کد خبر: 628028
|
۱۴۰۲/۰۵/۲۶ ۲۲:۲۰:۱۴
| |

در دیدار حسین امیرعبداللهیان و وزیر خارجه عربستان مطرح شد:

آماده فعال کردن همه اسناد همکاری دوجانبه ایران و عربستان هستیم/ عربستان منتظر سفر رئیس‌جمهور ایران است

حسین امیرعبداللهیان در دیدار با فصل بن فرحان گفت: آماده فعال کردن همه اسناد همکاری دوجانبه هستیم و برای امضای اسناد جدید نیز منطبق با نیازهای توسعه روابط دو کشور آمادگی داریم. وزیر خارجه عربستان نیز در این دیدار با بیان اینکه منتظر سفر رئیس جمهور ایران به ریاض هستیم، گفت: همه وزارتخانه‌های دولتی عربستان موظفند که زمینه موفق این سفر را فراهم کنند.

آماده فعال کردن همه اسناد همکاری دوجانبه ایران و عربستان هستیم/ عربستان منتظر سفر رئیس‌جمهور ایران است
کد خبر: 628028
|
۱۴۰۲/۰۵/۲۶ ۲۲:۲۰:۱۴

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه امروز (پنجشنبه) ۲۶ مرداد ماه با فیصل بن فرحان همتای عربستانی خود در ریاض دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش فارس، امیرعبداللهیان در این دیدار با اشاره به اینکه این چهارمین دیدار وزرای خارجه بعد از دیدار در پکن است، ابراز خرسندی کرد که روابط دو کشور در مسیر درست خود قرار دارد.

وی افزود: لازم است زمینه‌های مختلف روابط دو کشور در راستای منافع مشترک فعال شود.

امیرعبداللهیان گفت: ما امروز در ریاض هستیم تا زمینه استمرار و پایداری روابط سازنده دو کشور را به صورت مشترک فراهم کنیم.

وزیر خارجه با اشاره به زمینه‌های مختلف همکاری دو کشور، پیشنهاد تشکیل کمیته‌های تخصصی مشترک همکاری در زمینه‌های مختلف مورد علاقه دوجانبه را مطرح کرد که مورد استقبال قرار گرفت.

امیرعبداللهیان همچنین آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای فعال سازی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور را اعلام کرد.

تشکیل شورای هماهنگی روابط دوجانبه به ریاست وزرای خارجه دو کشور، از دیگر مباحث مورد توجه و مشورت وزرای خارجه دو کشور به عنوان یکی از راه‌های سرعت بخشیدن به مناسبات دو کشور بود.

وزیر امور خارجه ایران مبارزه با تروریسم را در راستای امنیت مشترک دو کشور و کشورهای منطقه خواند و افزود: این موضوع می‌تواند یکی دیگر از زمینه‌های همکاری بین دو کشور باشد.

امیرعبداللهیان دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران برای همکاری دو کشور در زمینه‌های امنیتی، امداد و نجات، قضایی، زندانیان و امور کنسولی را تشریح کرد.

وی با اشاره به اهمیت موضوع محیط زیست و معضل گردوغبار بعنوان یک مشکل فراگیر اقلیمی، بر دعوت ایران از عربستان برای شرکت در نشست بین‌المللی مبارزه با گردوغبار در تهران تاکید کرد.

برگزاری نشست مشترک اتاق‌های بازرگانی دو کشور، فعال سازی خطوط پروازی، سرمایه گذاری مشترک، همکاری‌های علمی و پژوهشی، شرکت‌های دانش بنیان، مبارزه با قاچاق مواد مخدر، تبادل هیأت‌های نخبگانی، علمی و همچنین تیم‌های ورزشی دو کشور از دیگر موضوعات مطرح شده توسط وزیر امور خارجه ایران بود که مورد استقبال طرف عربستانی قرار گرفت.

وزیر امور خارجه ایران با اشاره به اهمیت همکاری‌های پارلمانی، بر لزوم زمینه سازی برای همکاری‌های دو کشور در این زمینه تاکید کرد.

وی در پاسخ به اعلام آمادگی طرف عربستانی برای میزبانی از رئیس جمهور ایران در عربستان، ضمن تشکر از دعوت به عمل آمده بر لزوم تلاش مشترک برای فراهم سازی زمینه‌های انجام موفق این سفر در زمان مناسب تاکید کرد.

وزیر امور خارجه ایران افزود: آماده فعال کردن همه اسناد همکاری دوجانبه هستیم و برای امضای اسناد جدید نیز منطبق با نیازهای توسعه روابط دو کشور آمادگی داریم. همچنین از سفر گردشگران سعودی به‌ ایران استقبال کرده و همه تسهیلات را برایشان فراهم می‌کنیم.

امیرعبداللهیان در خصوص مسائل منطقه‌ای نیز گفت: امنیت و توسعه در منطقه تفکیک ناپذیر است. ایران همواره از گفت‌وگو و مسیر سیاسی برای حل بحران‌ها استقبال می‌کند.

امیرعبداللهیان همچنین با تبیین مواضع ایران در خصوص فلسطین، آن را مسأله اصلی و مرکزی جهان اسلام توصیف کرد و رژیم صهیونیستی را تهدیدی دائمی برای امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و امنیت کشورهای اسلامی دانست. 

وزیر امور خارجه ایران با اشاره به رخدادهای ناگوار اخیر در اهانت به ساحت مقدس قرآن کریم در برخی کشورهای اروپایی، همکاری مشترک اخیر ایران و عربستان و عراق در برگزاری اجلاس فوق العاده وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی را اقدامی ارزشمند توصیف کرده و بر لزوم پیگیری و اجرایی کردن مصوبات آن به منظور تضمین بازدارندگی تأکید کرد.

وزیر امور خارجه ایران همچنین با تشکر از عربستان در میزبانی از حجاج ایرانی در سالجاری، ابراز امیدواری کرد که در گفت‌وگوهای آتی هیأت‌های حج دو کشور، در زمینه‌های مورد نیاز  برای تسهیل هر چه بیشتر سفر حج واجب و انجام عمره توافقات لازم به عمل آید.

فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان نیز ضمن ابراز خرسندی از این دیدار و تأکید بر اهمیت آن در پیشبرد هرچه بیشتر روابط دوجانبه، به نتایج مثبت گفت‌وگوها در سفر اخیر خود به تهران اشاره کرد و افزود: این دیدارها و گفتگوها و تلاش‌های مشترک برای گسترش روابط دو کشور مهم است و دو ملت باید این احساس را داشته باشند که روابط به نفع دو کشور در حال پیشرفت است.

وی ضمن تشریح دیدگاه‌های خود در خصوص موضوعات مطرح شده توسط وزیر امور خارجه ایران و طرح برخی پیشنهادات متقابل افزود: مهمترین سفری که منتظر آن هستیم و به گسترش روابط دو کشور کمک خواهد کرد، سفر جناب آقای رئیسی رئیس جمهور است و همه وزارتخانه‌های دولتی عربستان موظف هستند که زمینه موفق این سفر را فراهم کنند.

وزیر امور خارجه عربستان همچنین شهادت و مجروح شدن جمعی از زائران در حمله تروریستی شاهچراغ را به ملت و دولت ایران تسلیت گفت و افزود: این حمله محکوم است و تروریسم خطر مشترکی است که باید برای مقابله با آن تلاش کنیم.

وی علاوه بر اعلام آمادگی کشورش برای توسعه روابط در زمینه‌های دوجانبه، بر اهمیت تقویت همکاری‌های دو کشور در محافل و سازمان‌های بین‌المللی نیز تأکید کرد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها