کد خبر: 609564
|
۱۴۰۲/۰۲/۰۶ ۱۴:۴۳:۴۷
| |

چین در حال توسعه بزرگترین زرادخانه اتمی خود است

در پی تشدید تنش‌ها میان ایالات متحده و چین، کارشناسان می‌گویند که پکن در حال توسعه بزرگترین زرادخانه اتمی خود است.

چین در حال توسعه بزرگترین زرادخانه اتمی خود است
کد خبر: 609564
|
۱۴۰۲/۰۲/۰۶ ۱۴:۴۳:۴۷

کارشناسان می‌گویند که چین در حال پیشبرد بزرگترین توسعه زرادخانه اتمی خود است و با توجه به احتمال هرگونه درگیری با ایالات متحده در آینده، در حال به روزرسانی بازدارندگی اتمی خود است.

به گزارش فارس، وبگاه روزنامه اینسایدر در این خصوص گزارش کرد، اندیشکده «سیپری» (SIPRI) برآورد کرده است که چین حدود ۳۵۰ کلاهک اتمی دارد که البته  در مقایسه با ذخایر کلاهک اتمی روسیه و ایالات متحده بسیار کوچک است.

با این‌حال، طبق برآورد پنتاگون که در ماه نوامبر سال گذشته میلادی منتشر شد، چین به سرعت در حال رشد است و می‌تواند تا سال ۲۰۳۵، یک‌هزار و پانصد کلاهک اتمی داشته باشد.

«مت کوردا» از فدراسیون دانشمندان آمریکایی به خبرگزاری فرانسه گفت: «به نظر می رسد چین دیگر تنها به چند صد سلاح اتمی برای تضمین امنیت خود قانع نیست».

چین از زمان اولین آزمایش اتمی خود در سال ۱۹۶۴، به حفظ زرادخانه نسبتاً متوسط خود راضی بوده و معتقد است که هرگز اولین کسی نخواهد بود که از سلاح‌های اتمی در یک درگیری استفاده می‌کند.

با این‌حال در سال‌های اخیر، تحت ریاست‌جمهوری «شی جینپینگ» در سال‌های اخیر، یک حرکت بزرگ مدرن‌سازی نظامی در چین آغاز شده است که شامل ارتقای تسلیحات اتمی این کشور می‌شود تا نه تنها با دشمنان مقابله کند بلکه در صورت شکست بازدارندگی، قادر به ضدحمله نیز باشد.

«دیوید لوگان» استادیار دانشکده جنگ نیروی دریایی ایالات متحده به خبرگزاری فرانسه گفت: «چین در حال انجام مهم‌ترین توسعه و نوسازی نیروهای هسته‌ای خود در تاریخ این کشور است. این امر شامل نه تنها افزایش تولید کلاهک‌ها بلکه ارتقای توانایی ارسال آن‌ها با سه گانه اتمی موشک، هواپیما و زیردریایی است».

«اریک هگین بوتهام» محقق مرکز مطالعات بین‌المللی MIT به خبرگزاری فرانسه گفت: «تغییراتی که در حال شکل‌گیری و انجام است بسیار مهم است و چین را از کشوری که دارای توانایی تلافی‌جویانه اتمی است به سومین قدرت اتمی بزرگ جهان تبدیل خواهد کرد».

وی ادامه داد: « این اولین بار در تاریخ خواهد بود که قدرت‌های بزرگ اتمی باید نه یک رقیب اتمی بالقوه، بلکه دو رقیب بالفعل را در نظر بگیرند و پیامدهایی برای برنامه‌ریزی اتمی و ثبات در همه جا خواهد داشت».

طبق گزارش سال گذشته پنتاگون، چین بسرعت در حال ساخت تأسیسات پرتاب موشک‌های بالستیک قاره‌پیما با مجموع بیش از سیصد سیلو است.

طبق این گزارش، علی‌رغم آن‌که داده‌ها در دسترس عموم نیست اما کمپین بین‌المللی لغو سلاح‌های اتمی برآورد کرده است که چین در سال ۲۰۲۱، ۱۱.۷ میلیارد دلار برای برنامه اتمی خود هزینه کرده که این کمتر از یک سوم هزینه ای که تصور می شد ایالات متحده هزینه کرده است.

با این‌حال، این طور که در این گزارش آمده است، مقامات ارشد انرژی اتمی روسیه موافقت کردند که به چین در تکمیل «رآکتورهای سریع» کمک کنند، که قادر است مواد شکافت پذیر را با سرعتی بسیار بیشتر از مصرف آنها تولید کنند.

در سال‌های اخیر تنش‌ها میان ایالات متحده آمریکا و چین در خصوص طیفی از موضوعات از جمله اتهام‌زنی واشنگتن به پکن در خصوص گسترش ویروس کرونا، اقدامات تحریک‌آمیز ایالات متحده در تنگه تایوان و سفر جنجالی مقام‌های این کشور به این جزیره و ساقط کردن بالن چین که واشنگتن مدعی بود جاسوسی بوده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها