کد خبر: 547981
|
۱۴۰۱/۰۱/۳۱ ۱۰:۰۰:۰۰
| |

مه‌آبادی، وکیل دادگستری در «اعتمادآنلاین» تشریح کرد:

مراحل طلاق توافقی؛ از مشاوره تا ثبت

نسترن مه‌آبادی: اساسی‌ترین نکته در طلاق توافقی این است که طرفین در خصوص صفر تا صد موضوعاتی مثل نفقه، مهریه، جهیزیه، اجرت‌المثل، حضانت فرزندان و ملاقات با آنها توافق داشته باشند

نسترن مه‌آبادی، حقوقدان، توضیح داده زن و شوهرهایی که قصد طلاق توافقی دارند مرحله به مرحله چه اقدامات قانونی‌ای باید انجام بدهند.

مراحل طلاق توافقی؛ از مشاوره تا ثبت
کد خبر: 547981
|
۱۴۰۱/۰۱/۳۱ ۱۰:۰۰:۰۰

افزایش آمار طلاق، آسیبی است که سال‌هاست کارشناسان و مسئولان را نگران کرده است. با این حال بسیاری از زوجین به این نتیجه می‌رسند که امکان زندگی مشترک را ندارند و بهتر است بدون بحران از یکدیگر جدا شوند. بنابراین دانستن مراحل و شرایط قانونی طلاق توافقی اهمیت زیادی دارد. نسترن مه‌آبادی، حقوقدان و وکیل دادگستری، در یادداشتی برای اعتمادآنلاین به بررسی این موضوع پرداخته است که در ادامه می‌خوانید.

طلاق در لغت به معنای رها ساختن و آزاد کردن است، در اصطلاح حقوقی طلاق به عملی گفته می‌شود که مرد در حضور دو شاهد عادل و وجود دیگر شرایط با صیغه طلاق نکاح دائم را منحل می‌کند. طلاق ‌توافقی از آذرماه سال ۹۷ تغییراتی پیدا کرده است که در ادامه مطلب آن را بررسی خواهیم کرد.

مشاوره قبل از طلاق توافقی

برای ثبت این نوع طلاق ابتدا الزامی است که زوج و زوجه برای مشاوره به مراکز مشاوره خانواده بهزیستی مراجعه کنند. در حالی که قبل از تاریخ فوق‌الذکر زوجین پیش از دادگاه هیچ الزامی به مشاوره نداشتند.برای اخذ نوبت از مراکز مشاوره خانواده بهزیستی باید از طریق سامانه تصمیم (zaman.behzisti.net) اقدام  و با انتخاب شهر مورد نظر و وارد کردن اطلاعات لازم در تاریخ تعیین‌شده به این مراکز مراجعه کرد.

علت این تغییرات افزایش آمار طلاق توافقی در چند سال اخیر است که مسلماً آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به هسته مرکزی جامعه (خانواده) و اجتماع وارد می‌کند. بر این اساس مسئولان کشور تصمیم گرفتند کلیه زوجینی که قصد طلاق توافقی دارند قبل از مراجعه به دادگاه و ثبت تقاضای خود به مراکز فوق‌الذکر برای مشاوره مراجعه کنند تا شاید با انجام جلسات مشاوره از جدایی منصرف شوند.

تعداد جلسات مشاوره حداقل پنج تا هشت جلسه در ۴۵ روز بوده و حضور زوجین در جلسات اجباری است. مشاور پس از انجام جلسات مشاوره در صورتی که زوجین از طلاق منصرف نشوند و اصرار بر جدایی داشته باشند، نظر خود را در خصوص مشکلات و علل طلاق مکتوب می‌کند و از سوی این مراکز گواهی عدم انصراف از طلاق صادر می‌شود.

مراحل طلاق توافقی؛ از مشاوره تا ثبت

ثبت دادخواست

زوجین با همراه داشتن گواهی مذکور، سند ازدواج (یا رونوشت آن) و شناسنامه و سایر مدارک می‌توانند با مراجعه به دفتر خدمات الکترونیکی قضایی، دادخواست طلاق توافقی خود را ثبت کنند. با ثبت دادخواست اخیرالذکر، دعوای طلاق توافقی به یکی از شعب دادگاه‌های خانواده ارجاع می‌شود.

اساسی‌ترین نکته در طلاق توافقی همان‌طور که از عنوان آن هم مشخص است این مهم است که طرفین در خصوص صفر تا صد موضوعاتی مثل نفقه، مهریه، جهیزیه، اجرت‌المثل، حضانت فرزندان و ملاقات با آنها توافق داشته باشند و در روز جلسه دادگاه تمام این توافقات در دادنامه (حکم دادگاه) نوشته می‌شود.

برای تسریع در روند کار ضروری است که طرفین (زوجه و زوج) حق اعتراض به رأی دادگاه اعم از تجدیدنظر و فرجام‌خواهی را از خود ساقط کنند. پس از ابلاغ رأی دادگاه با همراه داشتن یک نسخه از رأی دادگاه (که برابر اصل شده است) و سایر مدارک همچون سند ازدواج و شناسنامه، زوجین (یا وکلای آنها) می‌بایست برای ثبت صیغه طلاق به یکی از دفاتر رسمی طلاق مراجعه کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها