کد خبر: 643516
|
۱۴۰۲/۰۹/۱۵ ۰۹:۱۰:۰۰
| |

نصرت‌ الله تاجیک:

با شروع محاکمه داخلی نتانیاهو، فشار روی غزه کم می‌شود

نصرت‌الله تاجیک نوشت: فشار مردمی همچنان تنها نقطه امید است و همان‌گونه که نتانیاهو گفته فشار بین‌المللی روی وی زیاد است و چه بسا با شروع محاکمه داخلی‌اش همراه این فشارهای بین‌المللی، فشار روی غزه کم شود و حجم حملات کاهش پیدا کند.

با شروع محاکمه داخلی نتانیاهو، فشار روی غزه کم می‌شود
کد خبر: 643516
|
۱۴۰۲/۰۹/۱۵ ۰۹:۱۰:۰۰

«تبعات اشغال فلسطین در دستور کار افکار عمومی» عنوان یادداشت نصرت‌الله تاجیک برای روزنامه اعتماد است که در آن آمده: در پی عملیات 7 اکتبر حماس در غزه و عکس‌العمل نامتوازن اسراییل و نقض کنوانسیوهای متعدد سازمان ملل تازه افکار عمومی مردم جهان متوجه تبعات اشغالگری و عملکرد اسراییل در سرزمین‌های اشغال‌شده گردیده است و این شروع مبارکی برای حل قضیه 75 ساله فلسطین است.

مهم‌ترین وظیفه رسانه‌ها که تاکنون قریب به 111 نفر از خانواده رسانه‌ای خود را در این جنایات ارتش صهیونیستی از دست داده‌اند و سازمان‌های مردم‌نهاد و از جمله احزاب سیاسی حتی در غیاب دولت‌ها که مشغول حکمرانی خوب و نا خوب خود هستند، این است که نگذارند این شعله خاموش شود.

می‌دانم هر پدیده‌ای زمان تولد و مرگ دارد اما اگر با ارایه و اجرای طرح‌های بدیع و تامین امکانات مادی و معنوی لازم برای این مولود نوقدم، طبعا سرمایه‌گذاری خوبی برای کمک به حل این مساله خواهد بود که می‌تواند ریشه یک تنش بین‌المللی را بخشکاند. 

اسراییل تنها کشوری است که در سایه عدم اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت و مجمع عمومی و هنجارشکنی جهانی بیشترین شماتت‌های بین‌المللی را در تاریخ خود دارد. در سایه این قتل عام مردم غزه که تاکنون حدود 16 هزار تن را که بخشی از آنان کودک بودند به خاک و خون کشیده، یک جو جهانی که در شرایط و با تمهیداتی می‌تواند تبدیل به فشار مردمی برای پایان دادن به جنگ نه که خود قوانین و مقرراتی دارد بلکه جنایت و قتل عام شود.

و لذا فشار مردمی همچنان تنها نقطه امید است و همان‌گونه که نتانیاهو گفته فشار بین‌المللی روی وی زیاد است و چه بسا با شروع محاکمه داخلی‌اش همراه این فشارهای بین‌المللی، فشار روی غزه کم شود و حجم حملات کاهش پیدا کند. اگر چه اینکه یک حرکت عمومی تبدیل به فشار سیاسی شود نیاز به زمان و امکانات مادی و معنوی دارد اما جمع‌آوری کمک‌های مالی برای تامین نیازهای تبلیغی و همچنین ارایه طرح‌هایی که بتواند علاوه بر استفاده از عواطف انسانی و تبدیل آن به بروندادی تحقیقی و استفاده از نخبگان و محافل دانشگاهی که اقدامات و عملکرد رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغال‌شده را در مراکز مطالعاتی و دانشگاهی نظارت و آن را به گزارش‌های بین‌المللی و مخصوصا در ارتباط با نقض کنوانسیون‌های بین‌المللی تبدیل نماید از اهمیت بالایی برخوردار است.

به‌طور مثال در انگلیس این حرکت که در قالب حرکت عدالتخواهی شکل گرفته به تدریج در شرف تبدیل به فشار سیاسی و مراجعه به نمایندگان مجلس شده که رای خود را مشروط کرده‌اند تا بتوانند سیاست دولت انگلیس را در حمایت همه‌جانبه از اسراییل تعدیل کنند و قوانین بین‌المللی را در رابطه میان اشغالگر و اشغال شده برقرار کنند.

هم اکنون جریانات مختلف ضد اسراییلی در تمامی نقاط جهان درصدد پیوند به یکدیگر از طریق دفاع از مظلومین فلسطینی به صورت شبکه‌ای بوده و تکثیر و منسجم می‌شوند و این حرکت‌ها برای تاثیر‌گذاری بیشتر نیاز به امکانات مالی دارند که رسانه‌ها و سازمان‌های مدنی و مردم نهاد باید به آن توجه کنند.

تا در تحقق شرایطی، این جو جهانی همان‌گونه که تا حالا موثر بوده، چنانچه حفظ، گسترش و ارتقا یابد، می‌تواند روی تصمیم سیاست‌گذاران کشورها و نیز سازمان‌های بین‌المللی تاثیر اساسی بگذارد و هزینه مخالفت امریکا با فشار برای توقف این جنایات و سپس پیگیری حقوقی جنایات اسراییل را افزایش دهد.

و لذا امید به این بیداری وجدان عمومی در دنیا علیه اسراییل و به نفع مردم فلسطین در جامعه جهانی و افکار عمومی مردم آزاده و با وجدان بشری است که نباید گذاشت دچار گذر زمان شود تا اسراییل و امریکا را پاسخگو کند و به میز محاکمه بکشاند.

زیرا با اتفاقاتی که در یمن، دریای سرخ، عراق، لبنان و سوریه به صورت روزانه می‌افتد احتمال گسترش جنگ منتفی نیست. حضور نظامی ناوگان‌های امریکا در منطقه و تحریک‌آمیز بودن این اقدام در حالی که این جنایاتی که در غزه اتفاق افتاده و اسراییل به جای حماس غزه و مردمش را با اجازه ائتلاف عبری، عربی غربی دارد نابود می‌کند اوضاع منطقه را بسیار خطیر کرده است. جنگ غزه طولانی و خسارت بیشتر خواهد شد.

از سوی دیگر از منظر بین‌المللی حمایت بی‌قید و شرط امریکا از اقدامات رژیم صهیونیستی و گره زدن موجودیت و نه فقط امنیت این رژیم به امنیت ملی مردم امریکا اقداماتی غیرضروریست و مسوولیت‌هایی را متوجه امریکا خواهد کرد و اقدامات جنایتکارانه این رژیم به پای امریکا نیز نوشته می‌شود و افکار عمومی مردم دنیا در مقابل امریکا قرار می‌گیرد. و این برای امریکا و دولت بایدن خیلی مطلوب نیست و امریکا این فشار را به اسراییل منتقل و کم‌کم از حمایت مطلق فاصله خواهد گرفت.

امریکا تاکنون نه تنها نهادهای حقوقی بین‌المللی بلکه ساختار بین‌المللی روابط بین اشغالگر و مردم تحت اشغال غزه را به دلیل این چک سفید دادن به اسراییل از کار انداخته است و با سوءاستفاده از حق وتو در شورای امنیت این نهاد مهم بین‌المللی را که مسوول صلح، ثبات و امنیت جهانی است در موضوعاتی که به اقدامات اسراییل در سرزمین‌های اشغالی می‌پردازد از حیز انتفاع انداخته است و طبعا مسوول عواقب این جنگ اسراییل علیه مردم فلسطین و هر گونه فراگیر شدن آن خواهد بود. 

نتانیاهو و سران ارتش صهیونیستی الان متهم به نقض چند کنوانسیون مهم بین‌المللی و از جمله نسل‌کشی هدفمند مردم غزه، پاکسازی قومی، تنبیه دسته‌جمعی مردم غزه، جنایت علیه بشریت، عدم تناسب عمل نظامی با اهداف جنگی، عدم جدا‌سازی نظامیان و غیر نظامیان در حملات ارتش اسراییل و جنایت جنگی در غزه هستند.

ایران نیز نیاز به اقدامات سیاسی دیپلماتیک بسیار زیادتر دو، چندجانبه و بین‌المللی در سطح منطقه و جهان برای یارگیری و ایجاد اجماع جهانی دارد و فقط به اقدامات نظامی گروه‌های مقاومت بسنده نکند. و ضرورت تلاش بیشتری در جهت مستند‌سازی و اقدامات متعدد دیپلماتیک در مجامع ذیربط بین‌المللی و منطقه‌ای همچون سازمان ملل، سازمان همکاری‌های اسلامی، اتحادیه عرب، غیر متعهد‌ها و بریکس و... کاملا احساس می‌شود. ان‌شاءالله!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
  • ناشناس ارسالی در
    چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۲

    لطفا بفرمایید شما چی میزنید ---الان تازه میخواهند داخل تونل ها آب ببندند--حماس مثل چرک بیرون بیاییند

  • ناشناس ارسالی در
    چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۲

    طرف داره درو میکنه اینها با تحلیل های ابکی به چه چیزهایی دلخوش کردن . این کابینه اسراییل بره کالینه بعدی در جهت حفظ جان شهروندان افراطی تر خواهد بود

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها