کد خبر: 635393
|
۱۴۰۲/۰۷/۱۷ ۱۸:۱۰:۴۷
| |

حسن کاظمی قمی، نماینده ایران در امور افغانستان:

افغان‌های مهاجر مهمان ما هستند/ بند کمال‌خان برای ذخیره آب نیست بلکه مهارکننده آب است

نماینده ویژه جمهوری اسلامی در افغانستان درباره افغان‌های مهاجر در ایران گفت: مهاجرین افغانستان مهمان ما هستند. او از تو مذاکرات برای حقابه آب هیرمند نیز خبر داد.

افغان‌های مهاجر مهمان ما هستند/ بند کمال‌خان برای ذخیره آب نیست بلکه مهارکننده آب است
کد خبر: 635393
|
۱۴۰۲/۰۷/۱۷ ۱۸:۱۰:۴۷

نماینده ویژه رییس‌جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان با تأکید بر این که افغانستان مستقل و دارای حاکمیت ملی برای ثبات کشورهای منطقه نیز سودمند است، تأکید کرد: یک نقشه راه همکاری‌ را تنظیم کنیم، بهتر است با طرف افغانستان در تماس باشیم. 

به گزارش ایسنا، حسن کاظمی قمی در یک کنفرانس خبری در کابل، گفت: افغانستان مستقل و دارای حاکمیت ملی تنها برای مردم این سرزمین نه، بلکه برای ثبات کشورهای منطقه نیز سودمند است و این ملت باید با اراده ملی شایسته خودش به سمت ثبات و سازندگی حرکت کند.

وی افزود: به خاطر اینکه بتوانیم با توجه به ظرفیت‌های منطقه‌ای و حمایت جامعه جهانی و سازمان ملل، یک نقشه راه همکاری‌ها را تنظیم کنیم، بهتر است با طرف افغانستان در تماس باشیم.

کاظمی گفت: در اینکه از ایران مواد نفتی بی کیفیت صادر می‌شود، کاملاً رد می کنیم، اما اینکه از کشورهای دیگر وارد شود و از مرز ایران عبور می‌کند و استاندارد نباشد، ربطی به ما ندارد.

وی در پاسخ به سوالات دیگر خبرنگاران در مورد وضعیت مهاجرین افغانستان در ایران نیز گفت: مهاجرین افغانستان مهمان ما هستند، علیرغم سنگ‌اندازی‌هایی از سوی عناصر افراطی در داخل و بیرون از ایران که می‌خواهند میان دو ملت نفاق و بدبینی ایجاد کنند، بین ایران و افغانستان رابطه اخلاقی همچنان باقی است و هیچ تغییری نکرده است.

به گفته نماینده ویژه رییس جمهور ایران در امور افغانستان در میان مهاجرین غیرقانونی، افراد مخل امنیت که اعمال ناهنجار انجام دهد و یا حضور افراطی‌ها در داخل ایران منتفی نیست، اما ملت‌های دو طرف و دولت‌ها باید توجه داشته باشند که دشمن از همین عناصر می‌خواهد سوء استفاده کند؛ از این طرف روحیه ضد افغانی را فربه می‌کند و از آن طرف نیز یک عده را علیه مهاجرین تحریک می‌نماید.

وی افزود: هر دولتی مسئولیت دارد که برای تأمین امنیت خاک و مردم خود با افراد غیرقانونی برخورد کند ، اما شیطنت دشمن و واقعیت ایران و آنچه نسبت به مهاجرین می‌گذرد را باید در نظرگرفت.

کاظمی قمی در ادامه سخنان خود به مساله حق آبه ایران از افغانستان نیز اشاره کرد و گفت: سال گذشته حجم وسیعی از آب هیرمند هدر رفت که مقامات امارت اسلامی نیز اظهار تاسف کردند، بند کمال خان، بند ذخیره کننده آب نیست، بلکه در حقیقت مهار کننده آب است، ما با مقامات افغانستان مطرح کردیم که در بخش تکنیکی و تکنولوژی برای رفع این اشکالات کمک کنیم.

به گفته او در معاهده آمده است که به هر میزان که آب وجود داشت باشد، باید سهم ایران داده شود و در آینده در چارچوب همین معاهده مشکلات حل خواهد شد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها