کد خبر: 632077
|
۱۴۰۲/۰۶/۲۶ ۰۸:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

آیا بحرین جایگزین عربستان و قطر در سیاست‌های راهبردی آمریکا در منطقه می‌شود؟

طی چند روز اخیر شماری از مسئولان عالی‌رتبه آمریکایی در اظهارنظری مشابه اعلام کردند، بحرین بهترین دوست ایالات متحده در منطقه است.

آیا بحرین جایگزین عربستان و قطر در سیاست‌های راهبردی آمریکا در منطقه می‌شود؟
کد خبر: 632077
|
۱۴۰۲/۰۶/۲۶ ۰۸:۰۰:۰۰

سید عماد حسینی- طی چند روز اخیر شماری از مسئولان عالی‌رتبه آمریکایی در اظهارنظری مشابه اعلام کردند، بحرین بهترین دوست ایالات متحده در منطقه است.

این سخنان در حالی رسانه‌ای می‌شوند که کشورهایی همچون عربستان سعودی، قطر و امارات متحده عربی نیز همچنان در حال سرویس‌دهی به ارتش آمریکا هستند.

در اینکه دولت بحرین نسبت به کشورهای دیگر منطقه به طور اعم و شورای همکاری به طور اخص خواسته‌های آمریکا را بدون چون و چرا انجام می‌دهد و در این راه هیچ دامنه مانوری برای خود قائل نیست، شک و تردیدی نیست، اما تبدیل شدن منامه به مهم‌‌ترین و بهترین دوست آمریکا امری است که به طور حتم در پایتخت دیگر کشورهای شورای همکاری بازتاب و واکنش ویژه‌ای خواهد داشت.

چند روز پیش بود که سلمان بن حمد آل خلیفه ولیعهد بحرین با آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا توافقنامه فراگیر همپوشانی امنیتی و توسعه به امضا رساند.

در رابطه با کرنش‌گرایی منامه در مقابل آمریکا همین بس که سلمان بن حمد به عنوان نخست‌وزیر یک کشور و مسئول شماره یک اجرایی آن، به جای امضای این توافق با جو بایدن در مقام مسئول اول اجرایی آمریکا، با وزیر خارجه‌اش این توافق را به امضا رساند.

بحرین 1

پیش از این در توافق‌های ابراهیم نیز وزیر خارجه بحرین در حالی به حیاط کاخ سفید آمد که حتی نمی‌دانست باید کدام قسمت توافق را امضا کند.

ظاهراً آمریکا در مقابل زیاده‌خواهی‌ها و سرکشی‌های محمد بن سلمان و نافرمانی‌های تمیم بن حمد آل ثانی برگ برنده بحرین را به رخ‌ آنها کشیده تا به آنها گوشزد کند که بازیگران دیگری هم می‌توانند بدون چشمداشت‌های زیاد، مجری خواسته‌های واشینگتن در منطقه باشند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها