کد خبر: 609371
|
۱۴۰۲/۰۲/۰۵ ۱۶:۲۵:۵۵
| |

نقشه احمد مسعود برای مقابله با طالبان

احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان می‌گوید جهان برای بحران کنونی افغانستان طرحی ندارد و شهروندان این کشور باید خود برای تغییر وضعیت، اقدام کنند.

نقشه احمد مسعود برای مقابله با طالبان
کد خبر: 609371
|
۱۴۰۲/۰۲/۰۵ ۱۶:۲۵:۵۵

شماری از چهره های سیاسی مخالف گروه طالبان، برای دومین بار در شهر وین، پایتخت اتریش، گردهم آمده‌اند تا در مورد وضعیت سیاسی این کشور گفتگو کنند.

به گزارش خبرگزاری شفقنا افغانستان، این نشست که از سوی انستیتوت امور بین المللی اتریش برگزار شده، بیش از 30 تن از چهره های سیاسی افغانستان را گردهم آورده است.

بر اساس اطلاعات منتشر شده، در این نشست احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی، احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی، رنگین دادفر سپنتا، وزیر  امور خارجه پیشین، زلمی رسول، مشاور شورای امنیت ملی پیشین، فوزیه کوفی، شاه‌گل رضایی، شکریه بارکزی و انارکلی هنریار، اعضای شورای ملی دولت پیشین، فضل احمد معنوی، وزیر عدلیه و نوررحمان اخلاقی، وزیر کار و امور اجتماعی در دولت پیشین افغانستان اشتراک کرده اند.

شماری از چهره های سیاسی دیگر، از جمله محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان، صلاح الدین ربانی، رهبر حزب جمعیت اسلامی افغانستان و تعدادی دیگر از چهره های سیاسی که در ترکیه بسر می برند، در این نشست دعوت شده بودند، اما به دلیل تأخیر در صدور ویزا از سوی دولت اتریش، نتوانستند در این نشست حضور یابند و به صورت مجازی اشتراک خواهند کرد.

این نشست روز دوشنبه آغاز شد و قرار است که روز چهارشنبه پایان یابد و اشتراک کنندگان در یک کنفرانس خبری، در مورد برآیند آن به خبرنگاران معلومات دهند.

آرزوی تشکیل ائتلاف بزرگ ضد طالبانی

احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان در سخنرانی خود در دومین نشست وین، اظهار امیدواری کرد که یک «ائتلاف بزرگ» علیه گروه طالبان شکل گیرد. رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان افزوده که گروه هایی که برای یک هدف مبارزه می کنند، باید هم صدا شوند و تأکید کرده که «آغوش همه برای اتحاد باز است».

او همچنین گفته است که جهان برای بحران کنونی افغانستان طرحی ندارد و شهروندان این کشور باید خود برای تغییر وضعیت، اقدام کنند.

آقای مسعود گفته است که «آن ‌هایی که جویای دموکراسی ‌اند و آن ‌هایی که اهداف امنیتی خود را دنبال می‌کنند، طرحی برای افغانستان ندارند. شرق و غرب برنامه‌ای [برای افغانستان] ندارند و هر کاری که باید انجام شود، خود ما باید انجام دهیم».

او اما تأکید کرده که دنیا از یک طرح منسجم و روشن برای آینده افغانستان حمایت می ‌کند و تنظیم این طرح به همبستگی همه گروه‌هایی نیاز دارد که به افغانستان آزاد و قانونمند باور دارند.

جبهه مقاومت ملی افغانستان پیش از آغاز نشست، با نشر یک بیانیه، اهداف آن را تشریح کرد و گفت که «تمرکز کنفرانس بیشتر روى تقویت اعتمادسازی در میان جریان‌‌ها و فعالان سیاسی، مدنی و نظامی مخالف طالبان، ادامه و گسترش مقاومت برای آزادی افغانستان، افزایش فشار بر طالبان و حامیان آنها و طرح برون رفت از بحران کنونى خواهد بود».

جبهه مقاومت ملی افغانستان از جمله عمده ترین جبهه های نظامی است که علیه گروه طالبان، مقاومت مسلحانه دارد، اما اخیرا انتقادات گسترده از ساختار تشکیلاتی این گروه از سوی شماری از اعضای آن مطرح شد و یکی از سخنگویان اصلی آن با انتقاد از آنچه که «انحصار گرایی» خواند، استعفا داد.

تأکید بر گفتگوی واقعی بین الافغانی

محمد محقق، رهبر حزب وحدت مردم افغانستان که در نشست وین به صورت آنلاین اشتراک و سخنرانی کرد، گفت که راه حل بحران کنونی افغانستان «گفتگوی واقعی بین الافغانی» است.

آقای محقق گروه طالبان را به «سرکوب سیستماتیک» اقوام مختلف افغانستان متهم کرد و گفت که «حکومتی که در افغانستان برقرار شده است، یک حکومت افراطی طالبانی» است.

او افزود که ساختار «حکومت سرپرست» گروه طالبان «تک قومی و تک‌حزبی است و در ساختار این حکومت غیر از گروه طالبان هیچ حزبی وجود ندارد، همه نهادهای اجرایی، قضایی و امنیتی در اختیار طالبان است و از الف تا یا همه طالبان هستند با پیشوند مولوی و ملا.»

رهبر حزب وحدت مردم افغانستان گفت «از هیچ یک از اقوام دیگر غیر از قوم محترم پشتون یا حضور ندارند و یا حضور سمبولیک اندکی دارند که اختیار هیچ چیزی را ندارند.»

آقای محقق افزود که گروه طالبان حتی در دو ولایت هزاره نشین بامیان و دایکندی، افراد خود را در ساختار نهادهای محلی جابجا کرده اند و از ساکنان این ولایت ها، کسی در این ساختارها نیست.

گروه طالبان از زمان تسلط بر افغانستان، بارها متهم به اعمال «تبعیض سیستماتیک» و سرکوب سیستماتیک اقوام مختلف افغانستان، به ویژه شیعیان هزاره شده اند و محدودیت های شدیدی علیه حضور آنها در ادارات دولتی و آزادی های مدنی و مذهبی آنها وضع کرده اند.

دومین نشست وین در حالی برگزار شده است که اخیرا یکی از معاونان دبیرکل سازمان ملل متحد، گفته است که در نشستی تا پنج روز دیگر در قطر برگزار خواهد شد، این سازمان با کشورها در مورد مسئله به رسمیت شناختن گروه طالبان بحث خواهند کرد.

احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی در نشست وین در این مورد گفته است که این سخنان برای آمازیش نبض جامعه ایراد شده و افزوده که اگر طالبان به رسمیت شناخته شوند، مبارزه آنها با این گروه، دشوارتر می شود.

اولین دور نشست وین در ماه سپتامبر سال 2022 میلادی برگزار شده بود بر توسعه و تحکیم دیدگاه مشترک برای شکل دادن به یک ساختار سیاسی جامع در افغانستان، تأکید شده بود.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها