلاعاتی و امنیتی است. وزارت اطلاعات، اطلاعات سپاه، اطلاعات ارتش، اطلاعات نیروی انتظامی و امثالهم مراجع امنیتی کشور به شمار می‌آیند که هر کدام موفقیت‌های چشمگیر و مثال‌زدنی را جهت حفظ امنیت ملی داشته‌اند. اما متاسفانه گاهی مواقع در بزنگاههایی همانند مرجعیت شناسایی و برخورد با جاسوس، مرزهای حرفه‌ای کمرنگ شده و فرصت‌های تبلیغاتی-سیاسی جهت زیر سئوال بردن اقدامات این نهادهای ملی برای اپوزیسیون فراهم می‌شود.

شورای هماهنگی اطلاعات کشور متشکل از ریاست دستگاهای اطلاعاتی، امنیتی و حفاظتی کشور با هدف ایجاد هماهنگی بیشتر بین دستگاههای امنیتی و اطلاعاتی کشور در مواقع لزوم با هدایت وزارت اطلاعات از جمله راهبردهای مقامات کشور بوده تا از طریق این شورا ضریب هماهنگی نهادهای امنیتی در راستای تامین منافع امنیتی کشور حاصل و از موازی‌کاری و مخاطرات اطلاعاتی پیشگیری شود.

جلسات شورای هماهنگی اطلاعات با محوریت وزارت اطلاعات متاسفانه مدت زمان زیادی است که برگزار نشده است. با توجه به شرایط فعلی این ضرورت احساس می‌شود تا نهادهای اطلاعاتی کشور به بازاحیای جلسات شورای هماهنگی اقدام کنند.

دیالوگ مدیران اطلاعاتی و امنیتی کشور، طرح اختلافات و تلاش برای رسیدن به راهبردی متمرکز در وظایف و همچنین تعیین مرزهای دقیق ماموریتی می‌تواند جلوی موازی کاری اطلاعاتی و اسراف توانمندی‌های این سازمان را بگیرد و افکار عمومی را از سردرگمی‌های ایجاد شده از این چند صدایی اطلاعاتی خارج کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها