رانندگی بدون گواهینامه چه مجازاتی دارد؟

در ماده 119 آیین نامه راهنمایی و رانندگی، مسئولیت کیفری متوجه فردی است که با اطلاع از گواهینامه نداشتن راننده وسیله نقلیه را در اختیار وی قرار داده است .

رانندگی بدون گواهینامه چه مجازاتی دارد؟
کد خبر: 565386
|
۱۴۰۱/۰۵/۰۳ ۱۳:۴۱:۱۱

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهور تهران بزرگ در خصوص تبعات رانندگی بدون گواهینامه و رانندگان فاقد گواهینامه توضیح داد .

به گزارش اعتماد آنلاین،  سرهنگ علی‌اصغر شریفیدر برنامه شهر امن گفت: در ماده 119 آیین نامه راهنمایی و رانندگی، مسئولیت کیفری  متوجه فردی است که با اطلاع از  گواهینامه نداشتن راننده وسیله نقلیه را در اختیار وی قرار داده است .

وی بیان داشت: در قانون رسیدگی به تخلفات راهنمایی و رانندگی ثبت نمرات منفی  باعث ضبط گواهینامه خواهد شد و راننده وسیله نقلیه اگر بدون گواهینامه رانندگی کند خودرو به پارکینگ رفته و فرد خاطی  به دادگاه معرفی  می‌شود.

این مقام پلیس گفت: اگر راننده‌ای  تصادف  کرده و گواهینامه نداشته باشد طبق  ماده 15 بیمه شخص ثالث ، بیمه ضرر مالی  را به فرد زیاندیده پرداخت خواهد کرد ولی برای اینکه جبران خسارت کند می‌تواند از فرد خاطی تمام و یا بخشی  از  دیه را که پرداخت کرده پس بگیرد .

رئیس مرکز اطلاع رسانی  پلیس راهور تهران بزرگ گفت: در قانون بیمه شخص ثالث، فرد مقصر مشمول پرداخت خسارت می‌شود یعنی  اگر  راننده مقصر باشد به وی خسارت تعلق می‌گیرد ولی  قانونگذار  یک استثناء گذاشته و آن هم این است که اگر فرد خاطی  گواهینامه نداشته باشد بیمه به وی دیه‌ای  پرداخت نخواهد کرد .

وی افزود: در قانون مجازات اسلامی  هم ذکر شده اگر فردی بدون گواهینامه اقدام به رانندگی کند، عمل او جرم تلقی شده و دیگر تخلف نیست و به حبس تعزیری بین 6 ماه تا یکسال محکوم و سوء سابقه‌ای  هم برای او درج می‌شود. همچنین  در صورت رویت و توقف وسیله نقلیه‌ای  که راننده آن اقدام به رانندگی بدون گواهینامه کرده،د  مانند توقیف موتورسیکلت‌ها، فرد برای بار اول جریمه و یا حبس دارد و برای  بار  دوم در در صورت تکرار قاضی  حتما حبس را در نظر خواهد گرفت .

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها