کد خبر: 608431
|
۱۴۰۲/۰۱/۳۱ ۱۷:۰۵:۱۹
| |

تحریم، طناب دار دلار

هنگامی که از تحریم‌های اقتصادی و مالی مرتبط با نقش دلار استفاده می‌کنیم؛ همواره با این خطر مواجهیم که این امر با گذر زمان برتری جهانی دلار را تضعیف کند.

تحریم، طناب دار دلار
کد خبر: 608431
|
۱۴۰۲/۰۱/۳۱ ۱۷:۰۵:۱۹

روزنامه بیزینس‌ریکوردر در گزارشی با نقل صحبت‌های جانت یلن وزیر خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا نوشت: تحریم‌های آمریکا علیه دیگر کشورها ممکن است باعث ایجاد خطر برای هژمونی دلار شود.

به گزارش  شفقنا از روزنامه بیزینس‌ریکوردر به نقل از آسوشیتدپرس؛ جانت یلن وزیر خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا می‌گوید که تحریم‌های اقتصادی ایالات متحده آمریکا که علیه کشورهایی چون روسیه و شماری دیگر از کشورها اعمال می‌شوند، به این دلیل که باعث می‌شوند کشورهایی که مورد تحریم قرار گرفته‌اند به دنبال راهی برای جایگزینی بگردند، می‌توانند برتری جهانی دلار را به خطر اندازند.

یلن این صحبت‌ها را در گفتگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان بر زبان آورد و توضیح داد که «هنگامی که از تحریم‌های اقتصادی و مالی مرتبط با نقش دلار استفاده می‌کنیم؛ همواره با این خطر مواجهیم که این امر با گذر زمان برتری جهانی دلار را تضعیف کند».

جانت یلن هم‌چنین در این گفتگو به فرید ذکریا گفت که «تحریم‌ها در نهایت این تمایل را در کشورهایی مانند چین، روسیه و ایران به وجود آورده‌اند که به دنبال یافتن جایگزینی برای دلار بگردند».

به گفته وزیر خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا؛ «با این حال دلار بنا به دلایلی تبدیل به ارز برتر جهان شده و در مبادلات جهانی مورد استفاده قرار می‌گیرد- و به همین دلایل هم هست که کشورهای دیگر برای یافتن جایگزینی برای دلار که ویژگی‌های مشابهی با آن داشته باشد، کار راحتی ندارند و به آسانی موفق نخواهند شد».

جانت یلن افزود که «بازارهای قدرتمند سرمایه و حاکمیت قانون در ایالات متحده آمریکا» دو عامل اصلی و دو ویژگی ضروری هستند که دلار را تبدیل به ارز مسلط کرده- و بنابراین هر ارزی که قرار است به عنوان جایگزین دلار در سطح جهانی مورد استفاده قرار گیرد، باید در همین حد و اندازه از این عوامل و ضروریات بهره‌مند باشد: «با این حال هنوز هیچ کشور دیگری پیدا نشده که از این زیرساخت‌های اساسی بهره‌مند باشد- که عامل اصلی در معرفی ارز جهانی است و در واقع هر کشوری که بخواهد و بتواند پول خود را به این شکل به جهان ارائه دهد، باید حتما از این زیرساخت‌ها بهره‌مند بباشد».

خانم یلن هم‌چنین در ادامه به این موضوع اشاره کرد که «تحریم‌ها ابزارهایی بسیار بسیار بااهمیت» هستند، به‌ویژه زمانی که توسط ایالات متحده و متحدانش به صورت «ائتلافی از شرکا که با هم برای اعمال این تحریم‌ها همکاری می‌کنند» مورد استفاده قرار گیرد.

وزیر خزانه‌داری آمریکا در پاسخ به پرسشی درباره احتمال استفاده از دارایی‌های مسدود شده روسیه برای بازسازی اوکراین ویران‌شده از جنگ پس از تهاجم مسکو نیز گفت: «روسیه باید هزینه تمام خسارت‌هایی را که باعث ایجادشان بوده بپردازد».

با این حال این موضوع را هم مورد اشاره قرار داد که «یک سری محدودیت‌های قانونی برای استفاده از دارایی‌های فریزشده یا به عبارت بهتر مسدود شده روسیه وجود دارد- که داریم درباره این که در آینده چه کارهایی می‌توانیم با این دارایی‌ها انجام دهیم، با شرکای خود گفتگو و تبادل نظر می‌کنیم».

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها