کد خبر: 625406
|
۱۴۰۲/۰۵/۰۹ ۲۲:۴۵:۰۰
| |

احتمال حمله نظامی کشورهای آفریقایی و غربی به کودتاچیان هوادار روسیه در نیجر

اتحادیه اروپا اعلام کرد که همه تدابیری که گروه اکواس به عنوان واکنش به کودتا در نیجر انجام می دهد را تأیید می کند.

احتمال حمله نظامی کشورهای آفریقایی و غربی به کودتاچیان هوادار روسیه در نیجر
کد خبر: 625406
|
۱۴۰۲/۰۵/۰۹ ۲۲:۴۵:۰۰

رهبران جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (ECOWEST) روز یکشنبه در نشستی اضطراری علاوه بر اعمال تحریم‌های اقتصادی و  محدودیت‌های سفر علیه حکومت نظامی نیجر، شورشیان را در صورت عدم بازگشت محمد بازوم، رئیس جمهور برکنار شده این کشور به قدرت ظرف یک هفته، به اقدام نظامی تهدید کردند.

به گزارش جماران، جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا در بیانیه با اعلام این که در صورت برآورده نشدن خواسته‌هایش ظرف یک‌ هفته «تمام اقدامات لازم را برای برقراری حاکمیت قانون اساسی» در نیجر اتخاذ خواهد کرد، گفت: «این اقدامات ممکن است شامل به کارگیری نیروهای نظامی باشد. به همین خاطر فرماندهان نظامی کشورهای عضو باید سریعا با یکدیگر دیدار کنند.»

پیش از این، عبدالرحمان چیانی، رهبر شورشیان در بیانیه‌ای تلویزیونی ضمن هشدار نسبت به دخالت جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا و همچنین کشورهای اروپایی در امور داخلی نیجر گفته بود: «ما بار دیگر به جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا و یا هر ماجراجوی دیگر عزم راسخ خود را مبنی بر دفاع از سرزمین پدری‌مان تکرار می‌کنیم»

همچنین دولت فرانسه در واکنش به هجوم روز یکشنبه حامیان نظامیان شورشی به سفارت این کشور با تهدید حکومت نظامی نیجر به تلافی «فوری و سازش‌ناپذیر» در بیانیه‌ای اعلام کرد که هیچ تهدیدی علیه منافع و شهروندان فرانسه در نیجر را تحمل نخواهد کرد. 

در بیانیه دولت فرانسه آمده است: «هر کسی که به شهروندان، نظامیان، دیپلمات‌ها و یا پیگاه‌های فرانسه حمله کند، با تلافی سریع و سازش‌ناپذیر این کشور مواجه خواهد شد. فرانسه همچنین از همه اقدامات منطقه‌ای با هدف احیای حاکمیت قانون اساسی و بازگشت رئیس جمهوری منتخب به قدرت حمایت می‌کند.»

کودتاچیان نیجر اعلام کردند وزیر خارجه این کشور سندی را امضا کرد که به فرانسه اجازه می دهد برای آزادی بازوم رئیس جمهور این کشور به کاخ ریاست حمله کند.

در بیانیه کودتاچیان آمده است که در چارچوب یافتن راه ها و ابزار دخالت نظامی در نیجر، فرانسه با تبانی برخی از نیجری ها نشستی را با ستاد مشترک گارد ملی در نیجر برگزار کرد تا بتواند اجازه سیاسی و نظامی لازم را به دست آورد.

در همین حال، جوزب بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که همه تدابیری که گروه اکواس به عنوان واکنش به کودتا در نیجر انجام می دهد را تأیید می کند. 

گروه نظامی مزدور واگنر درحال حاضر در مالی در همسایگی نیجر فعالیت دارد و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به دنبال افزایش نفوذ این کشور در منطقه است.

با این‌حال هنوز مشخص نیست که آیا رهبر جدید حکومت نظامی به همراهی با مسکو خواهد پرداخت و یا به همکاری با شرکای غربی نیجر ادامه خواهد داد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها