کد خبر: 550582
|
۱۴۰۱/۰۲/۱۸ ۰۳:۰۵:۰۰
| |

تانک‌های تی۷۲ روسی؛ آهن‌پاره‌های پوتین+ تصاویر و جزییات

تانک‌های تی۷۲ روسی؛ آهن‌پاره‌های پوتین+ تصاویر و جزییات
کد خبر: 550582
|
۱۴۰۱/۰۲/۱۸ ۰۳:۰۵:۰۰

تصاویر منتشرشده از تجاوز نظامی روسیه به اوکراین از ضعف مرگبار تانک‌های روسی "تی ۷۲" حکایت دارند. وقتی این تانک‌ها مورد اصابت قرار می‌گیرند، برجک‌هایشان از بدنه جدا می‌شود.

۱-تانک "تی ۷۲" ارتش روسیه یکی از پر تیراژ‌ترین تانک‌های جهان است و در ارتش‌های ۳۸ کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد. ده کشور دیگر نیز از این تانک تا سال ۲۰۱۸ استفاده می‌کرده‌اند.

 

تانک (4)

 

۲-سری "تی" تانک‌های تهاجمی ارتش روسیه در دوران جنگ سرد با تانک "تی ۶۴" آغاز شد و با "تی ۷۲" و "تی ۸۴" ادامه پیدا کرد. البته "تی ۱۴ آرماتا" که به آن "تی ۹۹" نیز گفته می‌شود جدید‌ترین تانک ارتش روسیه است که در سال ۲۰۱۵ از آن رونمایی شده است.

 

تانک (5)

 

تانک‌های سری "تی" به نسبت همتایان غربی خود کوچکتر و از ارتفاع کمتری برخوردارند و برای کاربرد آن به پرسنل کمتری نیاز است. تانک تی ۷۲ دارای ۶ متر و ۹۰ سانتی‌متر طول، ۳ متر و ۶۰ سانتی‌متر عرض و ۲ متر و ۲۰ سانتی‌متر ارتفاع است. این تانک با مهمات خود ۴۱ تن و ۵۰۰ کیلو وزن دارد، دارای موتوری با ۱۲ سیلندر و سرعت ۶۰ کیلومتر بر ساعت است.

 

تانک (3)

۳-از تانک تی ۷۲ در جنگ ایران و عراق، جنگ قره‌باغ، حمله عراق به کویت‌، جنگ دوم خلیج فارس، جنگ داخلی لیبی و سوریه و اخیرا در تجاوز نظامی روسیه به اوکراین استفاده شده است.

 

تانک (2)

۴-شدت انفجار مهمات در تانک تی ۷۲ به حدی است که برجک تانک از بدنه جدا شده و تا ارتفاع یک ساختمان دو طبقه به هوا پرتاب می‌شود.

 

۵-قیمت هر دستگاه تانک "تی ۷۲ ام یک" در سال ۱۹۹۲ معادل یک میلیون و ۲۰۰ هزار دلار بوده است.

 

تانک (6)

 

۶-وجود ۲۲ گلوله در یک خشاب بشکل "چرخ و فلک" در قسمت کف برجک باعث شده تا به محض اصابت یک دوش‌انداز ضد تانک مثل آر پی جی ۷ یا موشک ضد تانک جاولین این مهمات دچار آتش‌سوزی و انفجار شوند.

 

۷-وجود مهمات در یک چرخ و فلک و شلیک اتوماتیک آن باعث کاهش تعداد خدمه در تانک‌های روسی شده است. در صورت هدف قرار گرفتن تانک و انفجار مهمات، شانسی برای فرار وجود ندارد.

 

۸-ضعف مرگبار تانک‌های روسی و جدا شدن برجک آن از زمان جنگ دوم خلیج فارس در سال ۱۹۹۱ میلادی و رویارویی تانک‌های تی ۷۲ ارتش صدام حسین با نیروهای آمریکایی برای اولین بار مشخص شد. اما با گذشت سه دهه این ضعف همچنان پابرجاست و در اوکراین تلفات سنگینی به ارتش روسیه وارد می‌کند.

 

۹-در مجموع ۲۰ هزار دستگاه از این تانک تولید شده است که ۹ هزار ۲۰۰ دستگاه آن در اختیار ارتش روسیه قرار دارد. از این تعداد تنها یک هزار ۲۰۰ دستگاه فعال و قابل استفاده هستند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
  • محمدپارسا ارسالی در
    یکشنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۱

    سلام
    تی ۷۲ و ۸۰ و ۶۴ تنها در صورتی برجکشون منفجر میشه که محمات از پشت یاکناربرجک‌برخورد کنن در غیر این صورت احتمال خیلی کم هست(مخصوصا در تی ۸۰ و تی ۹۰)
    تانک های سری تی از تی ۶۴ شروع نمیشن بلکه قدمت تاریخی دارد و اولیش تی ۲۴ بود و بعد تی ۳۴/۵۷ و بعد تی ۳۴/۷۶ و بعد تی ۳۴/۸۵ و بعد تی ۴۴(که به تولید انبوه نرسید و به تی ۵۴ ارتقاداده شد) تی ۵۴ و ۵۵ و بعد تی ۶۲ و بعد تی ۶۴ و بعد تی ۷۲ و بعد تی ۸۰ و بعد تی ۹۰ و بعد تی ۹۵(بدون تولید انبوه) و بعد تی ۹۹(همان تی ۱۴ آرماتا)
    ضمنا تی ۸۴ در این لیست قرار نمیگیره زیرا تی ۸۴ در اوکراین ساخته شده و در روسیه ساخته نشده(که مهم ترین وارث شورویه)

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها