کد خبر: 596209
|
۱۴۰۱/۱۱/۲۰ ۰۴:۳۶:۰۰
| |

ببینید| این پهپاد جنگی ایران چف و فیلر پرتاب می‌کند

تصاویر پرتاب چف و فلر توسط پاد خود حفاظتی نصب شده بر روی پهپاد کمان۱۲ را می‌بینید.

ببینید| این پهپاد جنگی ایران چف و فیلر پرتاب می‌کند
کد خبر: 596209
|
۱۴۰۱/۱۱/۲۰ ۰۴:۳۶:۰۰

یکی از راه‌های فرار جنگنده‌ها از چنگ موشک‌های حرارتی و راداری، استفاده از چَف و فِلر است. هم‌اکنون بسیاری از جنگنده‌های ایرانی به این امکان مجهز هستند.

جنگ‌های امروزی، نبردهایی هستند که در آن‌ها پدافند و سامانه‌های دقیق پدافندی مشارکت جدی دارند و باید برای فرار از چنگ پدافند هوایی، جنگنده‌ها و هواپیماهای سنگین ترابری و سوخت رسان و حتی بالگردها، راهی پیدا می‌کردند.

در این بین، مهمترین راه انهدام پرنده‌ها توسط پدافندهای هوایی و جنگنده‌های رهگیر، استفاده از موشک‌های حرارتی و موشک‌های راداری است؛ البته استفاده از موشک‌های دوش پرتاب حرارتی مانند استینگر (ساخت آمریکا) و ایگلا (ساخت روسیه) توسط برخی گروهک‌های تروریستی در برخی کشورهای منطقه نیز، بعضا جنگنده‌ها و خصوصا بالگردها را دچار مشکل کرده است.

کارکرد فلرها این گونه است که وقتی پدافند هوایی یا حتی در داگ فایت یا نبرد تن به تن هوایی، هواپیما (اعم از نظامی و ترابری) شناسایی شد، خدمه پدافند یا خلبان هواپیمای مهاجم، موشک‌ حرارتی به سوی هواپیما شلیک می‌کرد. این موشک‌ها در واقع با قفل اولیه روی هدف، حرارت خارج شده از خروجی موتور هواپیما را دنبال کرده و ادامه مسیر می‌دهند.

اما اگر موشک شلیک شده از نوع راداری باشد، خلبان هواپیما می‌تواند با استفاده از چَف،  موجب اخلال در سامانه‌های هدایت و هدف‌یابی موشک شده و نهایتا موشک را از هدف اصلی یعنی هواپیما یا بالگرد نظامی، منحرف کند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها