کد خبر: 617686
|
۱۴۰۲/۰۳/۲۴ ۱۹:۵۵:۲۰
| |

نشریه پولتیکو:

احتمال تجدید حیات «امپراتوری مجارستان- اتریش» در پی جنگ اوکراین!

نشریه پولتیکو در گزارشی تحلیل کرده که باتوجه به شرایط کنونی دنیا احتمال شکل‌گیری امپراتوری اتریش-مجارستان دور از ذهن نیست.

احتمال تجدید حیات «امپراتوری مجارستان- اتریش» در پی جنگ اوکراین!
کد خبر: 617686
|
۱۴۰۲/۰۳/۲۴ ۱۹:۵۵:۲۰

جنگ اوکراین می‌تواند یک بار دیگر در اروپا قدرتی مانند امپراتوری مجارستان-اتریش به وجود آورده و به قدرتی قابل توجه تبدیل کند. این نشریه در توضیح این احتمال نوشته که تعداد سیاستمداران طرفدار روسیه- در مایه‌های ویکتور اوربان مجارستانی- در کشورهایی چون اتریش و اسلواکی در حال افزایش است.

به گزارش شفقنا، هربرت کیکل سیاستمدار اتریشی- به عنوان یک نظریه‌پرداز سیاسی طرفدار روسیه و ضدآمریکا که در زمان همه‌گیری کرونا از روش‌های درمانی سنتی برای مقابله با این بیماری دفاع می‌کرد- به دنبال این است که این کشور محصور در کوه‌های آلپ را به دژی در برابر مهاجرت تبدیل کند.

حزب راست افراطی آزادی به رهبری کیکل از نوامبر گذشته به این سو چندین و چند بار در نظرسنجی‌های سراسری اتریش پیشتاز بوده است. دلیل این موفقیت البته چیزی نیست جز تورم سرسام‌آور و افزایش شدید درخواست‌های پناهندگی، که به افزایش نارضایتی مردم از دولت فعلی منجر شده- که با ائتلاف حزب سبزها با حزب راست میانه خلق اتریش روی کار آمده است. در دل این نارضایتی عمومی، در حالی که حزب سوسیال دموکرات به عنوان یکی از احزاب اصلی اپوزیسیون گرفتار درگیری‌های داخلی است، حزب کیکل بهترین شانس را برای کسب قدرت به دست آورده است.

اتریش البته تنها کشور منطقه نیست که استعداد ابتلا به اوربانیسم را دارد. اسلواکی نیز در همسایگی این کشور در آستانه احیای پوپولیسم است. در این کشور هم حزب راست به رهبری رابرت فیکوی طرفدار روسیه- نخست‌وزیر سابق کشور که در سال 2018 به دلیل موج اعتراضات مردمی ناشی از قتل وحشیانه یک خبرنگار تحقیقی از قدرت کنار گذاشته شد- در نظرسنجی‌های انتخابات ریاست جمهوری که در ماه سپتامبر برگزار خواهد شد، پیشتاز است. فیکو قول داده که در صورتی که انتخاب شود، به حمایت نظامی اسلواکی از اوکراین پایان خواهد داد.

مقامات اروپایی هشدار می‌دهند که پیروزی نیروهای سیاسی طرفدار روسیه در اسلواکی و اتریش قدرت ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه را علیه اوکراین افزایش داده و باعث تضعیف تحریم‌ها و تلاش‌های اتحادیه اروپا برای کمک به اوکراین خواهد شد.

یکی از مقامات ارشد کمیسیون اروپا که اهل این منطقه است، به صراحت می‌گوید که «این اتفاق یک فاجعه بزرگ خواهد بود».

علاوه بر این، حمایت‌های مردمی از حزب آزادی در گذشته بی‌ثبات بوده و این جهش اخیر به احتمال زیاد بیشتر ناشی از ناامیدی مردم این کشور از ناکارآمدی دولت فعلی است، نه امیدواریی آن‌ها به تجدید حیات راست‌های افراطی.با این حال نمی‌‌توان چشم بر عملکرد اخیر این حزب بست.

روبرتا متسولا رئیس پارلمان اتحادیه اروپا هفته گذشته به یکی از روزنامه‌های اتریش گفت که «در مورد این که آیا کیکل برای پست وزارت مناسب است یا نه، تردیدهای جدی وجود دارد».

او گفت: «کیکل به وضوح چهره قابل اعتمادی نیست». با این حال او در نظرسنجی‌های جدید وضعیت قابل قبولی دارد.

با این حال کیکل به تازگی به رسانه‌ها گفته: «من برای این رهبر حزب نشده‌ام که در نظرسنجی‌ها محبوب‌تر از بقیه باشم، بلکه هدف من پیروزی در انتخابات است».

کیکل قول داده است که از حق وتوی اتریش در شورای اروپا استفاده کند تا تحریم‌های بی‌منطق اتحادیه اروپا علیه روسیه را لغو کند.

کیکل در سفر به بوداپست در گفتگو با منبع الهامش ویکتور اوربان هدف اصلی خود مبنی بر تبدیل اتریش به یک مجارستان دیگر را پنهان نکرد و مجارستان را به عنوان «پناهگاه استقلال و مقاومت ملی در برابر مداخله گلوبالیست‌های بروکسل» مورد ستایش قرار داد.

حزب آزادی- که نازی‌های سابق در دهه 1950 تأسیس کرده‌اند- دارای روابطی دیرینه با روسیه است و رهبر سابق این حزب در سال 2016 با حزب روسیه متحد پوتین قرارداد مشارکت امضا کرده بود.

اگرچه کیکل اصرار دارد که این قرارداد منقضی شده است، اما او و دیگر مقامات حزب آزادی تمایل خود به روسیه را پنهان نمی‌کنند. به عنوان مثال این حزب در پارلمان اتریش از زمان آغاز جنگ تمام‌عیار پوتین در اوکراین، ده‌ها قطعنامه مختلف به طرفداری از روسیه صادر کرده و در عین حال در بیانیه‌های مطبوعاتی پرشماری خواستار لغو تحریم‌ها علیه روسیه شده است..

با این حال مهاجرت هم‌چنان موضوع اصلی حزب آزادی است. به خصوص که تعداد درخواست‌های پناهندگی در اتریش در سال گذشته سه برابر شده- که بیشترین درصد افزایش در اتحادیه اروپا محسوب می‌شود.

دیگر طرح اجباری حزب کیکل مجبور کردن کودکان به آلمانی صحبت کردن در زمین‌های بازی مدرسه است.

چنین سیاست‌ها و ایده‌هایی با این که اغلب با تمسخر رسانه‌های اتریشی مواجه می‌شوند، اما به نظر مورد پسند بسیاری از رای‌دهندگان واقع شده‌اند.

در ژانویه، این حزب در یک نظرسنجی منطقه‌ای در بزرگ‌ترین ایالت کشور، با این که دوم شد، اما مهم این بود که توانست اکثریت مطلق تقریباً همیشگی حزب مردم را بشکند. این امر باعث شد حداقل در این ایالت راست میانه مجبور به پذیرش ائتلاف با راست افراطی شود. سناریوی مشابهی هم چند هفته بعد در ایالت سالزبورگ رقم خورد و حزب آزادی توانست وارد دولت منطقه‌ای شود.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها