کد خبر: 647269
|
۱۴۰۲/۱۰/۱۶ ۱۱:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

آیا اقدامات اخیر رژیم صهیونیستی اعلام نامحسوس شکست است؟

در فاصله چند روز رژیم صهیونیستی در شرایطی که از شمال نوار غزه عقب‌نشینی می‌کرد، دست به سه عملیات در سه نقطه خارج از فلسطین اشغالی زد.

آیا اقدامات اخیر رژیم صهیونیستی اعلام نامحسوس شکست است؟
کد خبر: 647269
|
۱۴۰۲/۱۰/۱۶ ۱۱:۰۰:۰۰

سید عماد حسینی- در فاصله چند روز رژیم صهیونیستی در شرایطی که از شمال نوار غزه عقب‌نشینی می‌کرد، دست به سه عملیات در سه نقطه خارج از فلسطین اشغالی زد.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، حوادث به وقوع پیوسته در (منطقه سیده زینب) دمشق سوریه، ضاحیه جنوب لبنان و شهر کرمان بی‌ارتباط با جنگ ۹۰ روزه دایر در غزه نبوده و اگر آرمانی‌تر به آن نگاه شود، نخ تسبیح آن شخصیتی به نام قاسم سلیمانی و دکترین جنگ در جبهه‌های متعدد است.

گرچه برخی تحلیلگران این اقدامات را در راستای تلاش اسرائیل جهت گسترش جنگ و با هدف کشیدن مستقیم آمریکا به آن در تقابل با لبنان یا حتی ایران تفسیر می‌کنند، اما برخی دیگر آن را بیش از آنکه تلاشی از سوی تل‌آویو برای گسترش جنگ بدانند، فرار به جلویی از سوی مراکز تصمیم‌گیری اسرائیل جهت یافتن منفذی برای خروج از ورطه یک شکست بزرگ توصیف می‌کنند.

به گفته طرفداران این نظریه، اسرائیل با این اقدامات تلاش دارد از یک سو به طرف‌های مختلف تاثیرگذار منطقه‌ای و جهانی بقبولاند که در صورت خالی ماندن دستش از دستاوردی از جنگ و عدم گرفتن امتیازی از حماس باید منتظر بر هم خوردن شرایط منطقه باشند و از این‌رو باید به‌سرعت برای پایان این جنگ به شکل آبرومندانه‌ای برای اسرائیل وارد عمل شوند، و از سوی دیگر در تکاپوی آن است که حداقل- نه فقط برای افکار عمومی جبهه داخلی خود بلکه برای ترمیم بخشی از چهره بازدارنده ویران‌شده‌اش بعد از عملیات طوفان‌الاقصی- چهره یا حتی سایه‌ای از یک پیروزی را پیش از مختومه شدن ناگزیر جنگ برایش دست و پا کنند تا در پایان این جنگ بتواند داعیه کسب آن را در کنار ویرانی‌ها، جنایات و کشتارها داشته باشد.

به تعبیر یکی از تحلیلگران عرب، جنگ از زمانی که حماس اسرائیل را مجبور کرد تا در چهارگوشه نوار غزه اسرای خود را تحویل بگیرد، با شکست تل‌آویو مختومه شده بود، در حالی که هر موشک جدیدی که از نوار غزه به سوی اسرائیل شلیک می‌شود، اثبات دیگری برای این واقعیت است و آنچه بعد از آن شاهد آن هستیم، صرفاً افزایش لیست جنایات اسرائیل و قربانیان بی‌گناه فلسطینی است.

به تعبیر این تحلیلگر، اسرائیل مدتی است که همانند فیلی گرفتار در یک فروشگاه چینی‌فروشی فقط دور خود می‌چرخد و بدون آنکه راه خروجی برای خود بیابد با افزایش تلفات شکست خود را تعمیق و جنایات خود را افزایش می‌دهد.

با وجود آنکه اسرائیل تلاش کرد با ابزارهای در دست خود جنگ را به فراتر از مرزهای فلسطین اشغالی ببرد اما به گفته بسیای از تحلیلگران این حربه هم آنچنان که مراکز تصمیم‌گیری اسرائیل به دنبال آن هستند نخواهد توانست التیام‌بخش شکست های دردناک باشد و ظرفیت نجاتش از این شکست حتمی را نخواهد داشت، به ویژه که اعتراضات داخلی در اسرائیل برای جلوگیری از ادامه این شکست فاجعه‌بار و رسیدن به روز صدم آن در حال شدت گرفتن است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها