کد خبر: 624703
|
۱۴۰۲/۰۵/۰۶ ۱۶:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

کودتا در نیجر، آیا این بار علیه فرانسه است؟

به نوشته یک رسانه اماراتی، تحولات چند روز اخیر در نیجر در کنار تاثیراتی که بر این کشور دارد، دامنه نفوذ فرانسه در آفریقا را محدود می‌کند.

کودتا در نیجر، آیا این بار علیه فرانسه است؟
کد خبر: 624703
|
۱۴۰۲/۰۵/۰۶ ۱۶:۰۰:۰۰

به نوشته یک رسانه اماراتی، تحولات چند روز اخیر در نیجر در کنار تاثیراتی که بر این کشور دارد، دامنه نفوذ فرانسه در آفریقا را محدود می‌کند.

به اعتقاد کارشناسان، بعد از رئیس‌جمهور نیجر، فرانسوی‌ها بزرگ‌ترین بازنده تحولات در این کشور آفریقایی محسوب می‌شوند و سیر حوادث در قاره سیاه نشان می‌دهد پاریس به تدریج در حال از دست دادن جایگاه خود در کشورهای آفریقایی است.

بر اساس گزارش‌های منتشرشده، کودتا علیه محمد بازوم رئیس‌جمهور نیجر از سوی گارد ریاست‌جمهوری انجام گرفته است؛ آنها ابتدا قصد داشتند رئیس ستاد ارتش را به ریاست جمهوری منصوب کنند اما او تا لحظه تهیه این نوشتار حاضر به قبول پیشنهاد کودتاچیان نشده است.

نیجر یکی از معدود کشورهای ساحل آفریقا بود که از دولتی برآمده از انتخابات بهره‌مند بود و بازوم در چارچوب یک انتخابات دموکراتیک به قدرت رسیده بود.

اما اختلافات دیرپا میان سیاستمداران و نظامیان در مورد نحوه تعامل با گرایش‌های رو به گسترش اسلام‌گرایانه در کشور و نیز نوع روابط با فرانسه منجر به این بحران شده است.

به گفته کارشناسان، نظامیان در کشور نیجر از لحاظ مواضع نسبت به نفوذ فرانسه با همتایان خود در کشورهای همسایه مالی و بورکینافاسو اختلاف دیدگاه دارند، نظامیان نیجر مخالف حضور و نفوذ فرانسه بودند و با برنامه‌های رئیس‌جهور بازوم در نزدیکی به فرانسه مخالفت می‌کردند.

در حال حاضر بین 1000 تا 1500 نیروی فرانسوی و چند صد نیروی آمریکایی در نیامی پایتخت این کشور حضور دارند.

اطلاعات رسمی حکایت از آن دارد که این نیروها در امر آموزش و مسلح کردن نیروهای نیجر فعالیت دارند و به آنها برای مبارزه با شورشیان مسلح اسلام‌گرا کمک می‌کنند.

به گمان این کارشناسان، با کنار رفتن رئیس‌جمهور بازوم از قدرت، نفوذ فرانسه و آمریکا نیز تضعیف خواهد شد، در حالی که برخی از مخالفان کودتا می‌گویند این اتفاق منجر به سوءاستفاده گروه‌های مسلح اسلام‌گرا از خلاء موجود و گسترش عملیات‌شان خواهد شد.

برخی از رسانه‌ها نیز احتمال دخالت گروه واگنر در این کودتا را وارد دانسته‌ و در چارچوب این سناریو، آن را در راستای کمک به برنامه‌های نفوذ روسیه در آفریقا تلقی می‌کنند.

به هر روی، نیجر نیز از جمله کشورهای کودتاخیز در آفریقا محسوب می‌شود؛ این کشور از زمان استقلال در سال 1961 چهار کودتای موفقیت‌آمیز به خود دیده و چندین کودتا نیز در این کشور شکست خورده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها