«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

آیا غزه در آستانه یک جنگ تمام‌عیار است

به اعتقاد کارشناسان اسرائیلی، واکنش‌های موردی اما شدید اسرائیل به اقدامات صورت‌گرفته در نوار غزه باعث برقراری آرامش نسبی در شهرک‌های اطراف این منطقه شده است.

آیا غزه در آستانه یک جنگ تمام‌عیار است
کد خبر: 599310
|
۱۴۰۱/۱۲/۱۴ ۱۲:۳۰:۰۰

سید عماد حسینی- مدت‌هاست سیاستمداران اسرائیلی، به ویژه مسئولان امنیتی، در هر مناسبتی آرامش غزه را یکی از دستاوردهای بزرگ دوره فعالیت خود قلمداد می‌کنند.

به بیانی دیگر، هرچند جبهه شمالی اسرائیل و حزب‌الله بزرگ‌ترین خطر و تهدید نزدیک (از لحاظ جغرافیایی) برای تل‌آویو به شمار می‌رود، سال‌هاست نوع و حجم تقابل با نوار غزه از سوی رسانه‌های اسرائیلی، متر و معیار موفقیت برنامه‌های امنیتی اسرائیل محسوب می‌شود.

به اعتقاد کارشناسان اسرائیلی، واکنش‌های موردی اما شدید اسرائیل به اقدامات صورت‌گرفته در نوار غزه باعث برقراری آرامش نسبی در شهرک‌های اطراف این منطقه شده است.

اما این تنها یک روی سکه این جدال چند ساله است. با نگاهی به گفتمان رسانه‌ای اسرائیلی‌ها از یک سو و نظر تحلیلگران فلسطینی از سوی دیگر می‌توان به راحتی به این نتیجه رسید که احتمال وقوع جنگ نه تنها هر روز بلکه هر لحظه وجود دارد و گرچه گه‌گاه اخبار مهم‌تری بر این صحنه سایه می‌اندازند ولی نمی‌تواند نافی این احتمال باشد.

با این حال اگر به معیار شدت و ضعف ایمان داشته باشیم، این روزها احتمال وقوع این جنگ در شدیدترین حالت ممکن قرار گرفته است.

تجاوزات مکرر و مستمر اسرائیل در قدس، جنایات این رژیم در کرانه باختری و رویکرد افراطی کابینه رژیم صهیونیستی همگی دست به دست هم می‌دهند تا پیش‌بینی‌ها در این باره قوت بیشتری پیدا کند.

شبکه 12 تلویزیون اسرائیل هم در گزارشی از شهرک‌های صهیونیست‌نشین اطراف نوار غزه خبر داد: مهاجرانی که در این منطقه سکونت دارند خود را برای بحرانی شدن اوضاع آماده می‌کنند و معتقدند تنش فعلی با تنش‌های سابق کاملاً متفاوت است.

روزنامه یدیعوت آحارانوت هم با استناد به سخنان ایتمان بن گویر وزیر امنیت عمومی کابینه نتانیاهو که خواستار استفاده از قدرت بازدارنده علیه غزه شده بود، از قوت گرفتن احتمال این درگیری نوشت.

از چند روز قبل هم حملات جسته‌گریخته هوایی علیه نوار غزه به بهانه هدف قرار دادن پایگاه‌های مقاومت فلسطینی بیشتر شده است.

در عین حال تهدید رهبران گروه‌های فلسطینی به بی‌تفاوت نبودن در مقابل جنایات اسرائیل به‌علاوه‌ی بحرانی که در پی سرکوب اسرای فلسطین دربند زندان‌های اسرائیل به تدریج به وقوع می‌پیوندد نیز می‌تواند اوضاع را سمت تنش و درگیری سوق دهد.

امروز غزه بیش از هر زمان دیگر به جنگ نزدیک است، گرچه برخی تحلیلگران معتقدند این بشکه باروت برای منفجر شدن نیازمند چاشنی‌هایی به مراتب بزرگ‌تر از آن چیزی است که تاکنون در صحنه فلسطین شاهد بوده‌ایم.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها