کد خبر: 617182
|
۱۴۰۲/۰۳/۲۲ ۰۴:۴۰:۰۰
| |

پیش‌بینی محققان:

دنیا در آستانه تجربه یک «انقراض گسترده» دیگر است

به اعتقاد برخی از محققان، کاهش تنوع زیستی در جهان چنان سرعت گرفته که به نظر می‌رسد دنیا در حال نزدیک شدن به یک «بحران انقراض» دیگر است.

دنیا در آستانه تجربه یک «انقراض گسترده» دیگر است
کد خبر: 617182
|
۱۴۰۲/۰۳/۲۲ ۰۴:۴۰:۰۰

نسل بشر بسیاری از حیات وحش موجود روی زمین را از بین برده است. این امر چنان ملموس است که بعضی از دانشمندان استدلال می‌کنند که می‌توان گفت که تحت تاثیر فعالیت‌های انسانی ششمین رویداد انقراض دسته جمعی جهان کلید خورده است.

به گزارش شفقنا، نویسندگان این مطالعه که ماه گذشته در مجله نقدهای بیولوژیکی منتشر شد، با تجزیه و تحلیل بیش از 71000 گونه جانوری- متشکل از پستانداران، پرندگان، خزندگان، دوزیستان، ماهی‌ها و حشرات- تلاش کرده‌اند رشد جمعیت آن‌ها را در طول زمان ارزیابی کنند.

این محققان در جریان این مطالعه متوجه شدند که در حال حاضر 49٪ از گونه‌های جانوری شرایط پایداری دارند و این در حالی است که جمعیت 48٪ از این گونه‌ها نیز در حال کاهش است. در این میان در سال‌های اخیر جمعیت تنها 3٪ از گونه‌های جانوری در حال افزایش بوده است.

کمیته ارزیابی اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت با تحلیل شرایط جمعیتی و مسایل مربوط به ریسک انقراض بیش از 150300 گونه جانوری اعلام کرده‌اند که 28 درصد از این گونه‌ها در معرض خطر انقراض قرار دارند.

دانیل پینچیرا دونوسو که یکی از نویسندگان این تحقیق است، می‌گوید: «جمعیت‌های جانوری به طور مداوم از بین می‌روند و ناپدید می‌شوند تا راه را برای گونه‌های جدید باز کنند؛ ولی این مطالعه جدید نشان می‌دهد که تنوع زیستی واقعاً در حال کاهش است، چرا که تعداد گونه‌های در حال کاهش جمعیت بسیار بیشتر از گونه‌هایی است که جمعیت‌شان در حال افزایش است».

او در ادامه می‌گوید که مشکل این انقراض خاص این است که دارد با سرعت زیادی اتفاق می‌افتد: «گونه‌های جدید زمان کافی برای تکامل ندارند- تا بتوانند جایگاه گونه‌های در حال ناپدید شدن را تصاحب کرده و جایگزین آن‌ها شوند. در نتیجه ما تنها و تنها می‌بازیم و انواع گونه‌ها را از دست می‌دهیم و شاهد جایگزینی گونه‌های دیگر نمی‌شویم.»

نویسندگان این پژوهش هم‌چنین به این نتیجه رسیده‌اند که فهرست قرمز اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت تا حد زیادی خطر کاهش تنوع زیستی را دست‌کم گرفته و کم‌اهمیت جلوه داده است، چرا که بیش از 33٪ از گونه‌هایی که این اتحادیه به عنوان «دور از خطر» طبقه‌بندی کرده، در واقع در حال کاهش جمعیت هستند. 

نویسندگان این پژوهش نوشته‌اند: «در مجموع یافته‌های ما این هشدار را تقویت می‌کنند که تنوع زیستی در آستانه یک بحران انقراض است». به گفته این دانشمندان؛ «این موضوع تبعات و پیامدهای اکولوژیکی و اکوسیستمی وسیع و گسترده‌ای خواهد داشت».

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها