کد خبر: 622240
|
۱۴۰۲/۰۴/۲۱ ۰۸:۲۰:۴۰
| |

5 ماه مهلت مرد محکوم به قصاص برای بازگشت به زندگی

مرد قاتل که طلبکارش را به قتل رسانده از اولیای دم 5 ماه فرصت گرفت تا دیه پرداخت کند و قصاص نشود.

5 ماه مهلت مرد محکوم به قصاص برای بازگشت به زندگی
کد خبر: 622240
|
۱۴۰۲/۰۴/۲۱ ۰۸:۲۰:۴۰

یک محکوم به قصاص برای نجات جان خود و رهایی از مرگ پنج ماه از اولیای‌دم وقت گرفت.

به گزارش سایت جنایی، این محکوم به قصاص که پیش از این یکبار پای چوبه دار رفته است و قرار بود برای دومین بار پای چوبه دار برود قبل از اینکه مراحل اجرای حکم برای دومین بار نهایی شود توانست از اولیای‌دم مهلتی پنج ماهه بگیرد تا مبلغ درخواستی آنها را فراهم کند و برای همیشه از مرگ رهایی یابد.

ماجرای این پرونده به ۱۷ آذر ماه سال ۹۲ باز می‌گردد که مردی ۲۸ ساله با گلوله‌ای در بدنش به یکی از بیمارستان‌های تهران مراجعه کرد. مرد جوان که به خاطر اصابت گلوله خون ریزی شدیدی داشت بر اثر صدمات ناشی از تیر خوردن روی تخت بیمارستان جان خود را از دست داد. پس از آن دوستش که او را به بیمارستان رسانده بود از سوی ماموران پلیس حاضر در بیمارستان مورد تحقیق قرار گرفت و گفت: با دوستم برای وصول طلبش از مردی به در خانه بدهکار رفتیم،‌ اول بگو مگو کردند اما بعد از چند دقیقه مرد بدهکار که زمانی شریک دوست کشته شده‌ام بود به داخل خانه رفت و در حالی که اسلحه دستش بود بیرون آمد، بعد هم گلوله‌ای به مقتول شلیک کرد و فراری شد.

با شروع تحقیقات جنایی شواهد و مدارک هم گفته‌های دوست مقتول را که شاهد ماجرا بود تایید کرد و تحقیقات برای دستگیری متهم به قتل آغاز شد.  به این ترتیب مدت کوتاهی پس از مرگ مرد ۲۸ ساله متهم فراری دستگیر شد. او به قتل اعتراف کرد و گفت: ناخواسته مرتکب قتل شدم،‌ نمی‌خواستم به کسی آسیب برسانم. سر معامله‌ای بدهکار بودم، اما پول نداشتم و در معامله‌هایی که کرده بودم، بدهی بالا آورده بودم. در روز حادثه مقتول که شریک سابقم بود با یکی از دوستانش دم خانه من آمد،‌ درست است که من با او اختلاف داشتم و به او بدهکار بودم اما دلیل نمی‌شد که بخواهم او را بکشم. سر و صدا بالا گرفت مقتول همچنان طلبش را می‌خواست و اختلاف ما هم سر بدهی بود اما من پولی نداشتم که به او بدهم. برای همین با انگیزه ترساندن آنها داخل خانه رفتم و با اسلحه‌ای که دوستم که به من یادگاری بود می‌خواستم آنها را بترسانم، شلیک کردم که بترسند و از جلوی خانه ما بروند، اما گلوله به طلبکار خورد و من فرار کردم. چند روزی خانه دوستانم مخفی شدم و فراری بودم،‌ اما در نهایت دستگیر شدم. به شدت از کاری که کرده‌ام پشیمانم.

پس از تکمیل تحقیقات و صدور قرار مجرمیت و کیفرخواست در دادسرای جنایی تهران، پرونده برای رسیدگی به دادگاه کیفری استان تهران ارسال شد. در نهایت متهم در شعبه ۱۱۳ دادگاه کیفری پای میز محاکمه رفت و با وجود ابراز پشیمانی اولیای‌دم همچنان درخواست قصاص را مطرح کردند، قضات دادگاه هم پس از ختم رسیدگی حکم به اجرای قصاص دادند.

پس از آن پرونده برای تایید حکم به دیوان عالی کشور رفت و با تایید حکم پرونده بار دیگر به دادگاه جنایی تهران بازگشت. در شعبه اجرای احکام بعد از استیذان حکم به مرحله اجرا رسید و محکوم به قصاص در این پرونده تا پای چوبه دار هم رفت، اما در آخرین لحظات اولیای‌دم به او مهلت دادند که موثر واقع نشد و بار دیگر پرونده به جریان افتاد تا حکم اجرا شود.

در این بین شورای صلح سازش دادسرای جنایی با اطلاع از تغییر رفتار متهم  وارد عمل شدند. از آنجایی که محکوم این پرونده به دیگر زندانیان کمک می‌کرد و برای رضایت دیگران تلاش داشت، ورزش می‌کرد، قرآن می‌خواند  و کارهای خوب را سر لوحه زندگی خود کرده بود تیم صلح و سازش برای جلب رضایت اولیای‌دم  در حالی تشکیل جلسه دادند که قرار بود متهم چند روز بعد پای چوبه دار برود. در نهایت چند روز پیش با توجه به تغییرات مشهود این رفتار این  متهم، اولیای دم مهلتی پنج ماهه به او دادند تا در صورت فراهم کردن مبلغ درخواستی آنها برای همیشه از چوبه دار رهایی پیدا کند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها