کد خبر: 602014
|
۱۴۰۱/۱۲/۲۲ ۱۹:۴۵:۰۸
| |

روزنامه کیهان

نقش چین در توافق ایران و عربستان بیش از «کمک‌کننده» و «تسهیل‌کننده» نبود

روزنامه کیهان نوشت: چین در این مذاکرات بیش از نقش «کمک‌کننده» و «تسهیل‌کننده» نداشت و آنچه توافق شد حاصل مذاکرات دوجانبه میان ایران و عربستان سعودی بود.

نقش چین در توافق ایران و عربستان بیش از «کمک‌کننده» و «تسهیل‌کننده» نبود
کد خبر: 602014
|
۱۴۰۱/۱۲/۲۲ ۱۹:۴۵:۰۸

روزنامه کیهان در یادداشت امروز خود تاکید کرده که نقش چین در توافق ایران و عربستان بیش از «کمک‌کننده» و «تسهیل‌کننده» نبوده است.

به گزارش کیهان، چین در این مذاکرات بیش از نقش «کمک‌کننده» و «تسهیل‌کننده» نداشت و آنچه توافق شد حاصل مذاکرات دوجانبه میان ایران و عربستان سعودی بود. این در حالی است که مدل مذاکراتی که با حضور یا میزبانی آمریکا و یا انگلیس برگزار می‌شد، مبتنی بر جدول و دستورکار تنظیمی خود آنان و نه کشورهای اصلی طرف مناقشه بود. 

در بخش دیگری از یادداشت کیهان تاکید شده است: چین در این صحنه به‌عنوان یک قدرت «سامان‌بخش» جلوه کرد. مذاکرات بین ایران و عربستان در پکن با فاصله کمی از ارائه طرح دوازده ماده‌ای چین برای توقف جنگ اوکراین شکل گرفت و این موضوع برای غرب معنای خاص خود را دارد. مدل حکومت چین متمرکز است، با این وجود در صحنه بین‌المللی، نقش تسهیل «توافق» را برعهده گرفته است و این برخلاف مدل آمریکا و اروپا می‌باشد که در داخل، فدرالیته است و در عرصه بین‌الملل با «گرای اجبار» کار می‌کند. این تفاوت نظام‌های شرقی و غربی و تفاوت راه‌حل‌های شرقی از راه‌حل‌های غربی است. 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها