کد خبر: 592495
|
۱۴۰۱/۱۱/۰۱ ۰۴:۲۵:۰۰
| |

دوستی خاله خرسه پوتین/ کلاه بزرگی که روسیه بر سر ایران گذاشت

رفقای روس فهمیدند چه کنند. باید کاری می‌کردند که اروپا هم سپاه را در فهرست تروریسم بگذارد تا دریچه صادرات گاز ایران به جهان قفل بماند. راهش آسان بود: پهپادها از اینجا وارد معادله شدند.

دوستی خاله خرسه پوتین/ کلاه بزرگی که روسیه بر سر ایران گذاشت
کد خبر: 592495
|
۱۴۰۱/۱۱/۰۱ ۰۴:۲۵:۰۰

مهدی تدینی در صفحه خود نوشت:

وقتی ترامپ اعلام کرد آمریکا سپاه را در فهرست تروریسم قرار می‌دهد، اقدامی نامتعارف و استثنایی بود. اما امروز کشورهای اروپایی همان کار ترامپ را کردند؛ البته بسیار یکصداتر! مگر دنیا در این سه سال چقدر تغییر کرده؟ اصلاً چه شد که اروپای محافظه‌کار و تنش‌گریز پای چنین مصوبه‌ای آمد؟

عموماً علاقه دارند مسئله را به اعتراضات ایران ربط دهند، اما نه، قضیه زیر سر رفیق ناباب جمهوری اسلامی است. یک‌پنجم ذخایر گاز دنیا متعلق به ایران است و یک‌چهارم هم برای روسیه است.

ایران و روسیه که روی هم نیمی از ذخایر گاز دنیا را در اختیار دارند، تحت هیچ شرایطی نمی‌توانند "شریک" همدیگر باشند. روسیه ایران را رقیبی می‌داند که اگر در بازار انرژی حضور داشته باشد، باعث می‌شود "استراتژیک‌ترین اسلحهٔ تجاری" روسیه کُند شود. روسیه گاز خود را اهرم فشار می‌داند و در جنگ اکراین دیدیم چقدر روی آن حساب کرده بود. اگر اروپایی‌ها واندادند دو دلیل داشت: همت و جانفشانی اکراینی‌ها و فشار و ترغیب آمریکایی‌ها؛ وگرنه دولت‌های بزرگ اروپا ترجیح می‌دادند زلنسکی فرار کند و روسیه کل اکراین را بگیرد تا امنیت انرژی‌شان به خطر نیفتد.

حال اگر ایران به عنوان "غول گازی" در بازار باشد چه می‌شود؟ اسلحه روسیه به فنا می‌رود. بنابراین روسیه ایران را ترغیب می‌کند به مسیرهایی برود که به اخراجش از بازار انرژی منجر شود.

اولیانوف نماینده روسیه در مذاکرات، بهمن پارسال گفت تا امضای برجام پنج دقیقه مانده، منتها نگفت رئیسش در دقیقه چهارم می‌خواهد به اکراین حمله کند. از این لحظه به بعد حضور ایران در بازار انرژی دوچندان به ضرر روس‌ها بود. مذاکرات در آستانه موفقیت تعطیل شد.

شش ماه بعد دوباره بوی توافق می‌آمد که این‌بار به دلیل مخالفت آمریکا با خروج سپاه از فهرست تروریسم دوباره بی‌نتیجه ماند.

رفقای روس فهمیدند چه کنند. باید کاری می‌کردند که اروپا هم سپاه را در فهرست تروریسم بگذارد تا دریچه صادرات گاز ایران به جهان قفل بماند. راهش آسان بود: پهپادها از اینجا وارد معادله شدند. جمهوری اسلامی رسماً تکذیب می‌کرد پهپادی به روسیه داده باشد، اما روس‌ها با سکوت خود تأیید می‌کردند از ایران پهپاد گرفته‌اند (و اکانت‌ها و سایت‌های ارزشی نیز به استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی افتخار می‌کردند).

روسیه تعمداً از این پهپادها برای اهداف غیرنظامی استفاده کرد تا اروپایی‌ها مجاب شوند علیه سپاه اقدام کنند؛ وگرنه گروه خونی این اروپایی‌ها به این کارها نمی‌خورد و جوزف بورل همین الان هم شرمنده است چرا همکارانش سپاه را در فهرست تروریسم گذاشته‌اند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
  • علی ارسالی در
    شنبه ۱ بهمن ۱۴۰۱

    بی درایتی خودتان را به گردن روسیه نیاندازید بیکاری تورم ....

  • ناشناس ارسالی در
    شنبه ۱ بهمن ۱۴۰۱

    این یک فشار سیاسی است که به ایران تحمیل شده که نمیگوییم در این مورد روسیه بی تقصیر بوده ولی سیاستمدارن ما هم باید وباید مراقب منافع کشور باشند این جزف بورل هم که همراهی نکرده به خاطر نگه داشتن ماشه است نه دلتنگ و ناراحت مابوده با دقت به حرف هایش گوش میدادید به این نتیجه میرسیدید که او برای اینکه ایران و مردم ایران کار را تمام شده نداند این محافظه کاری را انجام داده و انها از این تحریم بیشترین استفاده رو میکنند لزومی به بر داشتن تحریم و روی اوردن به برجام ندارند انها خوب و بهتر از شما ها میدانند که اگر مردم ایران چه مخالفین چه موافقین برجام را بی نتیجه بدانند راه و چاره ای خواهند کرد و برای همین بهتر میدانند که اویزان نگه دارند تا هم منافعشان تامین میشود و هم استفاده بهتری میتوانند بکنندهزار بار هم بگویید ما خواهیم گفت بر جام اصلا در کار نیست انها فقط با این برنامه جلوی پیشرفت و ارامش ایران را سلب کردند و برای اینکه رسانه داخلی و مردم و دیگر سیاسیون را با خود همراه کنند از کلمه برجام نمرده و می اییم به برجام استفاده میکنند ایران بهترین استراتژی را دارد پی میگیرد شاید منتقدهای غرب گرایی باشند ولی این راه در این موقع بهترین است ولی باید با برنامه ریزی صحیح و درمان کننده و التیام بخشنده همراه باشد نه بی سرو سامان و ناامید کننده

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها