کد خبر: 639678
|
۱۴۰۲/۰۸/۱۶ ۰۷:۳۵:۰۰
| |

فریدون مجلسی کارشناس مسائل آمریکا:

رفت‌وآمد مقامات آمریکایی به تل‌آویو برای زمان خریدن علیه حماس و به نفع اسرائیل است

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شاهد رفت و آمدهای وزیر خارجه ایالات متحده و سایر مقام‌های نظامی و سیاسی این کشور به سرزمین‌های اسغالی و سایر کشورهای منطقه هستیم. به نظرم ایالات متحده با این رفت و آمدهای دیپلماتیک به دنبال خریدن وقت علیه حماس و به نفع اسرائیل است.

رفت‌وآمد مقامات آمریکایی به تل‌آویو برای زمان خریدن علیه حماس و به نفع اسرائیل است
کد خبر: 639678
|
۱۴۰۲/۰۸/۱۶ ۰۷:۳۵:۰۰

فریدون مجلسی کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به ادامه حملات اسرائیل به غزه و تاکتیک فعلی علیه این منطقه اظهار کرد: دو سال و نیم پیش بعد از اتفاقاتی که در کرانه باختری رخ داد و اسرائیل اقدام به خراب کردن خانه‌های فلسطینی‌ها کرده بود، برخورد میان فلسطینی‌ها و اسرائیل تا حد زیادی افزایش پیدا کرد و همین مسأله یک خشم همگانی را به وجود آورد اما حالا جنگی که در غزه میان حماس و تل‌آویو در جریان است، سمت و سوی دیگری به خود گرفته است.

به گزارش ایلنا، بخش هایی از گفت و گوی مجلسی را در ادامه می خوانید:

 

  • رفتار اسرائیل نشان می‌دهد که آنها به دنبال پیشروی‌های خود هستند و در همین راستا بحث ورود نظامی زمینی به غزه همچنان در دستور کار تل‌آویو آویو قرار دارد و به همین دلیل معتقدم که نمی‌توان این رفتار و کلیت شرایط نظامی در غزه را تغییر تاکتیک از سوی ارتش اسرائیل دانست.
  • اسرائیل سعی داشت تا مردم غزه را با اعمال بمباران‌های بیش از حد و تشدید حملات زمینی خود مقابل حماس قرار دهد و این جریان را با مشکلات داخلی روبه‌رو کند اما در این میان چنین اتفاقی رخ نداد و باید یک شکست را برای اسرائیل در این محور ثبت و ضبط کنیم.
  • در این راستا چندی پیش سرکنسول اسرائیل به دانشگاه هاروارد رفته بود تا بتواند در آنجا سخنرانی انجام دهد اما زمانی که او شروع به سخنرانی کرد بسیاری از دانشجویان حقوق دانشگاه هاروارد، این جلسه را ترک کردند که همین موضوع می‌تواند پیام بسیار مهمی برای اسرائیل به حساب بیاید؛ چراکه دانشگاه هاروارد یکی از محافظه‌کارترین سطوح فرهنگی ایالات متحده به حساب می‌آید و همین موضوع به نوعی یک شکست برای اسرائیل در عرصه عمومی به حساب می‌آید.
  • معتقدم که اسرائیل بمباران‌های خود را کماکان علیه غزه ادامه خواهد داد و اساساً گوش تل‌آویو به هیچ چیز بدهکار نخواهد بود و به همین دلیل آنها در حال انتقام گرفتن از ساکنان غزه و مردم فلسطین هستند. در این میان باید توجه داشت که اسرائیل پس از این ناچار است که با کشورهای عربی سازش کند و به همین دلیل معتقدم که این یک ضعف و هزینه اساسی برای تل‌آویو به حساب می‌آید.
  • در این بین طرح دو کشوری که بسیاری از دولت‌های حاضر در جهان آن را پذیرفته‌اند می‌تواند با اجرایی شدنش، باعث شود تا اوضاع در اراضی اشغالی و فلسطین روی ریل اصلی خود قرار بگیرد و تنش‌ها کاهش پیدا کند. در این میان زمانی که جمهوری آذربایجان اخیراً به سرزمین‌های اشغال‌شده خود توسط ارمنستان بازگشت، هیچکدام از کشورها به آن اعتراض نکردند.
  • لذا همین مدل در مورد اسرائیل و فلسطین هم قابل اعمال است و باید بحث بازگشت به مرزهای ۱۹۶۷ که سازمان ملل متحد هم آن را تأیید کرده است، عملیاتی شود. بر همین اساس به نظرم این جنگ می‌تواند الزامی برای اسرائیل به جهت تغییر نگرش خود در مورد مسأله فلسطین باشد.
  • از سوی دیگر شاهد رفت و آمدهای وزیر خارجه ایالات متحده و سایر مقام‌های نظامی و سیاسی این کشور به سرزمین‌های اسغالی و سایر کشورهای منطقه هستیم. به نظرم ایالات متحده با این رفت و آمدهای دیپلماتیک به دنبال خریدن وقت علیه حماس و به نفع اسرائیل است و بعد از این روند به نظرم واشنگتن چندان مایل نیست که هزینه‌های اسرائیل را بیش از این به دوش بکشد.
  • توجه داشته باشید که اهمیت غزه برای دولت فعلی و آینده فلسطین از منظر منابع قابل توجه است اما به هر ترتیب ادامه این روند و رفتار ایالات متحده به ضرر مردم غزه خواهد بود.
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها