کد خبر: 644613
|
۱۴۰۲/۰۹/۲۴ ۱۰:۵۱:۵۸
| |

حماس نابودنشدنی است؛ احتمالا دوباره مسلح و بازسازی خواهد شد

آژانس خبری دویچه‌وله در گزارشی به طرح این پرسش پرداخته- که آیا اسرائیل واقعاً این توانایی را دارد که حماس را نابود کند؟ این آژانس خبری در ادامه نوشته که جواب کوتاه و یک‌کلمه‌ای به این پرسش- از نگاه تحلیلگران نظامی- «نه» است.

حماس نابودنشدنی است؛ احتمالا دوباره مسلح و بازسازی خواهد شد
کد خبر: 644613
|
۱۴۰۲/۰۹/۲۴ ۱۰:۵۱:۵۸

آژانس خبری دویچه‌وله در گزارشی به طرح این پرسش پرداخته- که آیا اسرائیل واقعاً این توانایی را دارد که حماس را نابود کند؟ این آژانس خبری در ادامه نوشته که جواب کوتاه و یک‌کلمه‌ای به این پرسش- از نگاه تحلیلگران نظامی- «نه» است. پاسخ کمی مفصل‌تر به این پرسش، اما، تا حدی راه به مسایلی پیچیده‌تر باز می‌کند. از این نظر؛ کارزار نظامی اسرائیل ممکن است حماس و توانمندی‌هایش را تضعیف کند، ولی شکست دادن و نابود کردن ایدئولوژی این گروه بدون دستیابی به یک راه‌حل سیاسی تا حد زیادی غیرممکن به نظر می‌رسد.

به گزارش شفقنا از آژانس خبری دویچه‌وله؛ دولت اسراییل درباره حماس نظرش را به طور واضح گفته است- که این گروه شبه‌نظامی باید نابود- یا به طور کامل از روی زمین محو- شود. این ادعا را بسیاری از اعضای ارشد دولت اسراییل، از جمله نخست‌وزیر همگی به تاکید وصراحت گفته‌اند. شماری از کانال‌های تلویزیونی اسراییل هم به طور مستمر به پخش شعارهایی مانند «ما با هم پیروز خواهیم شد» روی آورده‌اند. ولی آیا در چنین شرایطی؛ واقعاً امکان «پیروزی» اسراییل و حذف کامل حماس وجود دارد؟

پاسخ کوتاه این پرسش همان‌طور که کارشناسان بارها و بارها گفته‌اند، منفی است.

اسرائیل از زمان حمله هفتم اکتبر حماس- که کشورهایی مانند آلمان، اتحادیه اروپا، ایالات متحده و سایر کشورهای غربی آن را به عنوان یک سازمان تروریستی طبقه‌بندی کرده‌اند- نوار غزه را که محل زندگی بیش از دو میلیون فلسطینی است، مرتبا بمباران کرده است. اسرائیل هم‌چنین دست به یک حمله زمینی به نوار غزه زده و این موضوع کمبودهای زیادی- از جمله کمبود غذا، آب و برق- در این منطقه به وجود آورده است.

با این حال اکثر تحلیلگران می‌گویند که اسرائیل به این سادگی نخواهد توانست از دست حماس خلاص شود، که دلیل اصلی‌اش هم این است که حماس چیزی بسیار بیشتر از یک سازمان پیکارجو است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها