کد خبر: 550456
|
۱۴۰۱/۰۲/۱۷ ۰۹:۳۱:۵۴
| |

آغاز دوباره تخلیه مردم از ماریوپل/ روسیه به نقض آتش‌بس متهم می‌شود

اوکراین با اعلام تخلیه ۵۰ غیرنظامی از کارخانه فولاد بمباران‌شده در ماریوپل، روسیه را به نقض آتش‌بس موقت با هدف تخلیه ده‌ها فردی که هفته‌هاست در زیر این مکان تحت محاصره گیر افتاده‌اند، متهم کرد.

آغاز دوباره تخلیه مردم از ماریوپل/ روسیه به نقض آتش‌بس متهم می‌شود
کد خبر: 550456
|
۱۴۰۱/۰۲/۱۷ ۰۹:۳۱:۵۴

ماریوپل طی ۱۰ هفته جنگ متحمل بیشترین ویرانی‌ها شده و کارخانه آزوفستال آخرین بخش از این شهر بندری استراتژیک در دریای آزوف است که همچنان در کنترل نیروهای اوکراینی است.  

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در پیامی ویدیویی که شامگاه جمعه منتشر کرد، گفت اوکراین برای رهایی و نجات مدافعانی که داخل این کارخانه مانده‌اند، روی اقدامات دیپلماتیک کار می‌کند. او بدون ذکر جزئیات چندانی گفت: میانجیگران بانفوذ و کشورهای بانفوذ مشارکت دارند.

روند تخلیه به میانجیگری سازمان ملل از روزهای گذشته آغاز شده و صدها غیرنظامی که در یک شبکه از تونل‌ها و زیر زمین‌های پایین این کارخانه پناه گرفته بودند، تخلیه شده‌اند اما با شروع دوباره درگیری‌ها، این روند متوقف شد.

عصر جمعه ۵۰ زن و کودک و فرد سالخورده از این کارخانه خارج شدند. ایرینا ورشچوک، معاون نخست‌وزیر اوکراین گفت که این عملیات امروز شنبه هم ادامه می‌یابد و طرف روسی را به نقض مکرر آتش‌بس که موجب کندی روند تخلیه می‌شود، متهم کرد.

روسیه با تایید شمار افراد تخلیه شده اعلام کرد که این عملیات بشردوستانه در آزوفستال در هفتم مه (امروز) ادامه می‌یابد. شهردار این شهر پیشتر برآورد کرد که ۲۰۰ تن در این کارخانه با اندکی آب یا غذا محاصره شده باشند. هنوز مشخص نیست که چه تعداد آنجا باقی مانده‌اند.

اولکسی آرستوویچ، مشاور رئیس‌جمهوری اوکراین هم گفت، روسیه تلاش دارد تا کار نیروهای باقیمانده در این کارخانه را تمام کرده و تا روز دوشنبه آنجا را بگیرد و به مناسبت نهم مه که روز پیروزی شوروی بر آلمان نازی در جنگ جهانی دوم است، آن را به عنوان هدیه‌ تقدیم ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه کنند.  

این بندر که میان شبه جزیره کریمه که مسکو در ۲۰۱۴ برای خود کرد و بخش‌هایی از شرق اوکراین که در همان سال جدایی‌طلبان طرفدار روسیه گرفتند، قرار دارد، کلید متصل کردن این دو اراضی تحت کنترل روسیه و جلوگیری از صادرات اوکراین است.   

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها