کد خبر: 620000
|
۱۴۰۲/۰۴/۰۷ ۱۱:۴۰:۲۵
| |

گزارش نشریه فارن‌پالیسی:

بعد از شورش واگنرها؛ ضعف سیاسی مسکو به بالاترین حد در تاریخ این کشور رسیده!

نشریه فارن‌پالیسی نوشت: بعد از شورش گروه واگنر، اگر چه مقامات روسیه بر وفاداری خود به پوتین تاکید کرده‌اند، اما با این حال ثبات سیاسی این کشور به شدت متزلزل به نظر می‌رسد.

بعد از شورش واگنرها؛ ضعف سیاسی مسکو به بالاترین حد در تاریخ این کشور رسیده!
کد خبر: 620000
|
۱۴۰۲/۰۴/۰۷ ۱۱:۴۰:۲۵

نشریه فارن‌پالیسی نوشت: بعد از شورش گروه واگنر، اگر چه مقامات روسیه بر وفاداری خود به پوتین تاکید کرده‌اند، اما با این حال ثبات سیاسی این کشور به شدت متزلزل به نظر می‌رسد.

به گزارش شفقنا از نشریه فارن‌پالیسی؛ پس از شورش گروه واگنر، به نظر می‌رسد که ضعف سیاسی مسکو به بالاترین حد در تاریخ این کشور رسیده است.

دو روز پس از این‌که یوگنی پریگوژین رهبر گروه شبه‌نظامی واگنر، ضمن تصرف و تسخیر شهر استراتژیک روستوف شروع به حرکت به سمت مسکو کرد، مقامات ارشد روسیه در اطراف ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه گرد آمده- و در دل این بحران از کرمانی حمایت کردند.

میخائیل میشوستین نخست‌وزیر روسیه در یک سخنرانی تلویزیونی در این زمینه گفت که «ما روس‌ها باید با هم و در کنار هم به عنوان یک گروه و یک تیم عمل کرده و بتوانیم وحدت همه نیروها را حفظ کنیم». با این حال بحران هنوز به پایان نرسیده است؛ و میشوستین اعتراف کرد که «کودتای آشکار گروه واگنر یک چالش بزرگ و مستقیم برای ثبات روسیه بود».

پوتین هم در سخنرانی خود ادعاهای بی‌دلیل نئونازی‌ها را تکرار کرد و با اشاره به کسانی که پای‌شان به شکلی فریبکارانه به ماجراجویی‌هایی جنایتکارانه کشیده شد، پایان بحران را وعده داد. پوتین هم‌چنین- احتمالاً هرچند نه به صراحت- نقش جنگجویان گروه واگنر- نه رهبر این گروه- را در جریان جنگ اوکراین مورد تأیید قرار داد.

این جنجال بزرگ در ساعات پایانی هفته گذشته آغاز شد، زمانی که پریگوژین نیروهای نظامی روسیه را متهم کرد که با یک حمله موشکی هدفمند و عامدانه باعث کشته شدن شماری از نیروهای واگنر شده‌اند. پریگوژین در تمام چهارده ماه گذشته همراه با پوتین و دیگر مقامات کرملین نقش مهمی در پیگیری هدف پیروزی روسیه در اوکراین ایفا کرده، اما او در عین حال در این مدت هم‌چون خاری در چشم پوتین بوده است. با این حال جنجال از روز جمعه با افزایش و تشدید انتقادات او شدت گرفت- که رهبر روسیه را متهم کرد که در فوریه 2022 پیش از آغاز حمله تمام‌عیار به اوکراین به مقامات ارشد کشورش دروغ گفته است. پریگوژین بعد از این ادعا به همراه ده‌ها تانک و خودروهای نظامی به سمت مسکو حرکت کرد.

لوسیان کیم کارشناس فارن‌پالیسی در زمینه مسائل روسیه در این زمینه می‌گوید: «این موضوع که ارتش پریگوژین توانست صدها مایل بدون هیچ مانعی به سمت مسکو حرکت کند، نشان می‌دهد که کرملین- به ویژه حالا که بهترین نیروهایش مشغول جنگ در اوکراین هستند- فاقد امکانات لازم برای سرکوب هر گونه شورش داخلی است».

پریگوژین فردای آن روز از این نیز چند گام فراتر گذاشت و خواستار برکناری سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه و والری گراسیموف فرمانده ارتش این کشور شد. اگرچه مقامات روسیه دو روز بعد از این خواسته‌ها ویدئویی از شویگو منتشر و تصاویر او را در حال بازدید از واحد‌های نظامی به نمایش گذاشتند- که در واقع اولین حضور رسانه‌ای او پس از تلاش پریگوژین برای شورش بود- اما با این حال هنوز مشخص نشده که آیا کرملین درخواست‌های پریگوژین را مورد پذیرش قرار خواهد داد یا خیر.

به هر حال؛ روز شنبه گذشته نیروهای شبه‌نظامی پریگوژین از طریق مذاکره با الکساندر لوکاشنکو رئیس‌جمهور بلاروس تضمین گرفتند که جنگجویان واگنر در صورت عقب‌نشینی و بازگشت به مواضع خود از مصونیت بهره‌مند خواهند شد. خود پریگوژین هم قرار است به بلاروس رفته و در مقابل لغو اتهامات جنایی از جانب دولت روسیه، تن به نوعی تبعید بدهد. ولی به رغم این تصمیمات، روز گذشته کرملین اعلام کرد که تحقیقات بیشتری در مورد شورش گروه واگنر در دستور کار قرار خواهد داد. البته در واکنش به شایعاتی که در این زمینه منتشر شده، پریگوژین هر گونه تلاشی در راستای سرنگونی ولادیمیر پوتین را تکذیب کرده است، با این که این مقام نزدیک به رهبر روسیه در این چند روز انتقاداتش را از ارتش روسیه دو چندان کرده است.

روز دوشنبه، جوزپ بورل نماینده ارشد اتحادیه اروپا گفت که ارتش روسیه بعد از این جنجال شکننده‌تر از همیشه به نظر می‌رسد.

به گفته این مقام سیاسی؛ «این که یک قدرت هسته‌ای مانند روسیه وارد مرحله بی‌ثباتی سیاسی شود، اتفاق مناسب و خوبی نیست».

هم‌زمان ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین نیز اذعان می‌کند که درگیری‌های داخلی روسیه این کشور را در برابر پیشرفت‌های اوکراین آسیب‌پذیر خواهد کرد.

زلنسکی در این زمینه در توئیتی نوشت: «روسیه مدت‌های مدیدی بود که با استفاده از تبلیغات سعی داشت ضعف و حماقت دولتش را بپوشاند. امروزه روز ولی هرج و مرج آن‌قدر زیاد شده که دیگر با هیچ دروغی نمی‌توان آن را پنهان کرد».

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها