کد خبر: 572725
|
۱۴۰۱/۰۶/۱۵ ۱۰:۴۸:۲۴
| |

کلاهبرداری از شهروندان با ترفند استخر نقدینگی

پلیس فتا با توجه به افزایش کلاهبرداری با شگرد استخر نقدینگی به شهروندان در این باره هشدار دارد.

کلاهبرداری از شهروندان با ترفند استخر نقدینگی
کد خبر: 572725
|
۱۴۰۱/۰۶/۱۵ ۱۰:۴۸:۲۴

رئیس پلیس فتا استان خراسان رضوی از افزایش چشمگیر کلاهبرداری سایبری با ترفند" استخر نقدینگی وسرمایه‌گذاری ارزی - ریالی و دریافت سود بالا در مدت کوتاه "خبر داد .

به گزارش اعتماد آنلاین، سرهنگ جواد جهانشیری، رئیس پلیس فتا استان خراسان رضوی در تشریح خبر گفت: کلاهبرداران فضای سایبری هر روز با ترفندی تازه به دنبال کاربرانی هستند که با اغفال آنها بتوانند به نقشه های کلاهبردارانه  خود جامعه عمل بپوشانند.

سرهنگ جهانشیری ادامه داد: با توجه به حجم قابل توجهی از وقوع کلاهبرداری ها با عنوان استخر نقدینگی تا کنون بیش از دهها فقره پرونده کلاهبرداری با ارزش  بیش از سی و چهار میلیارد ریال ثبت شده است که رسیدگی به آنها در دستور کار کارشناسان پلیس فتا است .

وی ادامه داد: در اظهارات اخذ شده از قربانیان توسط کارشناسان پلیس فتا استان مشخص شد، قربانیان با رویت آگهی سرمایه‌گذاری با ایجاد استخر نقدینگی در فضای سایبری مواجه شده تا با واریز وجه که غالبا هم به صورت رمز ارز یا تتر است  پس از انتخاب دوره سرمایه‌گذاری به صورت روزانه سود دریافت کنند و و از آنجایی که سود حاصل از این روش در روزهای ابتدایی باعث ایجاد اعتماد و حس طمع در شخص سرمایه گذار می شود وی با افزایش سرمایه و تبلیغ برای جذب زیرمجموعه نسبت به دریافت سود بیشتر ترغیب می شود و دیگران را نیز به این روش سرمایه‌گذاری دعوت می‌کنند که در این لحظه فرد یا افراد کلاهبردار به انتهای نقشه خود نزدیک شده و با مسدودسازی سایت وجوه حاصل از این روش را به یغما می‌برند.

این مقام مسئول افزود: طی ماههای اخیر شیب جرایم سایبری به سمت این نوع از کلاهبرداری بوده و کلاهبرداران با مساعد دیدن فضای کاری و اقتصادی موجود و با سوء استفاده از عدم آگاهی کاربران فضای مجازی از سرمایه گذاران خرد و کلان دعوت می‌کنند نسبت به سرمایه‌گذاری و دعوت و عضو یابی و ساخت زیر مجموعه اقدام تا درصد بالاتری از سوددهی را دریافت کنند.

رئیس پلیس فتا استان خراسان رضوی ادامه داد: کلاهبرداران برای به دام انداختن کاربران فضای سایبری با دنبال کردن افرادی که در صفحه اجتماعی شان اخبار حوزه ارز رمز ها را پیگیری می‌کنند یا علاقمند به تجارت و سرمایه گذاری اینترنتی هستند پیشنهادات مالی تحت عنوان فرصت سرمایه‌گذاری با بازدهی بالا را دریافت کرده ودنبال کردن صفحات مذکور متاسفانه در دام طرح‌های پانزی و هرمی گرفتار می‌شوند و با توجه به نوع کلاهبرداری پس از کلاهبرداری متاسفانه دستگیری متهم یا متهمین بدلیل نبود مرز جغرافیایی با همکاری پلیس اینترپل از پروسه زمانی، قابل توجهی برخوردار است.

این مقام انتظامی خاطر نشان کرد: با توجه به ماهیت پول دیجیتالی و ویژگی‌های ذاتی فضای سایبری از جمله عدم وجود مرز جغرافیایی، کلاهبرداری صورت گرفته در این حوزه و پی‌جویی این نوع از کلاهبرداری‌ها زمانبر بوده و کلاهبرداران در هر نقطه جغرافیایی قادر به رسیدن به اهداف شوم و کاهبردارانه خود هستند. بنابراین توصیه می‌شود قبل از هر اقدامی نسبت به سرمایه‌گذاری و ارسال مدارک هویتی و در اختیار گذاردن نام کاربری و رمز عبور به عواقب آن بیاندیشید  و به تمام پیشنهادات دریافتی در فضای سایبری با دیده تردید نگریسته و تا قبل از اطمینان و آگاهی لازم در حوزه رمز ارزها اقدام به سرمایه‌گذاری نکنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها