اعلان قرمز برای قاتل ایرانی در عراق

متهم 10 پیش در عراق دست به جنایت زده و دوست ایرانی‌اش را کشته بود.

اعلان قرمز برای قاتل ایرانی در عراق
کد خبر: 579396
|
۱۴۰۱/۰۸/۰۳ ۰۷:۰۰:۵۳

مرد ایرانی که ۱۰ سال قبل به اتهام قتل دوست ایرانی‌اش در کردستان عراق بازداشت شده بود پس از رهایی از زندان با شکایت اولیای دم از سوی پلیس اینترپل ایران با اعلان قرمز تحت پیگرد قرار گرفت. قاتل که در اختیار مأموران پلیس عراق قرار دارد به دستور بازپرس جنایی به زودی از طریق پلیس اینترپل به ایران منتقل می‌شود و پس از بازجویی و سیر مراحل قانونی این‌بار در دادگاه کیفری یک استان تهران به جرم قتل محاکمه می‌شود.

به گزارش جوان، چند روز قبل اعضای خانواده‌ای به دادسرای امور جنایی تهران رفتند و از مرد جوانی به نام کامبیز که ۱۰ سال قبل پسرشان را در کشور عراق به قتل رسانده بود، شکایت کردند.

شاکی در توضیح ماجرا گفت: «پسرم ۱۰ سال قبل برای انجام کاری به یکی از شهر‌های کردنشین عراق رفت. البته قبل از آن هم به عراق رفت و آمد داشت و در آن شهر خانه‌ای اجاره کرده بود و زندگی می‌کرد. آن زمان چند روزی بود که از پسرمان بی‌خبر بودیم و به تلفن‌های ما جواب نمی‌داد. خیلی تلاش کردیم از طریق دوستانش و ایرانی‌های مقیم آنجا خبری از او پیدا کنیم، اما فایده‌ای نداشت، به همین خاطر نگرانش شدیم و به عراق رفتیم. در آنجا متوجه شدیم پسرمان به دست مرد ایرانی به نام کامبیز به قتل رسیده است. آنطور که شاهدان حادثه می‌گفتند کامبیز روز حادثه با پسرمان درگیر می‌شود و او را به قتل می‌رساند و فرار می‌کند، اما مأموران پلیس عراق چند روز بعد او را دستگیر و به زندان منتقل می‌کنند.»

 حبس ابد

وی ادامه داد: «پس از اینکه فهمیدیم قاتل پسرمان دستگیر شده، خیلی تلاش کردیم از طریق قانونی او را برای محاکمه به ایران منتقل کنیم، اما قانون و ضوابط کشور عراق این اجازه را به ما نداد و مسئولان قضایی آنجا هم به ما گفتند که متهم، چون در خاک عراق مرتکب قتل شده است، در عراق محاکمه می‌شود. البته آن زمان ما در ایران هم از کامبیز به اتهام قتل شکایت و درخواست کردیم قاتل فرزندمان را از کشور عراق تحویل بگیرند و برای محاکمه به ایران منتقل کنند، اما کشور عراق قبول نکرد. مدتی گذشت تا اینکه به ما خبر دادند قاتل از سوی قضات عراقی به حبس ابد محکوم شده است. ما به حکم اعتراض داشتیم و می‌خواستیم طبق قوانین ایران، چون متهم مرتکب قتل عمد شده است به قصاص محکوم شود و به همین خاطر همیشه پیگیر موضوع بودیم تا اینکه چند روز قبل فهمیدیم متهم عفو خورده و حکم ابدش به ۱۰ سال و شش ماه حبس تبدیل شده است. وی قرار است به زودی آزاد شود و الان از مقامات قضایی درخواست داریم متهم را پس از آزادی از زندان به ایران منتقل و در دادگاه به اتهام قتل پسرمان محاکمه کنند.»

 اعلان قرمز

با طرح این شکایت، پرونده به دستور قاضی محمدرضا صاحب‌جمعی، بازپرس ویژه قتل دادسرای امور جنایی تهران برای رسیدگی در اختیار تیمی از مأموران پلیس قرار گرفت.

بررسی‌های مأموران پلیس نشان داد با توجه به شکایت اولیه شاکی از کامبیز به اتهام قتل در خارج از کشور، وی تحت پیگرد مأموران پلیس اینترپل قرار گرفته و برای وی از سوی این پلیس اعلان قرمز هم صادر شده است.

مأموران پلیس در بررسی‌های بعدی دریافتند متهم که به حبس ابد محکوم شده بود، به خاطر رفتار مناسب و رعایت قوانین زندان عراق مورد عفو قرار گرفته و حبس ابدش شکسته و به ۱۰‌سال و شش ماه حبس تبدیل شده است.

از سوی دیگر مشخص شد مأموران پلیس اینترپل عراق به مأموران پلیس اینترپل کشورمان اعلام کرده بودند متهم که در لیست اعلان قرمز قرار دارد از زندان آزاد شده و در اختیار مأموران است.

بدین ترتیب بازپرس پرونده دستور داد متهم از طریق پلیس اینترپل به ایران منتقل و برای سیر مراحل قانونی اتهامش تحویل مقام قضایی شود. تحقیقات درباره این پرونده ادامه دارد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها