کد خبر: 650419
|
۱۴۰۲/۱۱/۱۵ ۱۸:۰۰:۲۱
| |

«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

حماس بعد از ۴ ماه جنگ با اسرائیل همچنان قدرتمند است

با وجود گذشت حدود چهار ماه از جنگ گسترده ارتش اسرائیل علیه نوار غزه و کشته و زخمی شدن چندین هزار فلسطینی، حماس همچنان پابرجا و به دنبال بازپس‌گیری اهدافی در شمال نوار غزه است.

حماس بعد از ۴ ماه جنگ با اسرائیل همچنان قدرتمند است
کد خبر: 650419
|
۱۴۰۲/۱۱/۱۵ ۱۸:۰۰:۲۱

سیدعماد حسینی- با وجود گذشت حدود چهار ماه از جنگ گسترده ارتش اسرائیل علیه نوار غزه و کشته و زخمی شدن چندین هزار فلسطینی، حماس همچنان پابرجا و به دنبال بازپس‌گیری اهدافی در شمال نوار غزه است.

شاید اگر به نشانه‌هایی همچون تجمع شامگاه پنجشنبه فلسطینیان و سردادن شعارهایی در حمایت از محمد ظیف، فرمانده کل شاخه نظامی حماس، یا انتظار اسرائیل به همراه میانجی‌های بین‌المللی از جمله آمریکا برای شنیدن نظر حماس در رابطه با پاسخ این گروه به پیشنهاد مبادله اسرا اشاره شود، از نگاه برخی افراد شعاری و بدون انعکاس تمام واقعیت‌ها باشد.

اما این نظر صرفاً منعکس‌کننده نگاه تحلیلگران و کارشناسان طرفدار مقاومت نیست بلکه یونی بن مناخیم، تحلیلگر معروف اسرائیلی، هم اخیراً در یادداشتی به مسئولان اسرائیلی هشدار داد حماس مجدداً در حال بازیابی حضور و قدرت خود بر منطقه شمال نوار غزه است.

بن مناخیم نوشت: این روزها صدها نفر از نیروهای حماس با لباس‌های غیرنظامی و شمار قابل توجهی از نیروهای پلیس با یونیفرم رسمی در منطقه غزه و اردوگاه آوارگان جبالیا (که دست‌کم یک ماه پیش رژیم صهیونیستی اعلام کرده بود کاملاً از حضور حماس پاکسازی شده و در کنترل ارتش قرار دارد) در حال گشت‌زنی هستند. آنها کنترل خیابان‌ها، عبور و مرور چهارراه‌ها و بازارها را بر عهده داشته و سرگرم تقسیم کمک‌های بشردوستانه‌ای هستند که از مصر وارد نوار غزه می‌شود.

به اعتراف این تحلیلگر اسرائیلی، ارتش اسرائیل در تهاجم خود به نوار غزه هیچ توجهی به زیرساخت‌های غیرنظامی حماس نداشت و تنها تلاش کرد تا سمبل‌های حکومتی مانند ساختمان پارلمان را منفجر کند.

در بخش دیگری از این یادداشت تاکید شده است، یکی از تبعات چنین حضور و فعالیتی آن است که دستاوردهای ارتش اسرائیل در این مناطق به کلی از بین رفته است و مجدداً شاهد قدرت گرفتن حضور حماس در شمال نوار غزه هستیم. این حضور که در حال حاضر غیرنظامی است به‌تدریج منجر به تقویت زیرساخت‌های نظامی حماس هم می‌شود، مگر اینکه ارتش اسرائیل بار دیگر در این منطقه وارد اقدامات میدانی شود.

گفتنی است رسانه‌های اسرائیلی اخیراً به نقل از گزارش سازمان اطلاعات آمریکا سیا خبر دادند بر اساس ارزیابی‌ها حداکثر یک‌سوم از توان نظامی حماس در حملات گسترده صدوچند روزه به نوار غزه آسیب دیده و این گروه توانسته دست‌کم دوسوم توانمندی خود را همچنان حفظ کند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها