کد خبر: 632049
|
۱۴۰۲/۰۶/۲۴ ۰۹:۰۳:۲۲
| |

واکنش آمریکا به درخواست ابقای تحریم‌های موشکی ایران توسط اروپا

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به سوالی درباره تصمیم کشورهای اروپایی برای حفظ تحریم موشک‌های بالستیک سازمان ملل علیه ایران پس از پایان تاریخ آن در اواسط اکتبر پاسخ داده و گفت که واشنگتن در هماهنگی با این کشورها به آنچه «پاسخگو کردن» ایران خواند، ادامه خواهد داد.

واکنش آمریکا به درخواست ابقای تحریم‌های موشکی ایران توسط اروپا
کد خبر: 632049
|
۱۴۰۲/۰۶/۲۴ ۰۹:۰۳:۲۲

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری که مشروح آن در وبگاه وزارت امور خارجه آمریکا منتشر شده است، در پاسخ به این سوال که با توجه به تصمیم تروئیکای اروپا (آلمان، فرانسه و انگلیس) برای حفظ اقدامات منع اشاعه‌ای، از جمله تحریم‌های موشکی ایران که طبق برجام، پس از ۱۸ اکتبر تاریخ آن به پایان خواهد رسید، آیا دولت بایدن که تحریم‌های خود را علیه ایران دارد، درباره حفظ این تحریم‌ها با کشورهای دیگر رایزنی می‌کند، پاسخ داد: ما با گروهی از متحدان و شرکایمان، از جمله تروئیکای اروپا، در زمینه تصمیمشان برای روزی که تاریخ این تحریم‌ پایان می‌یابد، هماهنگی و همکاری تنگاتنگی داریم و در ادامه، اقدامات منع اشاعه‌ای دیگری را بررسی خواهیم کرد.

به گزارش ایسنا، میلر در دفاع از سیاست قهری آمریکا در قبال ایران و تحریم‌های غیرقانونی آن علیه ایران ادامه داد: ما برخی تحریم‌ها را علیه ایران اعمال کرده‌ایم و مسلما اگر در آینده به صلاح باشد، در انجام دادن آن تردید نخواهیم کرد.

او در پاسخ به این که واکنشش نسبت به تصمیم تروئیکای اروپا چیست که گفته‌اند «مکانیسم ماشه» (سازوکاری در توافق هسته‌ای برای بازگردانی یک‌باره تحریم‌ها علیه ایران) علیه ایران را فعال نمی‌کنند و در عوض، برخی تحریم‌های سازمان ملل را حفظ می‌کنند که در ۱۸ اکتبر تاریخ آن‌ها پایان خواهد یافت، بیان کرد: ما با متحدان اروپایی‌مان، از جمله اعضای تروئیکای اروپا برای پرداختن به تهدید ناشی از ایران، از جمله در زمینه موشک‌ها و انتقال تسلیحات، از طریق برخی ابزارهای چندجانبه و یک‌جانبه‌ای که در اختیارمان هست، همکاری نزدیکی داریم. تا روزی که تاریخ این تحریم‌ها پایان بیابد  پس از آن نیز به این همکاری ادامه می‌دهیم.

او در پاسخ به این که از نظر او اقدامات بعدی باید چه باشد، گفت: فکر می‌کنم که ما باید به پاسخگو کردن ایران ادامه دهیم اما از الان درباره این که اقدامات بعدی چه خواهند بود، صحبتی نمی‌کنم.

واکنش میلر در پی این مطرح می‌شود که شب گذشته، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات وین در بیانیه‌ای اعلام کرد که انگلیس، آلمان و فرانسه به اطلاع اتحادیه اروپا رسانده‌اند که خواستار حفظ تحریم‌های موشک‌های بالستیک علیه ایران هستند.

بورل پس از دریافت نامه‌ای از تروئیکای اروپایی در بیانیه‌ای مدعی شد: وزرای خارجه می‌گویند که ایران از سال ۲۰۱۹ به توافق پایبند نبوده و این مسئله از طریق سازوکار حل‌وفصل مشکلات برجام رفع نشده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها