کد خبر: 590171
|
۱۴۰۱/۱۰/۱۵ ۲۰:۳۰:۵۶
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

اروپا چند مسلمان دارد؟

یک رسانه سوئدی شمار جمعیت مسلمانان را در کشورهای مختلف اروپا اعلام کرد.

اروپا چند مسلمان دارد؟
کد خبر: 590171
|
۱۴۰۱/۱۰/۱۵ ۲۰:۳۰:۵۶

سید عماد حسینی- یک رسانه سوئدی شمار جمعیت مسلمانان را در کشورهای مختلف اروپا اعلام کرد.

به گزارش اعتمادآنلاین، پایگاه اطلاع‌رسانی SE 24 در گزارشی جمعیت مسلمانان را در کشورهای مختلف اروپایی اعلام کرد.

به نوشته این وب‌سایت، آمارهای اعلام‌شده مربوط به شهروندان دارای تابعیت اروپایی یا افراد دارای اقامت دائم یا بیش از یک سال است و مهاجران و پناهجویان را شامل نمی‌شود.

۱۰ کشور دارنده بیشترین جمعیت مسلمان عبارت‌اند از:

۱. فرانسه

فرانسه یکی از مهم‌‌ترین مراکز حضور مسلمانان در اروپا محسوب می‌شود. گفته می‌شود 6.5 میلیون مسلمان در این کشور زندگی می‌کنند که بین هشت تا 10 درصد از جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند.

اکثر این افراد تباری از مغرب عربی و شمال آفریقا دارند.

۲. آلمان

آلمان هم یکی از مهم‌‌ترین مقاصد مسلمانان به ویژه بعد از پایان جنگ جهانی دوم محسوب می‌شود. بر اساس آخرین آمارهای موجود، جمعیت مسلمانان حدود پنج میلیون نفر است که 6.5 درصد از جمعیت این کشور را به خود اختصاص می‌دهند.

در این بین ترک‌تبارها دوسوم مسلمانان آلمانی را تشکیل می‌دهند. به گفته کارشناسان، طی سال‌های 2010 تا 2018 این کشور شاهد جهش قابل توجهی در شمار مسلمانان مهاجر بود و یک میلیون نفر به این جمعیت افزوده شد، همچنین نهادهای رسمی آلمانی اعلام کردند 85 درصد از پناهجویانی که اخیراً خود را به آلمان رسانده‌اند مسلمانان هستند.

۳. بریتانیا

اکثر مسلمانان بریتانیا در لندن پایتخت این کشور زندگی می‌کنند، آنها تباری هندی، خاورمیانه‌ای یا آفریقایی دارند. طبق نتایج تحقیق انجام‌گرفته، بریتانیا 3.5 میلیون مسلمان دارد که 5.5 درصد از جمعیت را تشکیل می‌دهند. دولت بریتانیا طی سال‌های 2010 تا 2020 اجازه ورود تعداد زیادی از مسلمانان را نداد و تنها 60 هزار نفر در این مدت اجازه اقامت یا تابعیت پیدا کردند.

۴. اسپانیا

بنا بر آمارهای به‌روز‌شده جمعیت مربوط به سال 2022، اسپانیا دارای 2.5 میلیون جمعیت مسلمان است که 4.5 درصد از جمعیت این کشور را به خود اختصاص می‌دهند، اکثریت مسلمانان این کشور از شمال مغرب و برخی از کشورهای آفریقایی هستند.

۵. ایتالیا

بر اساس آمارهای جدید اعلام‌شده، شمار مسلمانان در ایتالیا دو میلیون نفر است که چهار درصد از جمعیت این کشور محسوب می‌شوند، مسلمانان اکثراً در شهرهای صنعتی واقع در شمال این کشور زندگی می‌کنند، در حالی که رم پایتخت نیز حدود 100 هزار مسلمانان در خود جای داده است.

رم صاحب یکی از بزرگ‌ترین مساجد اروپاست.

۶. هلند

تعداد مسلمانان در هلند کمی بیش از یک میلیون نفر است که حدود 6 درصد از جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند، روزنامه AD هلند اخیراً اعلام کرد، اسلام به سرعت در حال انتشار در این کشور است و شهرهایی مانند آمستردام یکی از مراکز مهم توسعه این دین به شمار می‌روند.

۷. بلژیک

مدتی است مسلمانان به مهاجرت به بلژیک گرایش پیدا کرده‌اند، شمار جمعیت مسلمانان در حال حاضر در این کشور 750 هزار نفر است که هفت درصد از جمعیت این کشور محسوب می‌شوند. روزنامه بلژیکی اکونومیست در این باره اعلام کرد، در پایتخت بلژیک بیش از ۳۰۰ مسجد وجود دارد، بلژیک دین اسلام را به عنوان یکی از ادیان کشور به رسمیت شناخته و بودجه‌ای بابت تدریس این دین در نظر گرفته و به ائمه مساجد هم حقوق پرداخت می‌کند.

۸. دانمارک

مسلمانان از اواسط قرن بیستم به دانمارک مهاجرت کردند و امروزه جمعیت آنها در حدود 400 هزار نفر تخمین زده می‌شود که پنج درصد از جمعیت این کشور است، اکثریت این مهاجران تباری ترک و عرب دارند در حالی که شماری از آلبانیایی‌ها و پاکستانی‌های مهاجر نیز در میان آنها به چشم می‌خورند، تعداد قابل توجهی دانمارکی نیز مسلمان شده‌اند.

۹. یونان

آمار دقیقی در رابطه با شمار مسلمانان در یونان وجود ندارد، برخی از گزارش‌ها تعداد مسلمانان را 150 هزار نفر و برخی دیگر تا 500 هزار نفر اعلام کرده‌اند، این ارقام به آن معنی است که مسلمانان در این کشور بین یک و نیم تا پنج درصد از جمعیت را تشکیل می‌دهند.

در آتن پایتخت یونان فقط یک مسجد وجود دارد که فاقد گلدسته است، با این حال چند مرکز برای نماز گزاردن نیز در این شهر دایر شده است.

۱۰. سوئد

سوئد از اواسط دهه ۸۰ میلادی پذیرای مسلمانان شد و شمار قابل توجهی از پناهجویان بوسنی، چچن، عراق، لبنان، سومالی، افغانستان و اخیراً سوریه را پذیرا بوده است، گفته می‌شود امروزه مسلمانان بین 6 تا هشت درصد از جمعیت این کشور را به خود اختصاص می‌دهند و تعدادشان مجموعاً 500 تا 800 هزار نفر است.

علت نبود اطلاعات دقیق، مخالفت قاطع دولت سوئد با دسته‌بندی شهروندان بر اساس کیش و دین است و این نوع آمارگیری را مغایر با ارزش‌های جامعه سوئد و قانون اساسی این کشور می‌داند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها