کد خبر: 646498
|
۱۴۰۲/۱۰/۱۰ ۰۹:۳۰:۱۱
| |

پوتین قبل انتخات ریاست‌جمهوری آمریکا با اوکراین سازش می‌کند؟

روزنامه اعتماد نوشت: از نظر نظامی، بزرگ‌ترین نگرانی ممکن است این باشد که پوتین در بهار با پشتیبانی هوایی بالا، حمله کند، از منظر سیاسی نیز خطر بزرگ عدم تمایل رییس‌جمهوری روسیه برای سازش است تا مادامی که رییس‌جمهوری تازه امریکا معرفی شود.

پوتین قبل انتخات ریاست‌جمهوری آمریکا با اوکراین سازش می‌کند؟
کد خبر: 646498
|
۱۴۰۲/۱۰/۱۰ ۰۹:۳۰:۱۱

ارتش اوکراین اعلام کرد که این کشور هدف بزرگ‌ترین حمله هوایی روسیه از زمان آغاز جنگ تا به امروز قرار گرفت. گفته می‌شود تعداد بی‌سابقه‌ای از پهپادها و موشک‌های روس به اهدافی در سراسر اوکراین پرتاب شده که منجر به کشته شدن حداقل ۳۱ نفر و زخمی شدن بیش از 150 تا 160 نفر شده است.

به گزارش اعتماد، یوری ایهنات، سخنگوی نیروی هوایی اوکراین در مصاحبه تلفنی کوتاه گفت: «این بزرگ‌ترین حمله از زمان آغاز جنگ در فوریه 2020 بود.» آن گونه که نیویورک‌تایمز و سی‌ان‌ان نوشته‌اند، روز جمعه برای چند ساعت، موشک‌ها و پهپادهای روس کارخانه‌ها، بیمارستان‌ها و مدارس شهرهای سراسر اوکراین را از لویو در غرب تا خارکف در شرق هدف قرار دادند، گفته می‌شود پدافند هوایی این کشور برای رهگیری موشک‌های پرتابی تحت فشار قرار داشت و مردم سراسیمه به دنبال سرپناه بودند. ناظران می‌گویند اوکراین به لطف سامانه‌های دفاع هوایی قدرتمندش، در ماه‌های اخیر توانسته بسیاری از موشک‌های روس را رهگیری کند اما روز جمعه ارتش اوکراین اعلام کرد که از مجموع 158 موشک تنها 114 موشک و پهپاد را سرنگون کرده است. بایدن در واکنش به حملات روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که روسیه با توسل به حمله‌ای چنین گسترده نشان داد که اهداف جنگی‌اش تغییری نکرده است. بایدن تاکید کرد پوتین به دنبال نابودی اوکراین است و باید متوقف شود.

تغییر تاکتیک جنگی مسکو؟

الکساندر موسیینکو، رییس مرکز مطالعات نظامی و حقوقی مستقر در کی‌یف، بر این باور است که پرتاب موشک‌ها و پهپادهای روس از جمله موشک‌های مافوق صوت، کروز و دفاع هوایی با هدف شکست و سردرگمی پدافند هوایی اوکراین بوده است. او در مصاحبه‌ای با نیویورک‌تایمز گفت: «آنها در حال تغییر سبک حملات خود هستند.» ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهور اوکراین نیز در بیانیه‌ای تاکید کرد که امروز روسیه تقریبا با هر چیزی که در زرادخانه‌اش دارد، می‌جنگد. در این میان، ارتش لهستان گفت که یک موشک روسی به مدت سه دقیقه از منطقه مرزی لهستان در نزدیکی اوکراین عبور و بدین طریق حریم هوایی این کشور را نقض کرد، اما برخلاف حداقل سه پهپاد روسی که در ماه سپتامبر در رومانی سقوط کردند، این موشک به جایی اصابت نکرد و زنگ خطری را به صدا درنیاورد.

ماه‌ها است مقامات اوکراین هشدار می‌دهند که روسیه موشک‌های با دقت بالا را برای حمله به شهرها ذخیره می‌کند و تلاش دارد زیرساخت‌های غیرنظامی برای ایجاد زمستانی سخت را رقم بزند. ژنرال والری زالوژنی، فرمانده ارشد اوکراین گفت که این حملات تاسیسات صنعتی و نظامی حیاتی را نیز هدف قرار داده است. چنین حملاتی در کی‌یف، پایتخت، مشهود بود، جایی که توده‌های بزرگ دود سیاه از چندین منطقه بلند شد. اوکراین مدت‌هاست که با متحدان غربی‌اش جهت دریافت سیستم‌های دفاع هوایی قدرتمند برای دفع حملات روسیه لابی می‌کند. با این حال، قانون‌گذاران جمهوری‌خواه کنگره از تصویب بسته امنیتی 50 میلیارد دلاری برای اوکراین خودداری کرده‌اند، مگر اینکه این قانون محدودیت‌های جدیدی را برای مهاجرانی که تلاش می‌کنند از مرز جنوبی ایالات‌متحده عبور کنند، اعمال کند.

زنگ خطر برای اوکراین به صدا درآمد

در همین راستا نشریه پولتیکو به نقل از یک مقام رسمی امریکایی و یک دیپلمات اروپایی نوشت که دولت بایدن و مقامات اروپایی به جای حمایت از کی‌یف برای شکست مسکو، بی‌سر و صدا بر بهبود موقعیت اوکراین در مذاکرات نهایی برای پایان دادن به جنگ متمرکز شده‌اند. چنین مذاکره‌ای احتمالا به معنای واگذاری بخش‌هایی از اوکراین به روسیه است. با این حال، کاخ سفید و پنتاگون علنا اصرار دارند که سیاست دولت درگیر تغییری رسمی نشده و آنها همچنان از هدف اوکراین یعنی خروج کامل ارتش روسیه از کشور حمایت می‌کنند. به گفته این مقام‌ها که نخواستند نام‌شان فاش شود، مقامات امریکایی و اروپایی اکنون در حال بحث جهت تقویت موقعیت دفاعی اوکراین علیه نیروهای روسیه در شرق هستند. قرار بر این است که سیستم‌های دفاع هوایی و ساخت استحکامات، موانع سیمی و موانع ضد تانک و خندق‌ها در امتداد مرز شمالی اوکراین با بلاروس مستحکم‌تر شود. علاوه بر این، دولت بایدن بر احیای سریع صنعت دفاعی اوکراین جهت تامین تسلیحات مورد نیازی که کنگره ایالات‌متحده از تصویب‌شان خودداری می‌کند، متمرکز است. به گفته یکی از مقام‌های ناشناس، تغییر استراتژی غرب با هدف تقویت موقعیت اوکراین انجام می‌شود تا این کشور در جریان رایزنی‌ها دست بالا را داشته باشد. به گفته او «تنها راهی که این جنگ در نهایت به پایان می‌رسد، مذاکره است. ما می‌خواهیم اوکراین در موضع قدرتمندی قرار داشته باشد.»

نقطه عطفی برای پوتین

از منظر بایدن، گذر از جنگ تقریبا دو ساله در میانه مبارزات انتخاباتی سخت -‌با دونالد ترامپ و سایر نامزدهای جمهوری‌خواه که آشکارا تلاش‌های او را به سخره می‌گیرند‌- دشوار خواهد بود. همزمان یکی از مقام‌های کنگره که با رویکرد دولت بایدن آشناست در گفت‌وگویی اختصاصی به پولتیکو گفت: «بحث‌ها درباره مذاکرات صلح شروع می‌شود، اما دولت بایدن نمی‌تواند به دلیل خطر سیاسی از موضع خود عقب‌نشینی کند.» در مصاحبه‌ای که 21 دسامبر انجام شد، جان کربی، رییس ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی نیز گفت با توجه به اینکه واشنگتن برای ارایه کمک نظامی به اوکراینی‌ها تحت فشار جمهوری‌خواهان قرار دارد، بیش از هر زمان دیگر بر دفاع متمرکز شده تا حمله. تغییر مواضع غرب، نقطه عطفی برای پوتین است؛ همانی که به دنبال توافق استراتژیک با واشنگتن است که براساس آن اوکراین نتواند وارد ناتو شود. نیویورک‌تایمز هفته گذشته گزارش داد که ارتش اوکراین و روسیه درگیر بن‌بست شده‌اند، اما پوتین در صورت گرفتن چراغ سبز ممکن است حدود 20درصد از خاک شرق اوکراین را حفظ کرده و سازش کند. بایدن امروز نه تنها در اوکراین، بلکه در خاورمیانه نیز درگیر چالشی جدی است؛ جغرافیایی که در آن جنگ اسراییل علیه حماس ادامه دارد و احتمال گشوده شدن جبهه‌های دوم و سوم بیش از هر زمان دیگر در حال تبدیل شدن به واقعیت است. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که قول پیشین بایدن مبنی بر حمایت نامحدود از حملات اسراییل، به قیمت کاهش محبوبیتش، به ویژه در میان پایگاه مترقی دموکرات‌ها تمام شده است. انتظار نمی‌رفت که سیاست خارجی نقش مهمی در مبارزات انتخاباتی 2024 ایفا کند؛ به خصوص که تورم در دو سال اول دوره ریاست‌جمهوری بایدن افزایش یافت و اقتصاددانان در سال گذشته رکود اقتصادی را پیش‌بینی کردند، اما حالا با کاهش تورم، معادلات تغییر کرده است. بروس جنتلسون، محقق فعال در دانشگاه دوک می‌گوید بایدن همچنان از محبوبیت پایین رنج می‌برد، آرای پایین بایدن موجب شد تا گالوپ از او تحت عنوان «بدترین رییس‌جمهوری یاد کند که وارد کارزار انتخاباتی سخت می‌شود.» در این میان، مدیریت مسائل خارجی به‌طور کلی و اسراییل و اوکراین به‌طور خاص به مولفه‌هایی برای ارزیابی تبدیل شده‌اند.

برخی تحلیلگران بر این باورند که این رمزی است برای آتش‌بس؛ آتش‌بسی که به واسطه‌اش، اوکراین تا حدی تقسیم می‌شود. تمرکز بر رویکرد دفاعی، به پوتین زمان خواهد داد تا سازش را بپذیرد. آنتونی فاف، کارشناس اطلاعاتی فعال در کالج جنگ ارتش ایالات‌متحده که یکی از نویسندگان تحقیقی نیز هست، بر این باور است که اتخاذ موضع دفاعی به اوکراینی‌ها اجازه می‌دهد تا منابع خود را حفظ کرده و در عین حال پیشرفت روسیه در آینده را بعید جلوه دهد.

قمار با کارت اوکراین

با این حال، اگر جنگ برای اوکراینی‌ها بد پیش برود، بایدن با خطر سیاسی روبه‌رو خواهد شد. ۱۰۰ میلیارد دلاری که بایدن برای متوقف کردن روسیه هزینه کرده، از نظر سیاسی به رییس‌جمهوری کمک چندانی نمی‌کند. در بیشتر درگیری‌ها، منتقدان جمهوری‌خواه بایدن را متهم کردند که برای مسلح کردن اوکراینی‌ها به پیشرفته‌ترین تسلیحات، مانند تانک‌های رزمی M1A1 آبرامز، توپخانه‌های دوربرد و جت‌های جنگنده اف-16، بسیار کند حرکت می‌کند. خود زلنسکی در مصاحبه‌ای در ماه جولای گفت که این تاخیرها «به روسیه زمان می‌دهد تا تمام زمین‌ها را مین‌گذاری کند و چندین خط دفاعی بسازد.» بحران جاری اوکراین همچنین رویکرد انتقادی ترامپ از ناتو و اروپایی‌های را احیا می‌کند.

یکی از مقام‌های ارشد دولت بایدن به نشریه پولتیکو گفت که گزاره‌هایی چون -‌مقاومت در کنگره- زمینه‌ساز بازی تازه با کی‌یف شده است. کارت وحشی دیگر این است که آب و هوا تا چه اندازه می‌تواند روند تحولات را تغییر دهد. البته مشکل این است که پوتین به خوبی این مخاطرات را درک می‌کند به ویژه با توجه به آمارها درباره افزایش محبوبیت ترامپ، همانی که پیشنهاد کرده که به سرعت با روسیه در مورد اوکراین معامله خواهد کرد و هم به امریکا دستور خروج از این جغرافیا را خواهد داد. از نظر نظامی، بزرگ‌ترین نگرانی ممکن است این باشد که پوتین در بهار با پشتیبانی هوایی بالا، حمله کند، از منظر سیاسی نیز خطر بزرگ عدم تمایل رییس‌جمهوری روسیه برای سازش است تا مادامی که رییس‌جمهوری تازه امریکا معرفی شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها