کد خبر: 294106
|
۱۳۹۸/۰۲/۲۴ ۱۵:۲۲:۰۰
| |

کشف ردپای انسان‌های هوشمند در غار کلدر خرم‌آباد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان با اعلام خبر فسیل کشف‌شده از انسان هوشمند در غار کلدر خرم‌آباد گفت: این فسیل با حضور مسئولان کشوری رونمایی خواهد شد.

کشف ردپای انسان‌های هوشمند در غار کلدر خرم‌آباد
کد خبر: 294106
|
۱۳۹۸/۰۲/۲۴ ۱۵:۲۲:۰۰

اعتمادآنلاین| سیدامین قاسمی در جلسه کارگروه غارهای استان گفت: با اتمام کاوش‌های 2 فصل گذشته این غار در سال‌های 89 توسط هیات ایرانی و کاوش سال 93 با هیات مشترک ایرانی‌-‌اسپانیایی، فصل سوم کاوش باستان‌شناختی در این غار آغاز شده است.


او اعلام کرد: شواهد فرهنگی از انسان هوشمند در این غار برای اولین بار در غرب آسیا و ایران کشف شد وهدف از کاوش فصل سوم غار کلدر انجام لایه‌نگاری پارینه سنگی میانه در این غار تاریخی است.


او ادامه داد: 68 غار در لرستان شناسایی شده که بخش عمده‌ای از آنها تاریخی است که کاوش یا مطالعات اولیه انها صورت گرفته اما بسیاری از غارها همچنان بدون مطالعه هستند.


قاسمی گفت: شرایط غارهای لرستان قابلیت ثبت‌های ملی و جهانی را دارد و می‌توان مجموعه‌ای از این غارها را در سطح دنیا معرفی کرد.


او تاکید کرد: با توجه به شواهد کشف شده در غاز کلدر و تا زمان ایجاد سایت موزه در این محل، باید اعتباری برای تهیه درب و حراست فیزیکی از غار مصوب شود چرا که امکان دست درازی حفاران غیرمجاز و یا قاچاقچیان اشیا عتیقه وجود دارد.


غار کلدر مربوط به دوران پارینه‌سنگی - دوران فرادیرینه‌سنگی و دوره نوسنگی است.


نتایج کاوش باستان‌شناختی این غار نشان داد ایران در زمره نخستین زادگاه‌های انسان‌های هوشمندی است که برای اولین بار موفق به مهاجرت به قاره اروپا شدند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها