کد خبر: 654715
|
۱۴۰۳/۰۱/۰۵ ۰۹:۰۰:۳۹
| |

«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

نگاهی تحلیلی به جنگ غزه؛ آیا اسرائیل در آستانه کودتای نظامی قرار دارد؟- بخش چهارم

در حالی که عده‌ای تنش بین کاخ سفید با نتانیاهو را جنگ زرگری می‌نامند، برخی دیگر از تحلیلگران معتقدند، خشم بایدن از نتانیاهو اسرائیل را تا مرز کودتای نظامی هم پیش برده است.

نگاهی تحلیلی به جنگ غزه؛ آیا اسرائیل در آستانه کودتای نظامی قرار دارد؟- بخش چهارم
کد خبر: 654715
|
۱۴۰۳/۰۱/۰۵ ۰۹:۰۰:۳۹

سید عماد حسینی- در حالی که عده‌ای تنش بین کاخ سفید با نتانیاهو را جنگ زرگری می‌نامند، برخی دیگر از تحلیلگران معتقدند، خشم بایدن از نتانیاهو اسرائیل را تا مرز کودتای نظامی هم پیش برده است.

به گمان برخی از تحلیلگران، با نزدیک شدن جنگ غزه به دویستمین روز خود، وضعیت در اسرائیل بسیار خطرناک شده است؛ افسران ارتش اسرائیل خواهان تمرد از دستورات‌اند، نظامیان به طور بالفعل در حال تمرد هستند، ارتش دچار فرسودگی شده است، شمار نظامیان کشته و زخمی روزبه‌روز افزایش پیدا می‌کند، ده‌ها نفر از نظامیان اسرائیلی برای فرار از صحنه جنگ خواستار دریافت مشاورهای روانی شده‌اند، کابینه اسرائیل به رینگ بوکس وزرا و شخصیت‌های آن تبدیل شده است، در جلسات علنی کنست، اعضا بی‌محابا به یک دیگر ناسزا می‌گویند، تظاهرات علیه نتانیاهو و سیاست‌های جنگ تقریباً هر روز برگزار می‌شود، این اعتراضات گاه به درگیری هم منجر می‌شود و به تعبیری هرج و مرج اسرائیل را فرا گرفته است.

با نگاهی به یادداشت رسانه‌های پرمخاطب اسرائیلی همچون یدیعوت آحارانوت، هاآرتص و معاریو، شاهد انتشار یادداشت‌های متعددی از تحلیلگران اسرائیلی هستیم که فصل مشترک آنها این جمله است: از لحاظ راهبردی جنگ را باخته‌ایم.

این رسانه‌ها نوشته‌اند: امروز واشینگتن در حال بازنگری در نوع همکاری خود با اسرائیل است، نتانیاهو ما را وارد مخمصه بدی کرده است، وقتی ورق برگردد بسیاری از مسئولان اسرائیلی و آمریکایی را در برابر دادگاه‌های بین‌المللی خواهیم یافت، همان‌طور که سال‌ها پیش رهبران آلمان نازی بعد از شکست در جنگ به چنین بلایی مبتلا شدند.

با نگاهی به عقیده جنگی نتانیاهو، شاهد هستیم که نخست‌وزیر اسرائیل از اولین روز تجاوز به نوار غزه از ارتش خواست تا استراتژی کشتن و نه جنگیدن را در پیش گیرند، همه چیز باید در این منطقه ویران شود و از بین برود، هیچ خط قرمز، قانون یا معاهده‌ای هم نباید جلودار این اقدامات باشد؛ ارتش اسرائیل نیز این کار را با قساوت کامل انجام داد با وجود این، نتوانست به نتایج از پیش اعلام‌شده خود برسد تا امروز خود را در مخمصه ببیند و در عین حال نتانیاهو که خود دستور این اقدامات را صادر کرده نیز توان حمایت از ارتش را ندارد.

در مقابل عزمی بشاره عضو سابق کنست اسرائیل که اکنون یکی از تحلیلگران مسائل اسرائیل و ساکن قطر است در توییتی درباره مشکلات داخلی اسرائیل نوشته است: تنش رسانه‌ای در رابطه با تفاوت‌های موجود بین گانتز و نتانیاهو امری گمراه‌کننده است، آنها بر سر پیشبرد جنگ در غزه هیچ اختلافی با یکدیگر ندارند بلکه آنچه امروز شاهد هستیم بیشتر رقابت بر سر صندوق‌های رأی است که اسرائیل در آینده پیش روی خود خواهد دید.

او درباره موضع دولت بایدن در قبال گانتس و ترجیح او به نتانیاهو هم معتقد است، این مساله هیچ ارتباطی به جنگ غزه ندارد بلکه آنچه برای آمریکا مهم است نحوه انعکاس آن بین افکار عمومی است، در واقع آمریکا به این جنگ نه از بیرون بلکه از داخل اتاق عملیات جنگ و کابینه جنگ اسرائیل نگاه می‌کند.

با این حال برخی از تحلیلگران بر این باورند که ناکامی اسرائیل در دستیابی به اهداف جنگ به رغم سکوت بیش از شش‌ماهه در برابر جنایات به‌وقوع‌پیوسته در این منطقه، بایدن را نه تنها شوکه بلکه عصبانی کرده است، زیرا نام آمریکا حتی به دادگاه داوری لاهه نیز به دلیل حمایت بی‌چون‌وچرا از اسرائیل رسیده است.

حمایت همه‌جانبه بایدن از اسرائیل حتی شانس او را در رسیدن به یک دوره دیگر از ریاست‌جمهوری نیز کاهش داده است.

اسرائیل امروز در بحرانی کشنده قرار گرفته است، هر روزی که از جنگ می‌گذرد گره طناب این بحران دور گردن اسرائیل سفت‌تر می‌شود، آمریکا خود را از نجات اسرائیل عاجز می‌یابد در حالی که اروپا تاکید می‌کند به دوش کشیدن بار جنگ اوکراین برایش کافی است و دنبال دردسر دیگری نیست.

از طرفی یهودیان در جهان نیز دچار چنددستگی شده‌اند، نسل جوان یهودی از هاله توهمات ایجادشده توسط طرفداران اسرائیل خارج شده است و آینده خود را در جای دیگری می‌بیند.

این مسائل باعث شده است بار دیگر نگاه‌ها به سمت ارتش اسرائیل معطوف شود؛ سال‌هاست کارشناسان تاکید دارند، اسرائیل ارتشی است که یک ساختار حاکمیتی تشکیل داده، اما امروز راست‌گرایان در پی کاهش دامنه نفوذ ارتش هستند، در حالی که یهودیان افراطی هم تاکید دارند حاضر به کرنش در مقابل خواست ارتش برای فراخوانی آنها به خدمت نیستند.

اینجاست که احتمال کودتای نظامی در اسرائیل بیشتر می‌شود و هرچه به سوی پایان بی‌نتیجه جنگ بیشتر پیش برویم این احتمال بیشتر هم می‌شود.

این روایتی است که رسانه‌های اسرائیل هم به آن اشاره کرده و اعلام کردند، فروپاشی اسرائیل از درون قابل لمس است و برای جلوگیری از این فروپاشی نیازمند یک کودتای نظامی هستیم که بتواند این طبقه سیاسی فاسد را کنار زند و ساختار جدیدی برای اسرائیل به وجود آورد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها