همه چیز درباره پهپادهای بیرقدار ترکیه+ عکس و سازنده

همه چیز درباره پهپادهای بیرقدار ترکیه+ عکس و سازنده
کد خبر: 548733
|
۱۴۰۱/۰۲/۰۵ ۰۶:۱۸:۰۰

استفاده از پهپاد "بیرقدار تی‌بی ۲" ترکیه در جنگ اوکراین بحث‌برانگیر شده‌ است. پهپاد ارزان‌قیمتی که چندان جدی گرفته نمی‌شد، حال ضربات سنگینی به ارتش روسیه وارد کرده است.

بیرقدار

پهباد "بیرقدار تی بی۲ " به معنی "پرچمدار" ساخت کارخانه بایکار ماکینا است.

این کارخانه به خانواده بیرقدار یا آن‌طور که در ترکی استانبولی تلفظ می‌شود "بایراکتار" تعلق دارد. این پهپاد می‌تواند از طریق کنترل از راه دور و یا به طور مستقل عملیات پرواز رزمی انجام دهد. اولین پرواز آزمایشی "بیرقدار تی‌بی‌۲" در اوت سال ۲۰۱۴ صورت گرفت و در دسامبر یک سال بعد آزمایش پرتاب موشک با آن انجام شد.

اوزدمیر بیرقدار مؤسس و صاحب شرکت بایکار ماکینا است که در زمینه‌های صنایع هوافضایی، سیستم‌های هدایت رباتیک و هواپیماهای بدون سرنشین تخصص یافته‌ است. او در سال ۲۰۲۱ درگذشت و هدایت شرکت را پسرانش برعهده گرفتند.

بیرقدار

سلجوق بیرقدار (تصویر بالا ) متولد سال ۱۹۷۹ در ساری‌یر استانبول و تحصیل‌کرده و مهندس صنایع نظامی در ترکیه و آمریکا است. او در پنسلوانیا در رشته کارشناسی ارشد هواپیماهای بدون سرنشین تحصیل کرده و در موسسه فناوری ماساچوست نیز در رشته کنترل پهپاد مدرک دارد. او مدیر فنی صنایع بیرقداراست و در سال ۲۰۱۶ نیز با سمیه اردوغان، دختر رئیس جمهور ازدواج کرده است.

بیرقدار

بخش‌های زیادی از این پهپاد ساخت ترکیه نیست. برای نمونه در ساخت راکت‌های هوشمند که با لیزر هدایت می‌شوند شرکت آلمان "TDW" سهیم بوده است. از دوربین‌های مادون قرمز "Wescam MX-15D" کانادایی نیز استفاده شده است. گرچه بر موتورهای این پهپاد رسما نام " TEI PD170" گذاشته شده، اما این موتورها ساخت شرکت "روتاکس" اتریش است که در عرصه تولید موتورهای سبک برای هوانوردی فعال است.

بیرقدار

نیروی هوایی و دریایی اوکراین در مجموع ۲۰ فروند از این پهپادها را در اختیار دارد. گفته می‌شود حمله به ناو موشک‌انداز "موسکوا" با کمک پهپاد بیرقدار صورت گرفته و پرواز یک فروند پهپاد به سوی کشتی باعث فریب آن شده و همزمان دو موشک نپتون با پرواز در سطح پایین به هدف اصابت کرده‌ و باعث خسارت سنگین و غرق شدن کشتی شده‌اند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها