کد خبر: 612545
|
۱۴۰۲/۰۲/۲۳ ۰۹:۰۱:۳۷
| |

برای اولین‌بار؛ سفر یک دیپلمات چینی به کی‌یف برای برقراری صلح

برای نخستین بار از زمان آغاز جنگ اوکراین، یک دیپلمات ارشد چین برای رایزنی درباره یک راه‌حل صلح‌آمیز به کی‌یف می‌رود. پیش از این سفر، رئیس جمهوری اوکراین ابتدا به رم و پس از آن به برلین خواهد رفت.

برای اولین‌بار؛ سفر یک دیپلمات چینی به کی‌یف برای برقراری صلح
کد خبر: 612545
|
۱۴۰۲/۰۲/۲۳ ۰۹:۰۱:۳۷

برای نخستین بار از زمان آغاز جنگ اوکراین، یک دیپلمات ارشد چین برای رایزنی درباره یک راه‌حل صلح‌آمیز به کی‌یف می‌رود. پیش از این سفر، رئیس جمهوری اوکراین ابتدا به رم و پس از آن به برلین خواهد رفت.

به گزارش دویچه وله، رئیس جمهوری چین حدود دو هفته پیش در یک گفت‌وگوی تلفنی با همتای اوکراینی خود، ولودیمیر زلنسکی اعلام کرد فرستاده ویژه پکن به زودی به کی‌یف اعزام می‌شود.

شی جین‌پینگ درباره جزئیات این سفر و تاریخ دقیق آن چیزی نگفته بود اما منابع خبری روز جمعه، ۲۲ اردیبهشت (۱۲ مه) اعلام کردند فرستاده چین روز دوشنبه وارد کی‌یف می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت خارجه چین می‌گوید لی هوی، مسئول ارشد امور اوراسیا از روز دوشنبه به اوکراین، لهستان، آلمان، فرانسه و روسیه سفر می‌کند تا درباره یافتن یک راه‌حل صلح‌آمیز برای خاتمه دادن به جنگ اوکراین رایزنی کند.

چین ۲۴ فوریه و در نخستین سالروز تجاوز نظامیان روسی به اوکراین ابتکار عملی برای خاتمه دادن به درگیری‌ها ارائه کرد که با استقبال کی‌یف و متحدان غربی‌اش روبرو نشد.

وزارت خارجه چین می‌گوید سفر لی هوی به کشورهای مرتبط با بحران اوکراین بیانگر تعهد پکن به صلح و راه‌حل‌های مبتنی بر گفت‌وگو است.

سخنگوی وزارت خارجه چین در جمع خبرنگاران گفت، پکن همچنان آماده است برای تحقق اجماع بین‌المللی در مورد آتش‌بس، خاتمه دادن به جنگ، آغاز گفت‌وگوهای صلح و پرهیز از بحرانی‌تر شدن وضعیت نقش سازنده‌ای بر عهده بگیرد.

چین مدعی است در ارتباط با جنگ اوکراین موضع بی‌طرفانه‌ای دارد اما کشورهای غربی در درستی این ادعا تردید دارند زیرا این کشور تا کنون به طور رسمی تجاوز نظامیان روسی به اوکراین را محکوم نکرده‌اند.

در ابتکار عمل ۱۲ ماده‌ای چین درباره اوکراین تحریم‌های گسترده غرب علیه روسیه و "ذهنیت دوران جنگ سرد" نکوهش شده است.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید کشورهای غربی معرفی لی هوی به عنوان نماینده ویژه چین برای رایزنی درباره بحران اوکراین را نیز با تردید نگاه می‌کنند.

این دیپلمات ارشد از سال ۲۰۰۹ به مدت ده سال سفیر پکن در مسکو بود و سال ۲۰۱۹ ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه نشان دوستی این کشور را به او اهدا کرد.

همچنین سران چین و روسیه در دیداری که در ماه مارس در مسکو داشتند بر دوستی و همبستگی دو کشور تاکید کردند که این مسئله نیز تردیدها نسبت به بی‌طرفی پکن و نقش میانجیگری آن را افزایش داده است.

شی جین‌پینگ در ماه آوریل و برای نخستین‌بار ۱۴ ماه پس از آغاز تجاوز روسیه با همتای اوکراینی خود تلفنی گفت‌وگو کرد. زلنسکی این گفت‌وگو را گامی موثر برای تقویت روابط دو کشور توصیف کرد.

همزمان با این تحولات ولودیمیر زلنسکی در ادامه سفرهای خارجی خود روز شنبه وارد شهر رم، پایتخت ایتالیا می‌شود.

دفتر سرجیو ماتارلا، رئیس جمهوری ایتالیا روز جمعه تائید کرد که قرار است او با زلنسکی دیدار کند. به نوشته رسانه‌های ایتالیایی زلنسکی در این سفر با جورجیا ملونی، نخست‌وزیر ایتالیا و پاپ فرانسیس نیز دیدار خواهد کرد.

گفته می‌شود رئیس جمهوری اوکراین در ادامه این سفر وارد آلمان می‌شود و روز یک‌شنبه در مراسمی در شهر آخن جایزه بین‌المللی معتبر کارل به او اهدا خواهد شد. این جایزه از سال ۱۹۵۰ به شخصیت‌هایی اعطا می‌شود که برای همبستگی و وحدت اروپا تلاش می‌کنند.

خبر سفر زلنسکی به آلمان را در روزهای نخست ماه مه برخی رسانه‌های آلمانی به نقل از منابع امنیتی در برلین اعلام کرده بودند.

بنابر گزارش‌ها مقام‌های امنیتی و اطلاعاتی اوکراین از درز کردن زودهنگام خبر سفر احتمالی زلنسکی به برلین بسیار برآشفته شدند و هشدار دادند که این "اقدام غیرمسئولانه" ممکن است به لغو این برنامه منجر شود.

با این حال مطابق شواهد این سفر تحت تدابیر شدید امنیتی انجام خواهد شد و اولاف شولتس، صدراعظم آلمان روز یک‌شنبه به طور رسمی از زلنسکی استقبال می‌کند.

در روزهای اخیر نبرد بر سر شهر باخموت در استان دونتسک در شرق اوکراین که تقریبا به طور کامل در محاصره نیروهای روسی و متحدان مسکو قرار داشت وارد مرحله تازه‌ای شده است.

در ماه‌های گذشته شبه نظامیان ارتش خصوصی موسوم به گروه واگنر در نبردهای اطراف باخموت نقشی محوری بر عهده داشته‌اند.

یوگنی پریگوژین، رئیس گروه واگنر و از دوستان نزدیک پوتین پنجم ماه مه در بیانیه‌ای اعلام کرده در صورت ادامه بی‌توجهی مسکو نیروهاینش پنج روز دیگر از باخموت عقب‌نشینی می‌کنند.

او تاکید کرده بود که نیروهای تحت فرمانش بدون دریافت مهماتی که به شدت به آنها نیاز دارند با خطر تلف شدن بیهوده روبرو هستند.

پریگوژین پیش از این نیز وزارت دفاع و ستاد فرماندهی نیروهای مسلح روسیه را متهم کرده بود که با پشتیبانی ناکافی و عدم ارسال مهمات و تجهیزات لازم، نیروهایش را در وضعیت دشواری قرار داده‌اند.

فرماندهی نیروهای نظامی شرق اوکراین روز پنج‌شنبه اعلام کرد ضد حمله در اطراف باحموت آغاز شده و سربازان اوکراینی در حال عقب راندن نیروهای اشغالگر هستند.

اوکراین از مدت‌ها پیش خود را آماده یک ضدحمله گسترده علیه نظامیان روسی و متحدان مسکو می‌کند. زلنسکی روز گذشته اعلام کرد این ضدحمله تا دریافت تسلیحات مورد نیاز اندکی به تاخیر می‌افتد.

به رغم این، یوگنی پریگوژین می‌گوید ضد حمله نیروهای اوکراینی آغاز شده و در مناطقی موفقیت‌آمیز بوده است. برخی وبلاگ‌نویسان نظامی روسی نیز این خبر را تائید کرده‌اند اما وزارت دفاع روسیه پیشروی نیروهای اوکراینی در مناطق اشغالی را تکذیب کرده است.

وزارت دفاع اوکراین روز جمعه اعلام کرد نیروهای نظامی این کشور موفق به آزادسازی حدود دو کیلومتر مربع از مناطق اشغالی شهر باخموت شده‌اند.

فرمانده گروه واگنر نیز با ابراز نگرانی از محاصره کامل نیروهای روسی در یک نامه سرگشاده از سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه خواست به مناطق اشغالی باخموت سفر کند تا تصویری واقعی از وضعیت به دست آورد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها