کد خبر: 654703
|
۱۴۰۲/۱۲/۲۹ ۰۷:۰۰:۰۹
| |

«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

نگاهی تحلیلی به جنگ غزه؛ آیا اسرائیل بعد از ۷ اکتبر موفقیتی داشته است؟- بخش اول

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، اسرائیل گرچه از همان ابتدا از جنگی بیش از ۱۲ ماهه در غزه خبر داده بود اما تصور نمی‌شود تا به امروز و بعد از گذشت نیمی از این دوره اعلام‌شده، گامی به سوی نقطه مورد نظر یا همان نقطه پیروزی برداشته باشد.

نگاهی تحلیلی به جنگ غزه؛ آیا اسرائیل بعد از ۷ اکتبر موفقیتی داشته است؟- بخش اول
کد خبر: 654703
|
۱۴۰۲/۱۲/۲۹ ۰۷:۰۰:۰۹

سید عماد حسینی- به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، اسرائیل گرچه از همان ابتدا از جنگی بیش از ۱۲ ماهه در غزه خبر داده بود اما تصور نمی‌شود تا به امروز و بعد از گذشت نیمی از این دوره اعلام‌شده، گامی به سوی نقطه مورد نظر یا همان نقطه پیروزی برداشته باشد.

امروز بعد از گذشت ۶ ماه از جنگ غزه، آنچه در آمارهای این جنگ فقط و فقط اعلام می‌شود، ۶ رقمی‌شدن تلفات انسانی و ویرانی ۸۰ درصد از نوار غزه است.

آمار مربوط به تلفات غیرنظامیان در این جنگ که لحظه به لحظه هم افزایش پیدا می‌کند، از مرز ۱۱۰ هزار نفر کشته و زخمی گذشته است و اگرچه سلاح‌های جنگی اسرائیلی همچنان سهم بسیار زیادی از این جنایت را به خود اختصاص داده ولی در کنار آن گرسنگی نیز جان بسیاری از فلسطینیان این منطقه را گرفته و همچنان هم می‌گیرد، این در حالی است که تقریباً تمامی دانشگاه‌ها، بیمارستان‌ها و به تعبیری کلیه زیرساخت‌های نوار غزه به ویرانه تبدیل شده است.

با این حال، در سوی دیگر این ماجرا و به اعتراف تحلیلگران اسرائیلی، تل‌آویو با اهدافی که برای خود در این جنگ ترسیم کرده بود فاصله بسیار زیادی دارد و اگر هدف‌گذاریْ قله باشد، آنها هنوز در دشت درجا می‌زنند و حتی به کمرکش کوه هم نرسیده‌اند.

مردم غزه یا به تعبیری صادقانه‌تر بخش عمده‌ای از مردم غزه، همچنان حاضر به ترک سرزمین خود نیستند در حالی که گروه‌ مبارز فلسطینی (مقاومت) هم توانسته حداقل سرپا بماند و با توجه به حفظ ساختار رهبری و اسرای اسرائیلی، نتانیاهو و سیاست‌هایش هم همچنان از نقطه پیروزی دور مانده‌اند.

همین چند سطر بالا به‌راحتی می‌تواند مبین این نتیجه باشد که اسرائیل نه به اعتراف رسانه‌های محور مقاومت یا حتی بی‌طرف بلکه به اعتراف رسانه‌های عبری‌زبان منتشرشده در اسرائیل، در پیش‌برد برنامه‌های خود حداقل در خصوص اهداف اعلام‌شده‌اش در تغییر ساختار نوار غزه، از بین بردن قدرت حماس و آزادی اسرا شکست خورده است.

از همین روست که اسرائیل از یک سو و متحدان و حامیان اسرائیل از  سوی دیگر طرح‌های جدیدی را برای دوره پیش روی این تقابل در دست اجرا دارند.

در حالی که تلاش‌های طرف‌های میانجی برای پیشبرد توافق آتش‌بس تا زمان تهیه این نوشتار همچنان ادامه دارد، اسرائیل طرح جدیدی را برای نوار غزه با هدف ایجاد چنددستگی در میان فلسطینیان در دستور کار خود قرار داده و آمریکا نیز با حمایت مالی همه‌جانبه امارات متحده عربی، متحد جدید اسرائیل، پروژه ساخت اسکله دریایی در غزه را کلید زده است که آن نیز تبعات خاص خود را در کوتاه، میان و بلندمدت برای آینده نوار غزه خواهد داشت.

در نوشتارهای بعدی به این محورها خواهیم پرداخت.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها