کد خبر: 631983
|
۱۴۰۲/۰۶/۲۳ ۱۳:۱۰:۰۰
| |

سفر معنادار بن‌سلمان به عمان؛ پایان جنگ یمن نزدیک است؟

پس از سفر محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی به سلطنت عمان که در نقش میانجی گری بین طرف های مختلف یمنی برای پایان دادن به جنگ این کشور را ایفا می کند، خوش بینی‌هایی در محافل مختلف یمن حاکم شده است.

سفر معنادار بن‌سلمان به عمان؛ پایان جنگ یمن نزدیک است؟
کد خبر: 631983
|
۱۴۰۲/۰۶/۲۳ ۱۳:۱۰:۰۰

پس از سفر محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی به سلطنت عمان که در نقش میانجی گری بین طرف های مختلف یمنی برای پایان دادن به جنگ این کشور را ایفا می کند، خوش بینی هایی در محافل مختلف یمن حاکم شده است.

به گزارش شفقنا، الاخبار نوشت: منابع دیپلماتیک مطلع به الاخبار گفتند که عربستان بار دیگر تمایل خود را برای پایان دادن به وضعیت مبهم در یمن از زمان دستیابی به آتش بس ابراز کرده است و این کشور خواستار میانجی گری عمان شده و برای اجرای بندهای تفاهمات ماه مبارک رمضان در خصوص پرداخت حقوق کارمندان یمنی و گسترش پروازهای تجاری از فرودگاه صنعا اعلام آمادگی کرده است.

این منابع با اشاره به اینکه «در نتیجه ارتباط عربستان سعودی با عمان طی روزهای قبل از سفر ولیعهد به مسقط، تفاهمات جدیدی به رخ داده است.»، افزودند:«مذاکراتی که در پایتخت عمان انجام شد، به غلبه بر موانع عمده سازوکار پرداخت حقوق کارمندان منتهی شده است.»

همین منابع با تایید اینکه «فرودگاه صنعا در دوره آتی پروازهای مستقیم جدیدی را از چندین مقصد دریافت خواهد کرد»، ادامه دادند: «این روند به همین اقدامات محدود نخواهد شد و مراحل دیگری در خصوص جاده های تحت پوشش سازمان ملل دنبال خواهد شد.»

در همین حال علی القحوم عضو دفتر سیاسی انصارالله یمن در گفتگو با الاخبار نسبت به خروجی های سفر بن سلمان به مسقط ابراز خوش بینی می کند و می گوید: تماس خالد بن سلمان با رشاد العلیمی رئیس شورای ریاست جمهوری یمن اندکی پیش از سفر به عمان در چارچوب تلاش های عربستان و عمان در خصوص پرونده یمن و تلاش برای اطمینان دادن به العلیمی درباره آینده سیاسی او صورت می گیرد.

براساس گزارش الاخبار، با این حال حزب الاصلاح نسبت به سفر اخیر بن سلمان به عمان ابراز نگرانی کرده و عنوان کرده است که این حزب نگران است که دستورکار بن سلمان در مسقط شامل دیدار معاونان ولیعهد عربستان با هیات صنعا و ارائه امتیازات بیشتر به انصالله باشد.

از سوی دیگر شورای انتقالی جنوبی وفادار به امارات نیز نسبت به مذاکرات بن سلمان در عمان و احتمال گنجاندن درآمدهای نفت و گاز جنوب یمن در این مذاکرات ابراز نگرانی کرده اند چرا که این نیروها درآمدهای حاصل از نفت و گاز را حق خود می دانند.

با این حال عبدالعزیز بن حبتور نخست وزیر دولت صنعا اندکی پیش از سفر بن سلمان به اندک بودن فرصت ابتکار عمان برای میانجی گری و بازگشت تشدید درگیری های نظامی پس از پایان جشن میلاد پیامبر اشاره کرده و گفته بود: «وساطت عمان با همه طرف ها صادقانه است اما تاثیر آن هم محدود است.»

وی ادامه داد: «این کشورهای متجاوز هستند که به این ابتکار و خروج از جنگ اهمیت می دهند. ما اکنون در حال جشن گرفتن میلاد پیامبر (ص) هستیم و پس از آن شرایط برای بازگشت به وضعیت اول مهیا است.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
  • ناشناس ارسالی در
    جمعه ۲۴ شهریور ۱۴۰۲

    خدا حفظ کنه مرد شریف جهان را ایشان لیاقت رهبری جهان را دارد ایشان ثابت کرد که مرد توانمند و عالمی هستش افرین

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها