کد خبر: 634680
|
۱۴۰۲/۰۷/۱۲ ۲۱:۴۵:۵۸
| |

برنده تحریم‌های روسیه، کشورهای آسیای میانه هستند!

براساس گزارش یک بانک اروپایی تحریم‌ها علیه روسیه به در رشد اقتصادی کشورهای آسیای میانه تاثیر شگرفی داشته است.

برنده تحریم‌های روسیه، کشورهای آسیای میانه هستند!
کد خبر: 634680
|
۱۴۰۲/۰۷/۱۲ ۲۱:۴۵:۵۸

بر اساس آخرین گزارش بانک اروپایی بازسازی و توسعه (EBRD)، کشورهای آسیای مرکزی در نیمه اول سال ۲۰۲۳ رشد بالایی را تجربه کرده‌اند.

به گزارش یورونیوز، تاجیکستان با رشد تولید ناخالص داخلی ۷.۵ درصدی در سال جاری پیشتاز است و پس از آن ازبکستان (۶.۵ درصد)، قزاقستان (۵ درصد) و قرقیزستان (۴.۶ درصد) قرار دارند.

در توضیح چرایی ثبت این نرخ‌های رشد، آنا ماتویوا از کینگز کالج لندن گفت: «تهاجم مسکو به اوکراین یکی از عوامل تاثیرگذار است. [در پی اعمال تحریم‌های غرب] شهروندان روسیه [و] بلاروس... پول و تجارت خود را به آسیای میانه منتقل کرده‌اند که موجب افزایش مصرف و تقاضا در این کشورها شده است.»

او افزود: «شرکت‌های روسی نیز به ویژه به قزاقستان و قرقیزستان نقل مکان کرده‌اند، زیرا نزدیکی جغرافیایی و فرهنگی زیادی بین آنها وجود دارد. همچنین، عضویت بلاروس و ارمنستان در اتحادیه اقتصادی اوراسیا با حضور روسیه، تجارت شرکت‌های روسی را از طریق بازارهای مشترک، مقررات هماهنگ و مناطق آزاد تجاری تسهیل کرده است.»

گزارش بانک اروپایی بازسازی و توسعه حاکیست که مهاجرت کارگران از کشورهای آسیای میانه به روسیه باعث افزایش رشد اقتصادی این کشورها شده است.

آنها که جایگزین گروهی از نیروی کار روسیه که یا درگیر جنگ‌اند و یا از کشور گریخته‌، شده‌اند، بخش قابل توجهی از درآمد خود را به کشورهای خودشان ارسال می‌کنند؛ عاملی که در بهبود رشد اقتصادی این کشورها تاثیرگذار به نظر می‌رسد. 

همچنین، کشورهای آسیای میانه متهم‌اند که به روسیه در دور زدن تحریم‌های غرب کمک می‌کنند.

بدین صورت که محصولات و کالاهای تحریم شده غربی به کشورهای ثالث مانند قزاقستان وارد شده و سپس دوباره به روسیه صادر می‌شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها