کد خبر: 614776
|
۱۴۰۲/۰۳/۰۷ ۱۶:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

غزه یا کرانه باختری، کدام یک بیشتر تل‌آویو را نگران می‌کند؟

در حالی که برخی از کارشناسان اسرائیلی نوار غزه را بزرگ‌ترین چالش امنیتی اسرائیل با فلسطینیان به حساب می‌آورند اما تعداد کارشناسان و تحلیلگران اسرائیلی که کرانه باختری را کانون نگرانی جدید اسرائیل می‌دانند نیز روزبه‌روز افزایش پیدا می‌کند.

غزه یا کرانه باختری، کدام یک بیشتر تل‌آویو را نگران می‌کند؟
کد خبر: 614776
|
۱۴۰۲/۰۳/۰۷ ۱۶:۰۰:۰۰

سید عماد حسینی- در حالی که برخی از کارشناسان اسرائیلی نوار غزه را بزرگ‌ترین چالش امنیتی اسرائیل با فلسطینیان به حساب می‌آورند اما تعداد کارشناسان و تحلیلگران اسرائیلی که کرانه باختری را کانون نگرانی جدید اسرائیل می‌دانند نیز روزبه‌روز افزایش پیدا می‌کند.

با نگاهی به یادداشت‌های رسانه‌های اسرائیلی درمی‌یابیم محافل امنیتی و نظامی این رژیم به همان اندازه که از موشک‌های فلسطینیان در نوار غزه بیمناک هستند، از شکل‌گیری انتفاضه‌ای گسترده در کرانه باختری هم وحشت‌زده‌اند. انتفاضه‌ای که به دلیل ساخت شهرک‌های صهیونیست‌نشین در کرانه باختری و نزدیک بودن صهیونیست‌ها به مراکز تجمع فلسطینیان می‌تواند به پاشنه آشیل امنیتی اسرائیل مبدل شود.

به بیانی روشن‌تر، اگرچه موشک‌های مقاومت می‌توانند ضربات سنگینی به ثبات و امنیت اسرائیل وارد کنند، اما تجربه نشان داده است حداقل طی یک دهه اخیر این درگیری‌ها از لحاظ زمانی بسیار محدود و طی چند روز یا حداکثر چند هفته به پایان می‌رسند، در حالی که در صورت به راه افتادن یک انتفاضه فراگیر همانند آنچه در انتفاضه‌های اول و دوم شاهد بودیم، ساختار امنیتی اسرائیل با چالش بلندمدت بسیار شدیدی مواجه خواهد شد.

در این بین نقش‌آفرینی تشکیلات خودگردان به منظور جلوگیری از ایجاد چنین معضلی برای اسرائیل حائز اهمیت است.

با توجه به نقش مهمی که تشکیلات خودگردان به عنوان حلقه اول مقابله با مبارزان فلسطینی در حفظ امنیت اسرائیل ایفا می‌کند، نگرانی از فروپاشی آن به ویژه بعد از بالا گرفتن حرف و حدیث‌ها درباره نزدیک شدن محمود عباس رئیس این ساختار به روزهای واپسین عمرش، به دغدغه بزرگ مسئولان اسرائیل تبدیل شده است.

به اعتقاد کارشناسان اسرائیلی، فروپاشی تشکیلات خودگردان تبعات جبران‌ناپذیری برای امنیت اسرائیل به دنبال خواهد داشت.

از منظر آنها، نبود تشکیلات خودگردان حتی برای یک روز هم به نفع اسرائیل نیست، زیرا از لحظه فروپاشی آن کرانه باختری دچار هرج‌ومرج (بخوانید انتفاضه) گسترده‌ای شده که عواقب خوبی برای اسرائیل به همراه نخواهد داشت و احتمال تشکیل ساختاری جایگزین که اصلاً مورد پسند اسرائیل هم نیست، افزایش پیدا می‌کند.

همان‌طور که جنگ بعدی با نوار غزه امری حتمی اما بدون تاریخِ مشخص است، شکل‌گیری انتفاضه بعدی در کرانه باختری هم مساله‌ای انکارناپذیر است و تلاش اسرائیل و به تبع آن تشکیلات خودگردان، تنها در راستای به تاخیر انداختن هرچه بیشتر زمان وقوع آن است، گرچه تصور نمی‌شود این امر چندان به درازا بکشد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها