کد خبر: 337490
|
۱۳۹۸/۰۶/۱۲ ۱۸:۵۰:۰۰
| |

داده‌کاوی «اعتمادآنلاین»؛

قدرت شبکه‌های اجتماعی و ماجرای کودک‌همسری

روز گذشته ویدئویی از عقد یک دختر 9 ساله با مردی بزرگ‌تر از خودش در فضای مجازی منتشر شد. در همین زمینه واکنش کاربران توییتر را می‌خوانیم.

قدرت شبکه‌های اجتماعی و ماجرای کودک‌همسری
کد خبر: 337490
|
۱۳۹۸/۰۶/۱۲ ۱۸:۵۰:۰۰

اعتمادآنلاین| روز گذشته جواد حیدریان، روزنامه‌نگار اهل یاسوج، در اکانت توییتر خود ویدئویی ترسناک منتشر کرد. این ویدئو مراسم عقد موقت دختری خردسال اهل بهمئی استان کهگیلوبه‌وبویراحمد را نشان می‌داد. واکنش‌ها به حدی بود که سرانجام در حضور رئیس دادگستری شهرستان بهمئی، این عقد باطل و علیه بانیان نیز اعلام جرم شد. قدرت شبکه‌های اجتماعی توانست این فاجعه را نشان داده و بعدتر برخورد لازم با آن صورت بگیرد.

به گزارش اعتمادآنلاین ، خیلی از کاربران توییتر به این نکته اشاره داشتند که «کودک‌همسری»های فراوانی ثبت می‌شود و این تنها گوشه‌ای از فاجعه را نشان می‌دهد.

نوید که خود اهل سیستان‌وبلوچستان است درباره همه‌گیری این معضل توییت کرد: «متاسفانه همچنان در سیستان‌وبلوچستان آمار #کودک_همسری بالاست و از این حیث این استان در رتبه سوم کشور قرار دارد.» مریم طالشی: «خیلی مناطق دختر زیر 12 ساله رو صیغه می‌خونن و دختر چند سال صیغه می‌مونه و بعد عقد دائم. این دختربچه حتی درست نمی‌دونه دور و برش چه خبره. تأسف‌باره.»

اما بسیاری هم از مشمئزکننده بودن این موضوع نوشتند. اکانت شوهرآهوخانم نوشت: «قسمت دردناک ویدئوی #کودک_همسری اونجاست که در چهره دختر بچه رضایت و خرسندی است، یعنی طفل معصوم اصلاً هیچ درکی از اتفاقی که داره براش میوفته نداره! انگار با پسر همسایه فرش پهن کردن دارن خاله بازی میکنن، لعنت به همتون لعنت.»

اکبر منتجبی نوشت: «بی‌شعورتر از نامردی که کنار آن دختر خردسال نشسته، ناکسانی هستند که به پایکوبی مشغولند. این جشن نیست، ختم است. مراسم گردن‌زنی است. ریختن آبروی یک ملت است. به زیرکشیدن فرهنگ است. امروز روز جشن نیست، روز عزا است...»

کاربر دیگری به اسم نسیم نوشت: «امیدوارم این کلیپ عقد دختر 9 ساله با این مرد گنده شوخی باشه!! اون بچه با این موضوع کاملا به شکل یک بازی برخورد میکنه و لبخند میزنه! الهی بمیرم!! اصلا هیچ تفکری در این باره نداره #کودک_همسری.»

هدا هاشمی، خبرنگار اجتماعی نوشت: «#کودک_همسری جنایته... ازدواج دختر بچه‌ها مشکلاتی مثل مرگ در هنگام زایمان، خشونت فیزیکی و جنسی، افسردگی، سرطان دهانه‌ رحم و خطر ابتلا به بیماری‌های مقاربتی رو افزایش میده. آقایون نماینده که موافق ازدواج دختر بچه‌ها هستین بفهمید #نه_به_ازدواج_کودکان.»

ساسان آقایی نیز در توییتی نوشت: «ساده‌ترین ترجمه‌ی #عدالت همین است که آن پفیوزِ پدوفیل به جرم کودک‌آزاری در ملاعام، خرید و فروش کودک و احیای قوانین کنیزداری به #اشد_مجازات محکوم شود!»

کوشیار:« شمایی که دختر 7-8 ساله تو آرایش میکنی میگی دخترم خانوم شده، قربونش میری راجع به #کودک_همسری ابراز تاسف نکن احمق.»

چند نفر هم از سرنوشت اقوام خود که در کودکی ازدواج کردند نوشتند. ناظمی نوشت: «زنی از اقوام دور ما هم در 10 سالگی عروس شده، در 45 سالگی نوه و نتیجه دارد و البته چند ساله که بیوه هم شده، همیشه با حسرت میگوید بچگی نکردم، هیچوقت نذاشتن ماتیک بزنم، بازی کنم، تا سالها به همسرم میگفتم بابا بعدا گفتن شوهرته و خیلی چیزهای بد از شب حجله که قابل بیان نیست. #کودک_همسری». احسان هم نوشت: «عمه مادر من در 9 سالگی به عقد مردی 30 ساله در آمد. بچه دار نشدند و زخم زبان می‌شنید. بعدها پزشکان تشخیص دادند که ایراد از مرد است و با عمل جراحی رفع شد. عمه یائسه شده بود. همسرش ازدواج کرد و 5 فرزند آورد. عمه سال‌های آخر عمر با کمک مالی دایی‌هایم روزگار می‌گذراند! #کودک_همسری».

پگاه هم نوشت: «یکی از همکلاسی‌های کلاس زبانم یک خانم 33ساله است. یک دختر شانزده ساله و یک پسر سیزده ساله داره. خودش در سیزده سالگی به اصرار پدرش عقد میکنه بدون اینکه دبیرستانش رو تموم کنه، واردزندگی زناشوییش میشه. شوهرش بعد از مدتی ترکش میکنه و بعد از طلاق غیابی، دو تا بچه رو به تنهایی بزرگ میکنه! #کودک_همسری.»

حیدریان، روزنامه‌نگاری که این ویدئو را منتشر کرده بود در ادامه از پیگیری‌های مسئولان و سازمان‌های مسئول خبر داد. رییس اورژانس اجتماعی کشور در گفت‌وگو با ایلنا گفت: «ازدواج موقت دختر 9 ساله را از طریق قوه قضاییه پیگیری می‌کنیم». امام جمعه شهرستان هم خبر داد ازدواجی انجام نشده اما در صورت وقوع جرم، مماشات نمی‌کنیم.

مهناز افشار هم بعد از تمام شدن ماجرا توییت کرد: «عقد دختربچه خردسال با مداخله رئیس دادگستری شهرستان باطل شد! چقدر خوب. امیدوارم با تصویب لایحه حمایت حقوق کودکان و حتی قوانین جدید و محکم، دیگه شاهد چنین رفتاری از طرف هیچ خانواده و حتی خود کودکان و نوجوانان هم نباشیم.»

در مورد این اتفاق هم قدرت رسانه‌های اجتماعی در واکنش سریع مسئولان نقش بسزایی داشت. هدیه نوشت: «شهریورِ پارسال و تیرِ امسال 2 دختر 9 و 10ساله مشهدی و سیرجانی با فشار رسانه‌ای از #کودک_همسری نجات پیدا کردند. در همین زمان شاید ده‌ها کودک به طور رسمی و غیررسمی قربانی شدند که صداشون در نیومد.»

بسیاری از کاربران هم به مشکلات قانونی و ضعف حوزه قانون‌گذاری اشاره کردند. قانون باید جلوی این حوادث را قبل از وقوع آن بگیرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها