کد خبر: 608961
|
۱۴۰۲/۰۲/۰۳ ۱۷:۰۶:۱۹
| |

با فردای پس از پیروزی دوباره دونالد ترامپ آشنا شوید

با ورود دوباره دونالد ترامپ به کاخ سفید احتمال جنگ داخلی نیز افزایش خواهد یافت.

با فردای پس از پیروزی دوباره دونالد ترامپ آشنا شوید
کد خبر: 608961
|
۱۴۰۲/۰۲/۰۳ ۱۷:۰۶:۱۹

روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی درباره وضعیت سیاسی آمریکا در صورت پیروزی دونالد ترامپ نوشت: کارشناسان سناریوهای غم‌انگیزی برای آینده آمریکا ترسیم کرده‌اند.

به گزارش  شفقنا از روزنامه واشنگتن‌پست؛ تصور کنید امروز 20 ژانویه 2025 است؛ روزی که رئیس‌جمهور منتخب دست راست خود را بالا می‌برد و سوگند می‌خورد: من دونالد جان ترامپ رسماً سوگند یاد می‌کنم.

این اتفاق می‌تواند کابوس هر آنتی‌ترامپی باشد، ولی به هر حال احتمال اتفاق افتادنش وجود دارد: بر اساس نظرسنجی اخیر واشنگتن‌پست که با همکاری ای‌بی‌سی‌نیوز انجام گرفته؛ 47 درصد از جمهوری‌خواهان و رای‌دهندگان مستقل نزدیک به جمهوری‌خواهان خواستار نامزدی ترامپ در انتخابات 2024 هستند. و در صورتی که ترامپ و بایدن رقبای نهایی انتخابات باشند، ترامپ می‌تواند با اختلافی جزئی بایدن را شکست دهد.

دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ به عنوان تنها رئیس‌جمهور دو بار استیضاح‌شده آمریکا فستیوالی از هنجارشکنی‌های دموکراتیک بود که در پایان هم به دروغ بزرگ درباره تقلب در انتخابات 2020 و شورش ششم ژانویه ختم شد. انتخاب دوباره او احتمالاً به معنای تکرار همان موارد خواهد بود- تنها با این تفاوت که این بار ترامپ چهار سال سابقه دارد و بنابراین باتجربه‌تر و کارکشته‌تر عمل خواهد کرد.

ترامپ ریاست‌جمهوری را به‌طور دراماتیک و چشمگیری تغییر داد. او در دوره ریاست‌جمهوری خود 20 هنجار مهم را زیر پا گذاشت- که حالا بایدن به دنبال بازگرداندن آن‌هاست.

به هر حال؛ برای پیش‌بینی عواقب تشکیل یک دولت دیگر به ریاست ترامپ، از 21 کارشناس در زمینه قواعد ریاست‌جمهوری، علوم سیاسی، مدیریت عمومی، امور نظامی، اطلاعات، امور خارجه، اقتصاد و حقوق شهروندی خواستیم زنجیره‌های منطقی بر اساس کنش‌ها و واکنش‌های بالقوه در صورت پیروزی دونالد ترامپ را ترسیم کنند. شان ویلنتز استاد دانشگاه پرینستون یکی از مورخان طرف مشورت پرزیدنت بایدن در این زمینه می‌گوید: «فکر می‌کنم انتخاب دوباره ترامپ به معنای پایان جمهوری خواهد بود. در واقع این اتفاق نوعی سرنگونی یا براندازی از درون خواهد بود. شاید هم بتوان گفت به نوعی کودتا در مورد چیزهایی خواهد بود که آمریکا همیشه با آن‌ها شناخته شده است».

آن‌چه در پی می‌آید تصویری از یک شکست دموکراتیک است که بر اساس آن‌چه کارشناسان توصیف کرده‌اند در سه مرحله روی خواهد داد.

فاز اول: ترامپ کنترل دولت را به دست گرفت و چهره‌های فوق‌العاده وفادار را نصب خواهد کرد.

لری دایموند کارشناس ارشد دموکراسی جهانی در موسسه مطالعات بین‌المللی فریمن اسپوگلی در دانشگاه استنفورد می‌گوید: «از جمله اولین کارهایی که ترامپ در ساعات اولیه ریاست‌جمهوری‌اش انجام خواهد داد، اخراج کریستوفر رای [مدیر اف‌بی‌آی] و پاکسازی اف‌بی‌آی خواهد بود.

دایموند که تحقیقاتش بر وضعیت اسفبار دموکراسی متمرکز شده است، در ادامه می‌گوید که «ترامپ به دنبال آن تلاش خواهد کرد اف‌بی‌آی، سازمان‌های اطلاعاتی و تا حد امکان دولت را سیاسی کند. او که برای تعیین رده‌های ارشد شورای امنیت ملی اختیارات کامل دارد، ژنرال بازنشسته مایکل فلین را- که خود ترامپ پس از محکومیت به جرم دروغ گفتن به اف‌بی‌آی عفوش کرد- دوباره به عنوان مشاور امنیت ملی منصوب خواهد کرد. البته در صورتی که قرار بر انتصاب شخص دیگری باشد، او قطعاً کسی خواهد بود که کمترین تلاشی برای مهار غرایز اقتدارگرایانه و تکانشی ترامپ نخواهد داشت».

یکی از مقامات ارشد پنتاگون در دولت سابق دونالد ترامپ که نخواسته نامش فاش شود، از طریق ایمیل می‌گوید: «فکر می‌کنم ترامپ در وزارتخانه‌های قدرتمندی چون وزارت کشور، سیا، دفاع و دادگستری به دنبال انتصاب وفاداران واقعی خود خواهد بود. منظورم از وفادار هم کسی است که وفاداری به ترامپ را بالاتر از سوگندی که خورده است قرار می‌دهد».

ترامپ در اولین دوره ریاست‌جمهوری خود شمار زیادی از اعضای کابینه را به دلیل این که مدام در آزمون وفاداری رد می‌شدند کنار گذاشت. جف سشنز دادستان کل، مارک اسپر وزیر دفاع و رکس تیلرسون وزیر امور خارجه از جمله این افراد بودند.

البته برای ترامپ و هوادارانش نصب وفاداران در رأس دولت کافی نخواهد بود. به این دلیل ترامپ به احتمال زیاد یک سرویس غیرنظامی بر اساس وفاداران به آرمان ماگا (آمریکا را دوباره باشکوه خواهیم کرد) ایجاد خواهد کرد…

فاز دوم: ترامپ نیروهای ارتش مستقر در خارج از آمریکا را به سرعت به کشور بازخواهد گرداند.

زمانی که ترامپ قدرت را در دست کادرهای وفادارش متمرکز کرد، با آن چه خواهد کرد؟ در این زمینه باید گفت همان‌طور که واشنگتن‌پست پیش از این نوشته، دونالد ترامپ در سخنرانی‌های ماه‌های اخیرش به صراحت گفته که اگر تصمیم به کاندیداتوری بگیرد، چه کارهایی خواهد کرد. او گفته که فروشندگان مواد مخدر را اعدام باید کرد؛بی‌خانمان‌ها را به اردوگاه‌های چادری منتقل خواهد کرد؛ اداره آموزش و پرورش را به احتمال زیاد حذف خواهد کرد؛ انتخابات را به یک روز رای دادن با استفاده از برگه‌های کاغذی محدود خواهد کرد؛ و خیلی کارهای دیگر از جمله تغییرات عمیق در زمینه سیاست‌های نظامی و خارجی.

او از ارتش برای ارتقای قدرت سیاسی خود استفاده خواهد کرد.

پس از اینکه ترامپ در ژوئن 2020 در بحبوحه اعتراضات عدالت نژادی از بابت رفتارها و گفته‌های وزیر دفاع اسپر، رئیس ستاد مشترک مارک میلی و شماری دیگر از خشمگین شد؛ به نظر می‌رسد که در صورت انتخاب مجدد ترامپ شاهد چنین اتفاقاتی نخواهیم بود. این عقیده پیتر فیور کارشناس برجسته و استاد علوم سیاسی دانشگاه دوک است که می‌گوید در دوره دوم ریاست جمهوری ترامپ چنین صداهای هشداردهنده‌ای کمتر خواهد بود.

او پیش‌بینی می‌کند که «پرزیدنت ترامپ و تیم وفادارانش به دنبال بزرگ‌نمایی قدرت فوق‌العاده رئیس‌جمهور خواهند بود- که گاهی به تمسخر صحبت‌های بزرگ‌سالانه در اتاق نامیده می‌شود. آن‌ها تلاش خواهند کرد پادمان‌هایی را که مانع هوی و هوس‌های رئیس‌جمهور می‌شوند حذف کنند».

رهبری جهانی آمریکا به پایان خواهد رسید

در مورد استفاده از قدرت نظامی در خارج از کشور، ترامپ در دوران ریاست‌جمهوری خود بیشتر طرفدار عقب‌نشینی و خروج نیروهای آمریکایی بود (اگرچه او مجوز حمله پهپادی علیه یک فرمانده کلیدی ایران را در سال 2020 صادر کرد و آسوشیتدپرس هم گفته که فرمان حمله به ونزوئلا را در سال 2017 صادر کرده بود). ترامپ می‌خواست نیروهای آمریکایی را از کره جنوبی، آلمان و سومالی خارج کند، اما منتقدان هشدار دادند که این اقدامات برای امنیت جهان و اتحادهای جهانی آمریکا ویرانگر خواهد بود. فیور می‌گوید که شاید ترامپ در دوره دوم ریاست‌جمهوری خود این خواسته‌ها را عملی کند: «احتمال زیادی وجود دارد که رئیس‌جمهور ترامپ دست به اقدامات مخاطره‌آمیزی بزند، با این حال این اقدامات مخاطره‌آمیز در زمینه عقب‌نشینی یا خروج از اتحادهای مختلف خواهد بود، نه در زمینه تهاجم به کشورهای دیگر یا تصمیماتی که منجر به چنین شرایطی شود».

یک مقام ارشد سابق پنتاگون می‌گوید: «ممکن است بسیاری استدلال کنند که دوره دوم ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ نقطه شروع خروج نیروها و دیپلمات‌های آمریکایی از آفریقا و آلمان خواهد بود و البته بسته به دیدگاه ترامپ در مورد پوتین و جنگ اوکراین، او ممکن است جریان تسلیحات، مهمات و حمایت‌های دیگر به کی‌یف را متوقف کند».

اگر در سال 2025 اوکراین هم‌چنان به کمک‌های آمریکا برای بقا وابسته باشد، توقف آن کمک‌ها به ولادیمیر پوتین پیروزی نهایی را- که در سال 2022 از آن محروم شد- ارزانی خواهد کرد. کارهای اخیر برای بازگرداندن رهبری جهانی آمریکا و توانایی هماهنگ کردن متحدان علیه بازیگران سرکش نیز لغو خواهد شد. آرون دیوید میلر یکی از اعضای ارشد بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی که در وزارت امور خارجه کار می‌کرد پیش‌بینی می‌کند: «حتما نشست پیروزی پوتین را خواهیم دید. در مورد ناتو هم اگر این نهاد از بین نرود، حتماً تضعیف خواهد شد». ویلنتز مورخ دانشگاه پرینستون نیز می‌گوید که «انتخاب ترامپ به معنای پایان اتحاد غرب خواهد بود».

مرحله سوم: خشونت سیاسی و فروپاشی دموکراتیک

ترامپ در دوره گذشته باعث نشد که شکاف‌های موجود آمریکا را از هم بپاشند. اما او علامت یک بیماری است، یا شاید هم یک تسریع‌کننده که بازگشتش به کاخ سفید می‌تواند باعث فروپاشی نهایی آمریکا شود.

با ورود دوباره او به کاخ سفید احتمال جنگ داخلی نیز افزایش خواهد یافت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها