کد خبر: 224269
|
۱۳۹۷/۰۵/۱۵ ۱۱:۱۰:۰۰
| |

۷۳ سال پیش در چنین روزی:

هیروشیما بمباران اتمی شد

در تاریخ دوشنبه، ساعت 8 و 15 دقیقه روز 6 اوت 1945 به وقت محلی در شهر هیروشیما و به دستور هری ترومن، رئیس‌جمهور وقت آمریکا بمباران شد. این بمب اتمی که «پسر کوچک» نام داشت توسط یک هواپیمای بمب افکن به نام انولا گی بر روی هیروشیما انداخته شد.

هیروشیما بمباران اتمی شد
کد خبر: 224269
|
۱۳۹۷/۰۵/۱۵ ۱۱:۱۰:۰۰

اعتمادآنلاین| روز 6 اوت سال 1945، یک جنگنده بی - 29 ارتش ایالات متحده اولین بمب اتمی تاریخ بشر را بر سر مردم شهر هیروشیمای ژاپن فروافکند.

انفجار قارچی حاصل از این بمب 90 درصد از این شهر را در یک لحظه نابود کرد و 80 هزار نفر را در چند ثانیه جزغاله کرد؛ ده‌ها هزار نفر دیگر نیز در ماه‌ها و سال‌های بعد در اثر تشعشعات رادیواکتیو حاصل از این انفجار وحشتناک جان خود را از دست دادند.

3 روز بعد، یک هواپیمای بی - 29 دیگر آمریکایی یک بمب هسته‌ای دیگر را این بار بر شهر ناگازاکی فروانداخت و 40 هزار نفر را به قتل رساند. در اثر این دو انفجار هسته‌ای «امپراطور هیروهیتو» تسلیم بدون قید و شرط کشورش را در جنگ دوم جهانی اعلام کرد و به این ترتیب، این جنگ خانمان‌سوز به پایان رسید. وی این مساله را در تاریخ 15 اوت و در یک نطق رادیویی، ضمن اشاره به قدرت ویرانگر بمب اتمی ابراز داشت.

پروژه منهتن

حتی پیش از شروع جنگ دوم جهانی در تاریخ اول سپتامبر سال 1939 میلادی، گروهی از دانشمندان آمریکایی که برخی از آنها از کشورهای فاشیست اروپایی به ایالات متحده مهاجرت کرده بودند، از تحقیقات مربوط به بمب هسته‌ای در آلمان نازی نگران بودند. شاید اگر هیتلر می‌توانست زودتر از آمریکایی‌ها به بمب اتمی دست پیدا کند، اکنون سرنوشت جهان به‌گونه‌ای دیگر بود.

بیم از بمب هیتلری، آمریکا را بر آن داشت که از سال 1940 (یک‌سال پس از آغاز جنگ دوم جهانی و یک‌سال پیش از ورود آمریکا به این جنگ) سرمایه‌گذاری بر روی بمب اتمی خود را آغاز کند. پروژه تولید بمب اتمی را دو نهاد در آمریکا عهده‌دار شدند، اولی، «دفتر تحقیق و توسعه علمی» و دومی، «وزارت جنگ آمریکا» بود. مهندسین ارتش آمریکا وظیفه داشتند در این پروژه فوق سری آنچه لازم است را فراهم آورند، پروژه‌ای که نام سری «منهتن» بر آن گذاشته شده بود.

چرا بمب اتم؟

آمریکایی‌ها تقریبا مطمئن بودند که پیروزی در نبرد زمینی با فرزندان سامورایی‌ها اگرچه ممکن است، اما هزینه گزاف انسانی و مالی خواهد داشت. ژاپنی‌ها وجب به وجب دفاع می‌کردند و ابایی از مرگ نداشتند. بنابراین نوبت به «پروژه منهتن» رسید تا کار جنگ دوم جهانی را یک‌سره کند. البته برخی منابع نیز می‌گویند که تصمیم حمله اتمی به ژاپن از سپتامبر 1944 اخذ شده بود.

ساعت 5:30 بامداد روز 16 جولای 1945، آمریکا در تست مشهور به «ترینیتی»، اولین بمب پلوتونیومی خود را در ایالت نیومکزیکو آزمایش کرد. بنابراین از اولین تست هسته‌ای آمریکا تا اولین حمله هسته‌ای در تاریخ جهان، تنها 3 هفته زمان برد!

سودای دنیای پس از بمب اتم

چیزی که بیش از همه جالب بود، نظر «جیمز بایرنس»، وزیر امور خارجه دولت هری ترومن بود. وی معتقد بود که استفاده از بمب هسته‌ای علیه ژاپن نه‌تنها جنگ بین‌الملل دوم را فورا پایان می‌دهد بلکه به قدرت آمریکا وجهه استیلا بخشیده و نقش این کشور را در شکل‌دهی جهان پس از جنگ تثبیت خواهد کرد. آقای بایرنس که از معتمدین «تئودور روزولت»، رئیس‌جمهور قبلی بود، کسی بود که برای اولین بار هری ترومن را از وجود پروژه هسته‌ای در آمریکا مطلع کرد. روح ترومن هم پیش از ورود به کاخ سفید از وجود پروژه منهتن خبر نداشت.

در تاریخ 6 اوت 1945 یعنی روز حمله به هیروشیما، این شهر 350 هزار نفر جمعیت داشت. این شهر که در 500 مایلی توکیو واقع شده است به‌عنوان اولین هدف انتخاب شد. اولین بمب هسته‌ای که به نام «پسر کوچک» از آن یاد می‌شد، با چتر نجات و در ساعت 8:15 صبح 6 اوت 1945 بر سر مردم هیروشیما انداخته شد. نیرویی که این بمب تولید کرد، معادل 12 هزار تا 15 هزار تن تی‌ان‌تی بود و 5 مایل مربع از شهر را نابود کرد.

علت انتخاب شهر هیروشیما برای اولین حمله اتمی جهان نیز در نوع خود جالب است. به‌نوشته وبگاه «هیروشیما اسپریت»، این حمله از آن رو به هیروشیما صورت گرفته که تقریبا بقیه شهرهای ژاپن در جریان جنگ نابود شده بودند اما این یکی آسیب زیادی ندیده بود! در ضمن، سایز و شکل شهر نیز برای تخریب شدن به‌وسیله بمب اتمی مناسب بود و همچنین، تاسیسات نظامی این شهر آسیب زیادی متحمل نشده بودند.

با این حال، نابودی هیروشیما به تسلیم بلافصل ژاپن در جنگ نینجامید. از سوی دیگر، دو روز پس از حمله به هیروشیما، شوروی هم به ژاپن اعلام جنگ داد و به منچوری یورش بورد، به این ترتیب خطر دیگری متوجه آمریکا شد: «توسعه نفوذ کمونیست‌ها در اقیانوس آرام».

این امر باعث شد ترومن مصمم شود هرچه سریع‌تر جنگ را بدون مشارکت روس‌ها به پایان برساند. به همین خاطر آمریکایی‌ها در 9 اوت دومین بمب را بر سر مردم ناگازاکی انداختند. اگر پسر کوچک بمبی اورانیومی بود، بمب دوم که «مرد چاق» نامیده شد، ساخته شده از پلوتونیوم بود.

این بمب راس ساعت 11:02 صبح بر سر مردم ناگازاکی انداخته شد و از بمب اولی قوی‌تر بود. انفجار این بمب نیرویی معادل حدود 22 هزار تن تی‌ان‌تی ایجاد کرد. با این حال موقعیت خاص ناگازاکی که بین دو دره واقع شده بود از اثر بمب کاست و باعث شد که تخریب حاصل از آن معادل 2.6 مایل مربع باشد.

منبع: شفقنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها