کد خبر: 605809
|
۱۴۰۲/۰۱/۱۸ ۱۳:۴۰:۳۶
| |

آسوشیتدپرس بررسی کرد

فردای پیوستن فنلاند به ناتو

فنلاند قبل از این‌که بتواند به صفوف ناتو بپیوندد، باید این چند مرحله فنی را پشت سر می‌گذاشت- که اولی تحویل نامه‌های پذیرش از سوی ترکیه بود و دیگری امضای درخواست عضویت.

فردای پیوستن فنلاند به ناتو
کد خبر: 605809
|
۱۴۰۲/۰۱/۱۸ ۱۳:۴۰:۳۶

 فنلاند که چند وقتی می‌شد انتظار فرا رسیدن روز سه‌شنبه و تکمیل مراحل پیوستن به ناتو را می‌کشید، بالاخره به این هدف دست یافت. این اتفاق چند روز پس از آن رخ داد که ترکیه عضویت این کشور شمال اروپا را تایید و تصویب کرد و باعث شد فنلاند وارد مسیری شود که در انتها این کشور را تبدیل به سی و یکمین عضو بزرگ‌ترین اتحاد نظامی جهان خواهد کرد.

به گزارش شفقنا از خبرگزاری آسوشیتدپرس؛ همه اعضای ناتو باید به اتفاق آرا به پذیرش عضویت یک کشور جدید در این ائتلاف رای دهند.

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو، روز دوشنبه در بروکسل در آستانه نشست وزرای خارجه ائتلاف ناتو، به خبرنگاران گفت که «ناتو یک هفته تاریخی را پشت سر گذاشته است». او گفت که «این اقدام یعنی پیوستن فنلاند به پیمان آتلانتیک شمالی باعث خواهد شد کشور فنلاند امن‌تر و اتحاد ناتو قوی‌‌تر از گذشته شده باشد.

اضافه شدن فنلاند- که 1340 کیلومتر (832 مایل) مرز مشترک با روسیه دارد- باعث شده که اندازه مرزهای ناتو با روسیه بیش از دو برابر شده باشد.

فنلاند که مدت‌ها بود منتظر فرا رسیدن این روزها و تکمیل مراحل پیوستن به ناتو بود، هفته گذشته بالاخره بعد از طی چند مرحله فنی موفق به این کار شد. در واقع این کشور قبل از این‌که بتواند به صفوف ناتو بپیوندد، باید این چند مرحله فنی را پشت سر می‌گذاشت- که اولی تحویل نامه‌های پذیرش از سوی ترکیه بود و دیگری امضای درخواست عضویت.

در این میان مشکل نامه‌های پذیرش زمانی حل شد که ترکیه روز سه‌شنبه در مقر ناتو در بروکسل نامه موافقت خود برای الحاق فنلاند را به آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا تحویل داد- که کشور متبوع‌اش بر اساس معاهده تأسیس ناتو در سال 1949 امین یا حافظ ناتو است.

امضاها اما مربوط به مرحله‌ای می‌شود که استولتنبرگ از فنلاند خواست سند پذیرش خود را که توسط پکا هاویستو وزیر امور خارجه کشور امضا شده بود، به بلینکن ارائه کند. رئیس‌جمهور فنلاند پرزیدنت سالی نینیستو به هااویستو اجازه داده بود تا این سند را امضا و ارائه دهد.

عضویت کامل

به هر حال روز گذشته بعد از تحویل سند پذیرش عضویت فنلاند، این کشور رسماً تبدیل به یکی از اعضای ناتو شد. اتفاقی که در جریان اعلام آن مراسم برافراشتن پرچم نیز در بروکسل برگزار شد.

فنلاند- سوئد

ماجرای پیوستن کشورهای فنلاند و سوئد به ناتو از زمانی آغاز شد که این دو کشور همسایه در ماه مه 2022 به طور مشترک برای عضویت در ناتو درخواست دادند. در واقع این دو کشور که روابط فرهنگی، اقتصادی و سیاسی نزدیکی با هم دارند، قصد داشتند به طور هم‌زمان وارد ناتو شوند- که این هم خود باعث جنجال‌های زیادی از سوی روسیه شد و این کشور قدرتمند این دو کشور را تهدید کرد که با آن‌ها نیز مانند اوکراین برخورد خواهد کرد.

با این حال پیشنهاد سوئد چند وقتی می‌شود که به دلیل مخالفت ترکیه متوقف مانده است. دلیل توقف روند عضویت سوئد هم به این دلیل است که رئیس‌جمهور ترکیه گفته کشورش قبل از حل اختلافاتش با استکهلم عضویت این کشور را تایید نخواهد کرد. دولت ترکیه سوئد را متهم می‌کند که نسبت به گروه‌هایی- که به نظر ترکیه سازمان‌های تروریستی به شمار می‌آیند- رفتاری نرم و غیر قاطع دارد.

در این میان پارلمان مجارستان نیز هنوز پیوستن سوئد به ناتو را تصویب نکرده است و مشخص نیست که این کار چه زمانی انجام خواهد گرفت. استولتنبرگ روز گذشته در این زمینه گفت که امیدوار است اتفاق فنلاند در مورد سوئد نیز تکرار شود و این کشور نیز در ماه‌های آینده- یعنی پیش از دیدار جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا و همتایانش در ناتو در ماه ژوئیه از لیتوانی- بتواند به پیمان آتلانتیک شمالی ملحق شود.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها