کد خبر: 326960
|
۱۳۹۸/۰۵/۱۲ ۱۳:۱۰:۰۰
| |

گزارش دیلی‌میل از بازی‌های گوشی‌های هوشمند:

بازی تتریس در کاهش استرس کاری موثر است/ بازی تتریس از شیوه‌های ذهن‌آگاهی در کاهش استرس موثرتر است/ بازی خانه‌سازی باعث بهبود سطح انرژی می‌شود

یافته­‌های جدید محققان نشان می­‌دهد بازی تتریس بهتر از شیوه­‌های ذهن‌‌آگاهی در کاهش استرس موثر است و مردم نباید از انجام بازی‌های کامپیوتری روی گوشی‌هایشان احساس بدی داشته باشند.

بازی تتریس در کاهش استرس کاری موثر است/ بازی تتریس از شیوه‌های ذهن‌آگاهی در کاهش استرس موثرتر است/ بازی خانه‌سازی باعث بهبود سطح انرژی می‌شود
کد خبر: 326960
|
۱۳۹۸/۰۵/۱۲ ۱۳:۱۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مینا جزایری- ویکتوریا آلن در روزنامه دیلی‌میل گزارشی درباره نتایج تحقیقات محققان درباره بازی تتریس ارائه داده است. در این گزارش چنین آمده است:

چیدن آجرهای رنگی در حال سقوط بر همدیگر در یک صفحه الکترونیکی به نظر راهی غیرمعمول برای پر کردن اوقات فراغت است. اما هنگامی که یک روز سخت کاری به پایان می‌رسد، بازی تتریس (خانه‌سازی) می‌تواند موثرتر از شیوه­‌های رایج ذهن­‌آگاهی باشد.

محققان رقابتی میان بازی به سبک تتریس و تکنیک‌های حرفه‌ای مدیتیشن توسط آنجلینا جولی و اما واتسون به راه انداختند تا مشاهده کنند کدام یک برای تخفیف استرس روزانه موثرتر است.

افرادی که از آنها خواسته شده بود پس از کارهای روزانه 10 دقیقه بازی دیوارسازی را روی گوشی‌های هوشمندشان انجام دهند، علائم بیشتری از بازیابی فعالیت روزانه‌ از خود نشان دادند. آنها احساس آرامش بیشتری نسبت به بعد از 10 دقیقه انجام تمرین‌های ذهن­‌آگاهی داشتند که شامل تمرکز بر تنفس و احساس­‌های بدنی­‌شان می­‌شد.

در آزمایشی دیگر که طی آن از افراد خواسته شده بود بعد از حل معادلات ریاضی سخت به جای استفاده از یک اپلیکیشن ذهن­‌آگاهی رایج از یک بازی کامپیوتری استفاده کنند، احساس خستگی بسیار کمتری گزارش شده بود.

اکنون کارشناسان می‌گویند ممکن است ذهن‌آگاهی در مبارزه با فرسودگی روانی هیچ فایده‌ای نداشته باشد، در حالی که یک بازی تتریس واقعاً افراد را به خود مشغول و به آنها کمک می‌کند تا کار را فراموش کنند.

پروفسور آنا کاکس، نویسنده همکار در این مطالعه از دانشگاه کالج لندن، گفت: «ممکن است این بازی در ظاهر فقط یکسری آجر با اشکال متفاوت باشد که پایین می‌‌افتند و فرد سعی می­‌کند آنها را در یک فضای معین جاسازی کند، اما در واقع بازی مانند تتریس ساده است و زمان زیادی نمی‌برد.»

او ادامه داد: «ما باید احساس بد افراد به خاطر بازی روی گوشی­‌های هوشمندشان را از بین ببریم، چون این بازی‌­ها واقعاً کمک می‌کند ذهن­‌شان از کار جدا شود و به آرامش برسند.»

در این مطالعه که در ژورنال JMIR سلامت روانی منتشر شده، از 41 نفر خواسته شده است پس از برگشتن از محل کار، بازی مشابه تتریس به نام «بلاک!هگزا پازل» را انجام دهند یا اینکه وقت‌شان را صرف یک اپلیکیشن ذهن­‌آگاهی کنند.

2

مشخص شده است فعالیت­‌هایی که به افراد کمک می­‌کند احساس آرامش کنند، از کار فاصله بگیرند، احساس برخورداری از کنترل داشته باشند و احساس کنند در حال آموختن چیز جدیدی هستند، به فرایند بازیابی پس از یک هفته کار یاری می‌­رساند.

نشانه‌های بازیابی طی پنج روز، از دوشنبه تا جمعه، در افرادی که این بازی رایانه‌ای را انجام دادند، افزایش یافت.

اما این احساسات در افرادی که تمارین ذهن‌­آگاهی را انجام دادند تنزل یافت. این مساله به واسطه پرسیدن سوالاتی همچون آیا این تمارین برای شما مثل یک «وقفه» بود یا «اوقات فراغت»، سنجیده شد.

در آزمایش دوم 20 نفر به حل مجموعه­‌ای از سوالات ریاضی مشغول شدند، سپس این موضوع بررسی شد که کدام یک از این موارد احساس فرسودگی افراد را کمتر می‌کند: بازی‌­هایی به سبک تتریس، تمرین‌های ذهن‌آگاهی یا یک بازی ساده فرفره.

23

پس از تعیین میزان احساساتی مانند «خستگی» و «تنش» مشخص شد بازی خانه‌سازی سبب بهبود سطح انرژی می­‌شود در حالی که ذهن‌آگاهی و بازی فرفره چنین کارایی‌ای نداشتند.

محققان می­‌گویند به نظر می­‌رسد بازی­‌های کامپیوتری تلفن­‌های هوشمند در بلندمدت تاثیر مثبت داشته باشند، به ویژه برای افرادی که سطح استرس در آنها بسیار بالاست و از انجام چنین فعالیت­‌هایی لذت می­‌برند.

به نقل از محققان، یکی از افراد مشارکت­‌کننده در این مطالعه چنین گفت: «حتی اگر یک روز پرمشغله کاری را از سر گذرانده باشید، انجام این بازی­‌ها راه خوبی است تا فضای ذهنی خود را عوض کنید و وقتی بازی را به پایان می­‌رسانید احساس می­‌کنید آرامش یافته‌­ و واقعاً از فکر کار بیرون آمده‌اید.»

دکتر امیلی کالینز از دانشگاه بث، نویسنده اصلی و آغازکننده­ این تحقیقات در دانشگاه یو‌سی­‌ال، گفت: «برای محافظت از سلامت و تندرستی خود در درازمدت باید قادر به بازیابی و تجدید قوا پس از کار باشیم. مطالعه ما نشان می‌دهد بازی‌های دیجیتالی می‌تواند شیوه موثری برای انجام این کار باشد.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها