کد خبر: 608629
|
۱۴۰۲/۰۲/۰۱ ۱۹:۰۵:۵۹
| |

چین یا ایالات متحده؛ انتخاب عربستان کدام است؟

معادله انرژی، نفت و حتی سیاست در منطقه غرب آسیا تغییر کرده است.

چین یا ایالات متحده؛ انتخاب عربستان کدام است؟
کد خبر: 608629
|
۱۴۰۲/۰۲/۰۱ ۱۹:۰۵:۵۹

وائل مهدی، تحلیلگر عربستانی در الشرق الاوسط نوشته است: هنگامی که ما از نفت و روابط ژئوپلتیک عربستان صحبت می کنیم، در مورد دو کشور حرف می زنیم: یکی کشوری که گذشته است و دیگری کشوری که به آینده مربوط می شود.

به گزارش  شفقنا، نویسنده افزود: گذشته همان آمریکا است که بزرگترین بازار نفت عربستان بود و عربستان منبع اول نفت آمریکا به شمار می رفت اما امروز این معادله تغییر کرده و آینده به سمت چین است و این موضوع را ما سالها پیش با رشد فزاینده اقتصاد چین و پیش بینی تبدیل آن به بزرگترین اقتصاد جهان در عرض یک دهه یا بیشتر انتظار داشتیم.

وی در ادامه با بیان اینکه «بدیهی است که عربستان سعودی چین را آینده ای برای نفت خود می بیند زیرا اقتصاد چین بدون انرژی و نهایتا بدون نفت عربستان رشد نخواهد کرد»،  آورده است: واگرایی بین عربستان سعودی و آمریکا از زمان انقلاب نفت شیل که باعث دور شدن هرچه بیشتر این کشور از نفت عربستان شد، آشکار بود و در پی آن اهمیت سیاسی کاهش یافت و توافق تاریخی بین دو کشور که محوریتش نفت بود، ضعیف گشت.

نویسنده با اشاره به اینکه سه موضوع هست که باید انتظارش را داشته باشیم، آورده است: مورد اول، تمایل عربستان سعودی به سمت نظام مبتنی بر چند قطبی است و ما این  موضوع را از لابه لای جهت گیری سیاسی به سمت شرق چه از طریق همگرایی با چین و چه توافق تاریخی با ایران و یا هماهنگی سطح بالا با روسیه بر سر بازارهای انرژی و افزایش سرمایه گذاری ها بین دو کشور می بینیم. علاوه بر این، عربستان می خواهد بخشی از ائتلاف جهانی «بریکس» باشد تا تنوع سیاسی خود را در خارج از کشور افزایش دهد.

در ادامه این مقاله آمده است: موضوع دوم، تمایل عربستان سعودی به سمت ایجاد یک سیستم انرژی عمیقتر با چین است که نه تنها مبتنی بر فروش نفت خام به این کشور باشد بلکه شامل تعمیق مبادلات نفتی و پروژه های مشترک چه در زمینه پالایش و یا حتی ورود به فناوری های جدید نیز باشد.

اما مورد سوم، جستجوی راههای دیگری برای ساختن آینده ای با آمریکا است که صرفا متکی به نفت نباشد بلکه بیشتر به انرژی متکی باشد زیرا آمریکا هرچقدر هم که امروز به نفت شیل خود متکی باشد، آینده نفتی اش تضمین شده نیست.

نویسنده در پایان به این نتیجه رسیده است : همه این رویکردها در درازمدت پیامدهای ژئوپلیتیکی بزرگی در پی خواهد داشت و معادله انرژی، نفت و حتی سیاست در منطقه را تغییر خواهد داد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها