شرایط و مدارک مورد نیاز برای طلاق توافق چیست؟

طلاق توافقی چقدر زمان می برد؟ تکلیف مهریه و اموال زوجین چه می شود و قانون درباره حضانت فرزندان چه پیش بینی هایی کرده است؟

شرایط و مدارک مورد نیاز برای طلاق توافق چیست؟
کد خبر: 545164
|
۱۴۰۱/۰۱/۱۰ ۱۲:۱۷:۰۰

طلاق توافقی جدایی زوجین است که با توافق همدیگر انجام می گیرد. در واقع زوج درباره کلیه اموال و دارایی و حق و حقوق معنوی خود مانند سرپرستی کودک توافق کرده و تصمیم به جدایی می گیرند.

مراحل طلاق توافقی

در طلاق توافقی ابتدا زوجین هر دو یا با وکالت دادن به یک وکیل باید به یکی از دفاتر خدمات قضایی مراجعه کرده و دادخواست طلاق توافقی را ارائه دهند.

پس از ثبت درخواست در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی گواهی مراکز غربالگری و یا مشاوره خانواده که اصطلاحاً به آن «گواهی عدم انصراف از طلاق» گفته می‌شود را دریافت کنند.

بنابراین در صورتی که مایل به طی کردن مراحل طلاق توسط خودتان هستید باید به سامانه نوبت دهی طلاق ( سامانه تصمیم ) مراجعه کرده و اطلاعات هویتی خود را در سایت وارد کرده و یکی از مراکز غربالگری مشاوره در تهران را انتخاب نمایید.  مرکز غربالگری پس از ثبت اطلاعات زوجین و دلایل طلاق، آنها را به یکی از مراکز مشاوره زیر نظر بهزیستی استان تهران ارجاع می دهد. جلسه مشاوره  معمولا بین 1 تا 5 جلسه است. توجه داشته باشید که تعداد جلسات بستگی به  شرایط زوجین و همچنین مرکز مشاوه دارد و ممکن است تا 45 روز زمان ببرد. پس از دریافت  گواهی عدم انصراف از طلاق از مرکز مشاوره گواهی ذکر شده را در هنگام ثبت دادخواست طلاق توافقی، به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی تحویل داده می‌دهید. دفتر خدمات الکترونیک قضایی، دادخواست را ثبت و به دادگاه خانواده ارجاع می‌دهد. پس از اینکه دادگاه رای طلاق توافقی را صادر کرد، زوجین تنها 3 ماه فرصت دارند که به دفتر رسمی طلاق و ازدواج مراجعه کرده و صیغه طلاق را جاری نمایند در غیر این  صورت  گواهی صادر شده از درجه اعتبار ساقط است. در صورتیکه طلاق توافقی بدون وکیل انجام پذیرد، بین 3 الی 4 ماه زمان می برد. با داشتن وکیل طلاق توافقی این زمان به زیر 1 ماه کاهش می یابد.

شرایط و مدارک مورد نیاز برای طلاق توافق چیست؟

طلاق توافقی چه مدارکی لازم دارد

مدارک مورد نیاز برای طلاق توافقی شامل اصل و کپی شناسنامه ، اصل و کپی کارت ملی و اصل و کپی عقد نامه یا سند ازدواج  است. علاوه بر این ، اجرای صیغه طلاق توافقی مستلزم این است که زن در صورت باکره بودن ، گواهی سلامت را به دفتر ثبت ازدواج و طلاق ارائه داده و در صورتی که باکره نیست، گواهی عدم بارداری خود را به همراه گواهی عدم امکان سازشبه دفترخانه برای ثبت طلاق ارائه کند .

نکات مهم در طلاق توافقی

تا زمانی که طلاق ثبت رسمی نشده است امکان پشیمانی از طلاق توافقی وجود دارد. به این معنی که اگر یکی از طرفین در هر یک از مراحل ثبت درخواست، جلسات مشاوره و حتی بعد از رای نهایی دادگاه از طلاق توافقی منصرف شود و به دفتر رسمی ثبت طلاق نیاید طلاق توافقی امکان پذیر نیست.

مضرات طلاق توافقی

عجله زوجین و پشیمانی از تصمیمات احساسی از مضرات طلاق توافقی است؛ اولین علت این است که افراد از اینکه با عصبانیت و سرعت تصمیم به طلاق گرفته اند پشیمان می شوند  و دوم اینکه بعضاً از توافقات مالی انجام شده پشیمان می شوند که در صورت ثبت رسمی طلاق و گذشتن عده امکان برگشت نیست.

آیا طلاق توافقی در دوران عقد متفاوت است؟

طلاق توافقی در دوران عقد با طلاق توافقی در ازدواج تفاوتی ندارد.  تنها تفاوتی که دارد این است که زوجه دوشیزه باشد یا خیر در این صورت برای ارائه گواهی بکارت به پزشک قانونی معرفی خواهد شد.

توافق برسر حضانت فرزند با تغییر شرایط و مصلحت طفل ممکن است تغییر کند و الزامی به آنچه در حین طلاق توافقی ذکر شده نیست.

زن بالای سن ۵۰سال به دلیل یائسگی نیاز به آزمایش عدم بارداری ندارد.

جلسه دادگاه طلاق توافقی در تهران یک جلسه بیشتر نیست.

طلاق توافقی و پرداخت مهریه

در طلاق توافقی باید نحوه پرداخت یا عدم پرداخت و بخشیدن مهریه، مقداری که زوجه بذل کرده و مقداری که خواهان دریافت آن است و در کل مسئله مهریه شفاف و هر دو طرف در مورد آن به توافق رسیده باشند.

در این شرایط زوجه یا کل مهریه را بذل کرده و زوج قبول کرده. یا مقدار مشخصی از مهریه بخشیده شده و زوج موظف است مابقی آن را در تاریخ معیین مثلا روز محضر پرداخت کند.

در یک حالت دیگر باید کل مهریه ذکر شده در عقدنامه به زوجه پرداخت شود. یا مهریه زوجه طبق توافق قسط بندی شود و زوج پرداخت قسط را قبول کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها